Как бездарието се превърна в шоу

14 март 2008 | 12:25
Прочетена
2563
 

 
500 - те бона на "Пей с мен" играят ролята на подкуп за отмъкване на зрители.

Някой беше казал, че в „Оркестър без име" се съдържат фрази, абсолютно приложими за всяка житейска ситуация. Докато гледаме „Мюзик айдъл" и „Пей с мен" в съзнанието веднага изплува сърдитият мърморещ чичко (Георги Русев), който заключава: „Музиканти! Днес всеки пее и свири! Никой не иска да работи!". 

Войната между „Мюзик айдъл" и „Пей с мен" е напълно безсмислена. Зрителят трябва да избира между две състезания по музикалност, които се излъчват по едно и също време по Би Ти Ви и Нова телевизия. Каквато и да е разликата в регламентите им, все става дума за надпяване. То може да е надвикване или надграчване, според качеството на участниците, но и в двата случая има жури. Интригата не се изостря от това, че в „Мюзик айдъл" членовете са петима, а в „Пей с мен" са 12, колкото са заседателите в американския съдебен процес. Защото матрицата е една и съща. Подборът се прави по една и съща схема.
Бисерите трябва да се спасят от свинете в съучастие с готовността на зрителите да се охарчат за есемеси. Рискът квиченето да заглуши трелите е огромен. Но затова пък се експлоатира максимално и от двете предавания.
Така бездарието се оказва същинският генератор на шоуто и по Би Ти Ви, и по Нова телевизия. Вратите и на „Мюзик айдъл", и на „Пей с мен" са широко отворени за саморазправа с всякакви музикални инвалиди, социални карикатури, човешки уроди. В „Пей с мен" грозната картина е смекчена с присъствието на невръстни кандидати за слава. Те трогват с невинността си дори когато тя е гарнирана с маймунско подражателство и с дефицит на слух. Но пък палитрата на музикалните звездомани е максимално разширена с отпадането на възрастовите ограничения. Затова контингентът от психопати, настървени за огромната парична награда в шоуто по Нова, е по-разнообразен.
В „Мюзик айдъл" деформациите най-често са придружени с младежки пъпки. За сметка на това акнето е замазано с доза псевдосериозност чрез досадна серия от прослушвания, заснети в различни градове. В крайна сметка умопомрачително количество безхаберници са получили широк терен за изява и по двата канала. Независимо дали са обект на явно издевателство от оценител като Фънки по Би Ти Ви, или на по-фината ирония на звездите, събрани от Нова телевизия, музикалните олигофрени са пушечното месо на двете състезания. Пуснати са като патици за отстрел, като миризлив газ през отдушник. Скритата цел на това клинично стълпотворение е да разтовари зрителите от натрупаните в реалния живот обиди заради сбъркания подбор на можещи и неможещи по всички обществени етажи.
Некадърността, превърната в шоу, се оказва повод за всенародно възмездие и отмъщение. От обществен недостатък бездарието на екрана става по-продаваема и по-атрактивна стока от таланта. Дарбата в подобни състезателни формати с акцент върху поп музиката рядко е самородно, безспорно и зашеметяващо явление. Приличната имитация по-безконфликтно може да мине за проява на талант. Но пък при липсата на конфликт рейтингът клюма и скуката е в кърпа вързана. Това е закон в медиите. Докато бездарието с неговата агресивност и самомнение замества клоуните в цирка. Те носят на бой и на майтап, без значение колко е просташки, болезнен или приятелски.
Но вариантите на некадърността не са безкрайни. Затова едновременното излъчване на „Мюзик айдъл" и „Пей с мен" е също толкова емоционално опустошително, колкото и побоят над чучелото на японски шеф.
Диетолозите твърдят, че недояждането е за предпочитане пред преяждането от здравословна гледна точка. Това правило важи и за пренасищането на ефира с два почти еднотипни мегаломански музикални формата за всекидневна консумация. Усещането за масово пропяване е влудяващо на фона на грандиозните политически скандали и драми от последните дни. Музикалната истерия прави опит да ги заглуши за радост на властта. Сякаш тя си е поръчала „Мюзик айдъл" и „Пей с мен" да се хванат гуша за гуша, докато си играе игрите на завет.
Това музикално изобилие е повече от съмнително. То е знак за някакъв сериозен дефицит в състоянието на медийния ни пазар. Прилича на онзи древен виц от времената на съветския вожд Брежнев, известни като „години на застоя". Вицът гласи, че един московчанин не можел да намери в нито един магазин орехи за кекса на жена си. В друг ден обаче, когато търсел олио, намирал само орехи. И сам си направил извод за това, как функционира икономиката на съветския социализъм: „Като няма - няма, като има - нищо друго няма". Войната между двата музикални формата е само намек за предстоящи кръвопролития в медийния и рекламния бизнес. Но ако съдим по челния удар между „Пей с мен" и „Мюзик айдъл", в тях има елементи на безразсъдство. Има изпуснати нерви и самоунищожителна енергия. 
„Мюзик айдъл" набра доста енергия, включително и отрицателна. А тя по принцип вдига октановото число на шоуто. Ролята на катализатор за скандала изигра безпардонността на музикалния мениджър Фънки в журито. Той успя да настърви част от зрителите с безпощадните си и често напълно справедливи оценки. Да създадеш полюси в аудиторията е аксиома за гледаемост.
Фънки допълнително нажежи страстите със собствената си неблаговидност и с отказа да следва правилото, че критичността е вид изкуство, което се удава на малцина. За да спечелиш доверие в позицията на критик, публиката трябва да те постави над нивото на критикувания по признаци като харизма, компетентност и авторитетност. Фънки не влиза в тази категория. Но точно по тази причина е силен дразнител, който жъне внимание не по линия на респекта, а по линия на яростта. Обаче и това стига за висок рейтинг, поне до момента.
В схемата на детонатор на разделение вече влезе и прословутият състезател Иван Англеов от Айтос. Той се намести в пространството на бунтарите, на аутсайдерите, несправедливо отхвърлени заради провинциалното им потекло Като добавим и музикалните му качества, този образ кореспондира ловко с масата на неразбраните и недооценените. Те често са основен контингент на такива телевизионни дербита.
Вече става ясно, че Иван и Андрей в качеството си на продуценти умело манипулират шоуто с типажи и нагласи, предначертани да създават конфликти. Това е залог за гледаемост. Друг е въпросът за нейната цена: от гледна точка на етиката или правдивостта. Моралната инфлация  в други  известни шоута е далеч по-напреднала от тази, която опитното око забелязва в „Мюзик айдъл".
Моделът на „Пей с мен" е по-миролюбив, по-зализан и по-салонен с 12-те звезди, които си търсят музикалната половинка. Всички те са симпатяги - от джаз дивата Камелия Тодорова, през Наско от БТР, Миро извън „Каризма", до фолкангела Деси Слава, дяволската й противоположност Кали и античната Марги Хранова. Различни сегменти от публиката си падат по всеки от тях. Но поне от първите излъчвания на шоуто се вижда, че между кандидатите за приза и журито сценаристите не са предвидили и заложили достатъчно зрелищни моменти. Нито олигофренията, нито дарбата засега предизвикват искри от взаимност или искрен хумор. Усещането е за благовъзпитано лицемерие. Бързо писва липсата на пиперливите и дори просташки задявки в „Мюзик айдъл". При това положение безпрецедентно грамадната награда от половин милион лева за победителя в „Пей с мен" играе ролята на подкуп за отвличане на зрители, а не на заслужена компенсация за дързост в битката.
Тандемът на водещите Светльо Витков и Камен Воденичаров също е попарен от двойственост и несигурност. Всеки поотделно е известен с персоналността си. Двамата заедно са вдъхновяващи колкото качествен алкохол, смесен с чешмяна вода. Човек хем е като недопил, хем е с махмурлук. И, ще - не ще, прибягва до ракийката, която в изобилие се лее от „Мюзик айдъл" напук на американския етикет. Като цяло обаче ефектът от припокриването на двете музикални упойки по двата канала е на взаимното неутрализиране. Отрезвяването настъпва бързо заедно с отегчението от музиката-менте. Жаждата за смислен човешки говор става все по-мъчителна.

Тук може да видите някой от най-запомнящите се моменти от риалититата:

"Лунната походка" на Макъл Джексън-а на кроасаните 

Иван Англеов "Мюзик Айдъл 2" 

Момчето, което се мисли за Глория в "Пей с мен" 

Валентина Хасан "Кен лий" 


Коментари

Лазар Лазаров
15 март 2008 | 10:19

На чист български казвам на този автор ашколсун. Сериозно - взехте ми думата от устата. Единствената разлика, че не съм гледал толкова предавания, но все пак квинтесенцията е улучена

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Лорина препича горещо тяло

Актрисата от "Скъпи наследници" е в родната Варна

Ето ги най-големите бомби в света

Мила Кузнецова е с естествен бюст

Деси Цонева в скандал с дупета

Фенка я нападна, репортерката н Гала отговори подобаващо

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

Лейди Гага стана лице на Valentino

Свобода, самосъзнание, чисто сърце

Азис със странен фетиш

Пак се снима само по организъм

Криско диша във врата на Килата

Габровецът сам се предлагал за участия

Рак на гърдата уби жената на Джон Траволта

Кели Престън пазеше в тайна болестта

Стивън Кинг се продаде срещу 3 долара

Три от творбите му ще бъдат екранизирани

Брад Пит загърбва киното, за да стане...

Актьорът с кардинални решения за бъдещето си

Джей Ло шокира с целулит

Папараци я изловиха по къса пола

Преслава: Обадих се на болната Галена

Предпочела да я чуе лично

Кали: В дискотеките е кошмар

Няма нужда от претъпкани заведения, твърди певицата

Холи Бери се отказа от смяна на пола

Актрисата послуша феновете си за нова роля

Мария Игнатова лапва по 10 бона на месец

Два месеца преговаряла с продуцентите на "Папараци"

Щерката на Мила Йовович звезда на Дисни

Евър Габо е голямото момиче на актрисата

Сръбски фолк фурии се точат на Гришо

Милица Павлович намекна, че между тях би могло да се случи нещо

Килата се предлага на Васко Кеца

Ще има ли дует между двамата?

Тв и Риалити

Златка и Благо си играят на вълка и Червената шапчица

Двамата почиват в дън гори тилилейски

Сузанита мъчи лош навик

Тийнейджърката се опитва да живее здравословно

Орлин и Диляна заедно се тестват за Covid-19

Тандемът от киното вече и в музиката

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Михаела Маринова горда с огромен белег

Красивата певица го снима без притеснение

Фенове недоволни от Гери-Никол

Почитателите й буквално са извън релси от недоволство

Виж още от Издънки

Култура

Ники Илиев вади сабя срещу Ботев

Снимките на новия филм за революционера вървят с пълна сила

Стивън Кинг се продаде срещу 3 долара

Три от творбите му ще бъдат екранизирани

Карамазов в световния Топ 35

Актьорът се подвизава с ново амплоа

Виж още от Култура

Fashionista

Лейди Гага стана лице на Valentino

Свобода, самосъзнание, чисто сърце

Парижката седмица на модата с 14 виртуални ревюта на ден

Диор представи филм на режисьор, награден в Кан

Цеци и Ивайла се прибраха в България

Двете топманекенки се видях с най-близките

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.