Фолк звездата Кали изригна остро и болезнено към цялата попфолк гилдия с куп истини, с които със сигурност ще жегне много от колегите си. Повод за думите й е не само смъртта на Денис Теофиков, но и много други детайли, които актуалните изпълнители подминават като пътен знак.

Шоуто още ли е в теб?

"Аз също бях в графата, в която хората правеха нещата за пари, както всички в шоубизнеса, попфолка, киното... Ние сме един вид своеобразни проститутки. Да, ние продаваме себе си, взимаме пари, с които да покриваме разходите си. Като казвам - продаваме себе си, нямам предвид под формата на платена любов. Макар, че някои и това правят. Продаваме душата си. Боли, когато го правиш заради месечните ти сметки за ток. Вече не ме боли, болеше ме, защото имаше време, в което аз продавах душата си и изкуството си именно на тази цена - да мога да оцелея, да отгледам трите си деца. И реших, че е крайно време да правя музика, такава каквато музиката и сърцето ми ги усещат.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by KALI (@kaly_music)

Изкуството е форма на възпитание

Попфолкът също е изкуство - музиката, думите, те минават през тебе. Съгласна съм, когато някои хора казват, че попфолка е виновен за начина по който се разви младото общество. Не съм седнала като съдник, защото аз съм подсъдима, аз съм  част от тези, които опорочиха по някакъв начин младите хора. Създадохме един модел за подражание, за външност, който доведе след себе си да искат всички голям бюст, месести устни, чипи носове, да нямат бръчки, да имат дълги и прекрасни изящни коси, да са скъпо облечени, да имат ей такъв маникюр... и да си мислят, че всъщност най-важно е как изглеждаш. Това се случва в  голяма част от влиянието при жените. Не че при момчетата не се случи. България е пълна с герои, пълна е с таланти, великолепни, млади хора, които позволиха душевността им да закърнее и да обръщат основно внимание на вънщността си.

Вече няма предлагане на пеене, дори и върху синбек

Попфолк изпълнителите се превърнаха в стендъп комеди артисти. Шоу да има! Младите хора вече не се интересуват толкова от певческите възможности на един артист от този жанр. Шоубизнесът в попфолка изобщо не е такъв, какъвто трябва да бъде. Той е пошъл. Няма никакво изкуство и никакво истинско изразяване на изпълнителя в това, което се прави. Пошлото идва от начина по който представяме изкуството си. Аз съм на максимата че предлагането култивира търсенето. Тук е точно обратното. Той иска кючек, иска да се тресе - дай му кючек и всички бълват кючеци. И ти попадаш в един океан от кючеци и не можеш да изцплуваш, защото видиш ли това е, защото ако направим нещо друго, ще изпаднем  от състезанието и няма да изкарваме парите, с които да си плащаме сметките или да си купуваме привидно скъпи дрехи, за да имаме висок стандарт.

Всички сме виновни за тези процеси, не са продуцентите, защото никой на сила не може да те накара да направиш каквото и да било. Глупостта ни, празноглавието ни накара, лупостта ни ни накара. Да, признавам, че в тази музика повечето хора не притежават този интелект, с който да защитат интереса си да правят музика, такава каквато ги вълнува. Това е обвинение и към мен самата, защото аз правех такава музика 20 години. Аз съм човек, който в последствие започна да чете книги и да се образова. Не може в цялото си свободно време да слайдваш Инстаграм, Тик ток и Фейсбук, вместо да прелистваш книгата, която четеш. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Gital Alice (@gitalal)

За разликата между нашата Галена и гръцката Паола Фока

Пускаш си Ютуб, пускаш си Паола Фока и виждаш една Галена. Нашата Галена е по-хубава от Паола Фока. Тя обаче има същото такова артистично поведение, провокативна е, секси е... Обаче разликата между двете е в това, че зад гърба на гъркинята стои голям бенд. Тази изпълнителка предлага жив продукт - музика, а ние предлагаме не плейбеци, а синбека, който вече е пошъл за мен. Безкрайно уважавам и ценя Галена, както и Преслава, Джена, Цветелина Янева. Това са хора с възможности, които могат да сложат зад гърба си живи музиканти. В България е пълно с такива кадри, които седят и гладуват, карат таксита, за да оцеляват. А това са хора, завършили музикалните училища в Котел, Широка лъка, даже и Музикалната академия. Скъпи колеги, защо не давате на тези музиканти да работят? Защо продължавате да работите с плейбеците и синбеците си, направете нещо срещу всички тези от поп музиката, които  плюят, че чалгаджиите не пеят на живо. Покажете как се правят нещата, защото така го правят гърците, сърбите, турците. Ние не го правим, защото ни е много по-лесно да ни предложат един хонорар от 5000 лв и да си го приберем целия в джоба. Искаме да бъдем индивидуални играчи, а в същото време се обезличаваме в еднаквостта, в начина по който представяме музиката си.

Кой е най-големият грях на попфолка?

Това, че не си дава сметка какво причиняваме на потребителя. И всичкото това е за 5000, 10 000 или 1500 лева, в този диапазон. Толкова е тъпо, а можем да правим концерти, качествена музика. От концертите могат да се печели много повече и да ти носи такава наслада на душата, както и на публиката, която слуша. Да, трудно ще бъде, защото ние фолк изпълнителите започнахме да се превръщаме просто в музикален фон.

Смъртта на Денис като маркетинг

В България смъртта е много готин маркетинг. Почват да те продават, защото си умрял, почват да те харесват, защото си умрял. Но не те почитат заради таланта ти. Когато Тоше Проески почина, го докараха с правителствения самолет, свалиха ковчега му, покрит с флага на Македония и цялата държава беше в траур. В България смъртта на Дени породи активност в социалните мрежи и много хора натрупаха популярност на негов гръб и за сметка на семейството му. Ниската ни култура го направи, липсата на състрадателност. Защото състрадателност и клюкарщина са две различни неща. 

Всички се опитаха да спечелят от смъртта на Денис. Да, и тези, които поискаха да имат много лайкове в Тик Ток. Ако хората бяха съпричастни и състрадателни, нямаше да продължават да ровят по този пошъл начин в изминалите събития. Аз ще кажа, че всички сме виновни за тази смърт на Денис Теофиков, преди да си отиде физически от този свят, защото ако ние бяхме истински потребители на изкуство, нямаше да позволим той да не е в тренда както го казват в момента, да е номер 1, защото абсолютно го заслужаваше.

Липсата на Денис с днешна дата може да е инцидент, може да е нещастен случай, непредумишлено убийство, в никакъв случай не бих казала, че е самоубийство. За мен като абсолютно нормално мислещ човек, следейки и познавайки това момче отблизо и родителите му, не мога да кажа, че този човек се е самоубил . А че върви разследване, защото разследване върви. Заради това Денис не беше опят от свещенник, което е отвратително. На Централни Софийски гробища дойдоха много хора, на някои от тях им беше важно да ги видят, да бъдат отразени след това в медиите. Попфолк светът по никакъв начин не отрази смъртта му извън социалните мрежи. Много от близките до него хора, не видях да са спряли участията си за един месец или 40 дни. А той имаше много близки приятели в попфолка.

И като дадох пример с Тоше Проески, връщам се и на погребението на Пантелис Пантелидис. Гръцкият певец беше изпратен от цяла Гърция и цяла Гърция беше в траур. На погребението на Денис имаше около 200 човека, а аз очаквах много повече.

Материалът е изготвен по интервюто на Кали за "Събуди се" по Нова телевизия