Сръбската звезда Неда Украден е родена на 16 август 1950 г. в град Имотски, бивша Югославия. Израства в Сараево, а след началото на войната в Босна се мести в Белград, където живее и до днес. Хитовата изпълнителка избра България и родната "Съни мюзик" за записа на последния си, 19-и поред албум.

- Неда, колко години минаха, откакто изпяхте хитовете „Зора е" и „Шуми, шуми, яворе"?

- Оттогава се изнизаха 25 години...

- Как си обяснявате успеха на подобни песни? Какво е необходимо, за да не бъде забравена една мелодия?

- И аз много често си задавам същия въпрос. Има някаква невероятна магия в тези две песни. Вероятно причината се крие в комбинацията между хубав текст и музика и цялостната атмосфера, която извира от тях. Пяла съм ги във всички балкански държави и въпреки че езиците ни са различни и често хората не разбират за какво иде реч, всички припяват или се опитват да налучкат думите.


- В България е пълно с фолкпевици, но сръбската музика все още е доста слушана и актуална. Ненадминат остава рекордът на Лепа Брена, която събра 100 000 на стадион „Васил Левски". На какво се дължи този феномен?

- Е, едно време беше друго. Лепа Брена вкара в употреба късата пола, атракцията стана задължителна. Хората започнаха да слушат музика и с очите си. Иначе си обяснявам успеха на сръбската музика в България с близостта между двата народа - сходство по темперамент, музикален слух, разбиране за света. Вземете за пример Горан Брегович - колко хармонично се допълват неговите ритми с красивите вокали на народните ви певици.

- По време на промоцията на новия ви албум в „Син сити" почитателите ви разбраха кои са оригиналите на хитовете на повечето ни фолкпевици. В публиката даже се шушукаше: ей, виж, това парче се оказа на Неда. Как се отнасяте към правенето на кавъри на чужди песни?

- Това, че ме копират, е само комплимент за мен. Иначе в чисто правно отношение не е честно някой да пее песните ти, без да си плаща за това. Аз лично съм извадила пари от джоба си, за да имам тези композиции.

- А таите ли усещане за обида? Имало ли е случай някоя певица да ви се обади, за да ви каже, че ще пее ваша песен?

- Никой не ме е търсил и не ме е питал. Единствената ми грешка е, че се доверих на компанията „Гранд прадакшън", която от мое име преотстъпва правата на песните от последните ми три албума. Не става дума за уговорка между мен или някой ваш артист. От подобна сделка се облагодетелстват сърбите от „Гранд прадакшън" и българските им колеги от „Пайнер". Това не е легално и не е честно.

- Това означава ли, че някой трупа пари и слава на ваш гръб?

- Сами си направете изводите.

- Наскоро в интервю един от пионерите на фолкжанра - Сашо Роман, заяви, че днешните му колежки не правят музика, а печелят само от деколтетата си. Споделяте ли подобно мнение?

-Той си спомня за едно друго време. Някога хората слушаха музика - купуваха касети или си пускаха радио. Сега всеки има DVD, интернет, хората си купуват плазми, за да гледат, да имат добра визия. В тази връзка стана важно не само как пееш, но и как изглеждаш. Музиката стана за гледане. Това обаче не означава, че липсата на гласови данни може да се компенсира с ефектен външен вид. Вижте за пример световни звезди като Селин Дион, Мадона, Тина Търнър. Те изгледат добре, но и пеят. Песента си остава на първо място.

- У нас кубиците силикон в бюста предопределят успеха на сцената. Как е в Сърбия?

- И у нас това е на мода, но сякаш момичетата не са толкова голи като у вас. Много пъти съм заявявала, че ми е жал за певиците, които започват кариерата си с посещение при пластичния хирург. Тези девойки не са наясно какво причиняват на здравето си, защото на 19 ти е широко около врата. Когато обаче се стигне до деца и семейство, нещата се променят. Тази мода със силикона направи така, че печелиш евтина слава за пет минути, а като се наситят да те гледат, те изритват на улицата. Като обобщение мога да кажа, че не само не осъждам подобни звезди, но и ми е мъчно за тях. Добре е някой да предупреждава тези деца да помислят трезво какво вършат, лягайки под ножа.

- Защо избрахте българската компания „Съни мюзик" да продуцира новия ви албум?

- Дължа го на преводачката ми Валя и на серия от обстоятелства. Дълго се договаряхме, около половин година, но накрая си стиснахме ръцете с продуцента на „Съни" Крум Крумов.

- А защо избрахте двореца "Врана" за декор на снимките на клипа „Нежна и безобразна"?

- Това бе идея на продуцентите ми и се чувствах супергорда, че имам възможност да снимам на такова място. За съжаление, имах много малко време за разглеждане - за половин ден направихме материала за видеото към „Нежна и безобразна" и ремикса на „Зора е".

- Как минава един ваш ден в Белград?

- Определено 24 часа не ми стигат. Аз съм едновременно и певица, и домакиня, и бизнес дама, и дъщеря - майка ми е на 84 г., родител и тъща. Всички живеем накуп като голямо семейство в огромното ми жилище. Иначе обичам да се събирам с приятели и да посрещам гости. Скоро имахме празник вкъщи за Архангеловден и приготвих софра за 50 души.

- Какво обичате да готвите?

- Обичам да приготвям средиземноморска кухня - миди, риби, паста. Не мога да правя сладки.

- Какви разлики виждате между Белград и София?

- Няма кой знае каква разлика, даже е същото. Само дето Белград е малко по-чист.

Източник: в. "Новинар"