Зандра Роудс е сред дизайнерите, революционизирали естетиката на 60-те и 70-те години, но за разлика от мнозина от тях – вече забравени или влезли в матрицата, тя може да се смята за авангардна и днес.

Ексцентричните форми, зрелищните „циркови” багри и уникалното комбиниране на дръзки щампи правят тоалетите й безпогрешно разпознаваеми и ги издигат до ранг на произведения на изкуството, които не се влияят от времето.

Зандра е родена през 1940 година в Кент. Баща й е шофьор на камион, а майка й – преподавател по живопис и технически сътрудник в Paris fashion House на прочутия стилист Уорт в Лондон.

Именно тя въвежда дъщеря си в света на модата, след като девойката завършва Кралския колеж по изкуства. Тясната специалност на мис Роудс са щампите по тъканите, но в онази епоха английските производители на текстил ги възприемат като прекалено екстравагантни и я отхвърлят.

„Трябваше да спечеля хората. Реших, че ако покажа как тези платове биха изглеждали, превърнати в дрехи, те ще повярват в тях – спомня си Зандра Роудс. – Бях самоука в кроенето и дизайна, така че формите имаха своя оригиналност, каквато навярно не биха имали, ако бях получила правилното обучение.”

През 1966-а заедно със своя приятелка от колежа начинаещата модистка отваря магазин в Лондон.

Името й обаче става истински популярно чак в размирния край на 60-те, когато нейните тоалети започват да се налагат като символ на бунт и скъсване с консервативните традиции – така, както боядисаните й в розово коси, театралният грим и огромните й бижута: личният стил на Зандра е драматичен, шармантен и отворен като нейната мода.

През 1972 тя е провъзгласена за дизайнер на годината, а през 1975 открива собствен бутик на култовата „Бонд стрийт”. Две години по-късно Роудс представя новаторска трикотажна колекция в цикламено и черно с дупки и нанизани безопасни игли, която й спечелва прозвището.

Принцесата на пънка. Нейни творения вече носят богатите и прочутите. Елизабет Тейлър, Джаки Онасис и Бианка Джагър са само няколко от ВИП клиентките в дългата й кариера. За лейди Даяна пък Роудс създава розовата рокля от шифон, украсена с множество перлени топчета, с която херцогинята на Уелс е запомнена по време на официална визита в Япония.

Обожавана от музикалния свят, през годините Зандра Роудс се грижи за стайлинга на звезди като Деби Хари от „Блонди”, Кайли Миноуг, Анастейша. Но и досега дизайнерката си остава най-известна с факта, че е обличала великата рок група „Куин” през 70-те.

„Работех в мансарда на Порчестър роуд, когато един ден Фреди Меркюри ми телефонира и каза, че имат нужда от сценични костюми за голямо шоу. Двамата с китариста Брайън Мей дойдоха в 7 часа привечер, вдигайки по стълбите невъобразим шум с ботушите си с дебели платформи – връща лентата моделиерката. – Никога не бях проектирала мъжко облекло, но предположих, че ще искат нещо по-шантаво. Фреди трябваше да е в състояние да движи свободно ръце и идеята за плисирана туника от бял сатен му хареса.

Навремето той е държал сергия за дрехи на Кенсингтън маркет и явно имаше око за модата. В ателието беше пълно със закачалки с мои неща: Фреди изпробва част от тях, дефилирайки напред-назад из помещението. После им направих няколко скици и се разбрахме. Изработих костюмите и им ги пратих. Очевидно са ми платили, но вече съм забравила колко...” Зандра Роудс признава, че в ранната си кариера често е била затруднена с парите, но и музикантите били в същото положение, така че не са се опитвали да се прецакват взаимно. Меркюри и Мей се оказват „възпитани, много скромни и чаровни момчета”. Те канят дизайнерката на концерта си в пукащия се по шевовете Ърлс Корт, където сефтосват творенията й. „Костюмите изглеждаха фантастично под светлината на прожекторите!” – фука се тя.

В последното десетилетие инвенциите на Зандра са желани и по оперните сцени. Тя проектира костюми за „Вълшебната флейта” за откриването на оперния сезон в Сан Диего в началото на новия век. Канят я да работи и над дизайна на „Ловци на бисери” – постановка, която покорява няколко мегаполиса в Америка, сред които Ню Йорк, Вашингтон, Сан Франциско, Монреал. Англичанката оформя в египетски стил визията на „Аида” за Хюстън гранд опера, а спектакълът блести и в Лондонската национална опера.

Преди няколко месеца образци на Зандра Роудс бяха включени в мащабната експозиция Queen, The Early Years, посветена на 40-годишнината на групата. Лондон бе първата спирка от световното турне на изложбата. Дизайнерката с носталгия си спомня своя най-предан клиент от 70-те – младия дългокос и гримиран Фреди Меркюри, но гледа напред. Сега мечтата й е да се занимае с гардероба на Лейди Гага. Двете откачалки си приличат като майка и дъщеря, или по-скоро като баба и внучка – по цвета на косите (преди да се боядиса в розово, и Зандра ги е носила зелени), по щурите тоалети и вкуса към визуалния експеримент. Така че нищо чудно това сътрудничество да се осъществи.