Министърът на икономиката, енергетикатa и туризма Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки обсъдиха в понеделник възможността с общи усилия в близост до София да бъде построена писта за Формула 1, съобщиха от правителствения пресцентър, цитирани от БТА.

На срещата присъстваха още президентът на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков.

Бившият вътрешен министър и неговия приятел още от кметските му години в Плевен са основните лобисти за изграждане на трасе за най-престижните серии в пистовите моторни спортове. За последно Богдан Николов поиска държавата да апортира в смесена компания земята на летището в Божурище край София, където да бъде построена пистата. Към този момент процедурата е на ниво принципно съгласие.

На няколко пъти Николов публично оповести, че парите за строежа и организирането на състезанието са намерени от български компании, но така и не се разбра кой ще инвестира.

Строежът на писта за Ф1 ще излезе най-малко 200 млн. долара на компанията, която е склонна да инвестира, като в тези пари не влиза сериозната реконструкция на пътя до Божурище и бъдещия терен за трасето. Отделно от това България трябва да гарантира посещаемост от поне 100 000 души за всяко състезание, за да може да си плаща таксите към притежателя на търговските права за Ф1 Бърни Екълстоун.

Дори всички тези гаранции да бъдат дадени, около София може да има състезание само, ако Турция се откаже от домакинство на надпреварата, а някой измежду Индия, Русия и САЩ замрази своите планове за строеж на писти.

Пистата "Яс Марина" в Абу Даби бе последната, която бе присъединена към календара във Ф1 през миналия сезон. Тя обра овациите, след като единодушно бе определена за най-модерното съоръжение за тази цел в света.

Шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е и президент на държавната компания ЕАBG (Emirates Associate Business Group). Строежът на пистата ще бъде приоритетен проект за съвместното партньорство на ЕАBG и българското правителство. Преди срещата за Формула 1 Жалил ал Блюки се е срещнал и с министър-председателя Бойко Борисов, с когото са обсъдени възможностите за участие на арабската страна в инфраструктурни проекти в България като пристанища и магистрали. На срещата са присъствали зам.-министърът на икономиката Евгени Ангелов и главният архитект на Столична община арх. Петър Диков. Абу Даби е най-голямото и най-богатото от Обединените арабски емирства (ОАЕ) и е столица на страната.

За целта ще бъде създадена съвместна компания, в която страната ни ще участва с апорт на земя. Подписаният документ предвижда съвместно целогодишно управление на бъдещото съоръжение и организиране на събития в съответствие с календара на световния шампионат.

През юли 2009 г. по време на визитата на Бърни Екълстоун - президент на Formula One Administration, у нас стана ясно, че България има шанс за домакинство на Формула 2012 г.  Проект предвижда изграждане на писта за Формула 1 край софийското село Доброславци.

Правителството вече веднъж предприе стъпки за създаването на друга съвместна компания - с Катар за изграждането на и управлението на пистата за Формула 1. В края на април Министерският съвет одобри меморандум за разбирателство между Министерството на икономиката на България и министерството на бизнеса и търговията на Катар. Той предвиждаше създаване на дружество между Катарската инвестиционна служба и "Национална компания индустриални зони" ЕАД с капитал най-малко 500 млн. долара. Катарската страна трябваше да осигури финансирането, а българската - земята за проекта.

Източник: