По традиция, връчването на годишните театрални награди „Икар“ 2016 на Съюза на артистите в България, се проведе на Международния ден на театъра – 27 март.

„Театър без граници“ бе мотото на церемонията, която се случи в Народен театър „Иван Вазов“.

Думите на проф. Камелия Николова за „превръщането на НДК в ключово театрално пространство на столицата“ получиха своеобразно потвърждение, изразено в шестте номинации на театралната гилдия за представленията в Театър „Азарян“, ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс и Националния дворец на културата.

Режисьорът Явор Гърдев и световноизвестният български артист Иво Димчев взеха „Икар“ за спектаклите, част от програмата на Театър „Азарян“ и Национален дворец на културата.

Явор Гърдев беше награден с „Икар“ за режисурата на представленията „Чайка“ (Театър „Азарян“) и „Квартет – опасни връзки след края на света“ (Зала 1, НДК).

Преди по-малко от половин година премиерата на „Чайка“ от А.П. Чехов отвори вратите на Театър „Азарян“ и бе първото представление в репертоара на новооткрития театър. Спектакълът с участието на Владимир Пенев, Захари Бахаров, Снежина Петрова, Светлана Янчева, Михаил Мутафов, Николай Урумов, Ованес Торосян, Елена Телбис, Лилия Гелева, Христо Петков и Стоян Габровски получи номинация и в категориите: „Поддържаща мъжка роля“ за Владимир Пенев и „Сценография“ за Никола Тороманов.

Спектакълът-филм по Хайнер Мюлер „Квартет - опасни връзки след края на света” с актьорите Снежина Петрова и Захари Бахаров, представен и продуциран от Националния дворец на културата, бе номиниран още за „Майсторско техническо осъществяване“.

Иво Димчев беше отличен в категорията „Съвременен танц и пърформанс“ за, както сам го нарича, оперния експеримент “Operville”.

На церемонията по връчването на наградите той благодари на оперните певци Пламена Гиргинова и Николай Войнов, които участват в представлението. Известният изпълнител, хореограф и пърформър каза още:

„Винаги съм искал да напиша и поставя експериментална опера. Не съм предполагал, че това ще се случи именно в България и че именно тук бих намерил правилните хора за това. Не мога да не благодаря специално и на г-н Боршош и неговия екип, че предоставиха сцената на Театър „Азарян“, за да може българската аудитория да има възможност да види спектакъла. “Operville” се е играл на няколко сцени в Европа през последната година, но в Театър „Азарян“, той изглежда наистина перфектно. “Operville” е опит да създам нещо ново, нещо, което ми е липсвало като сценична форма и по-специално ми е липсвало на българска сцена. Един много нашумял съвременен европейски хореограф Тино Сегал, който представя работата си само и единствено в галерии и в музеи за съвременно изкуство, твърди, че театралната сцена отдавна е изразходвана като възможности. Това може да бъде изказване само на човек, който е неспособен да понесе отговорността, която театралната сцена изисква от артиста към своята публиката (…)Аз мисля, че Театралната сцена има все още абсолютно безкраен потенциал от възможности и ние като съвременни артисти сме длъжни, като едни луди учени, чрез постоянно съмнение в статуквото, чрез експерименти и ужасна прецизност, но и с достатъчно уважение към зрителя, да се възползваме и да изследваме тази безкрайност.“

Сред другите номинирани представления в категорията за „Съвременен танц и пърформанс“ бяха „Facebook Theatre” отново на Иво Димчев и „Математика на сърцето” на Сдружение „По действителен случай”. И двете представления могат да бъдат гледани в ДНК – Пространство за съвременен танц и пърформанс.

Комисията, излъчила наградите „Икар“ 2016, удостои със специално отличие за оригинални търсения в областта на театралния език Театрална група „Метеор“. Проф. Васил Димитров каза, че тази награда е „знак за надежда да разширим границите, в които си мислим, че сме ограничени да правим театър“. Последният спектакъл на Театрална група „Метеор“ – „Тотална щета“ се играе в ДНК – Пространство за съвременен танц и пърформанс.

Снимки: Орлин Огнянов, НДК