Световният тенор Калуди Калудов гостува на откритата сцена на крепостта Царевец във Велико Търново в ролите на Радамес и Дон Хозе. Почитателите на неговото изкуство по цял свят го наричат ласкаво певецът с „ангелски глас“, а взискателната музикална критика сравнява често красотата на тембъра му и на неговото неповторимо „легато“ с еталоните на белкантото, наложени от легендарните италиански тенори.

Вестник „Лирика“ – Триест, Италия отбелязва след участието на Калуди Калудов в спектакъла на операта „Манон Леско“ в Театро Верди-Триест /преди това пее в същата постановка на сцената на Миланската скала/: „Знаем, че сред теноровите партии, написани от Пучини, ролята на Де Грийо е твърде трудна и отговорна. И тук българският тенор постигна връх в изпълнението си.Той ни изненада и ни достави наслада с тембъра на гласа си. Такъв глас не е чуван от много години насам – кристално чист във всички регистри, напомнящ ни за младия Карло Бергонци“…

В рамките на първия Летен сезон на българските оперни театри „Сцена на вековете“ 2016, организиран от Община Велико Търново и Общинската агенция по туризъм "Царевград Търнов", Калуди Калудов ще участва на 29 юли в спектакъла на операта „Аида“ от Верди на Русенската опера, а месец по-късно - на 27 август, ще бъде Дон Хозе в операта „Кармен“ от Бизе – съвместна мега продукция на Старозагорската и Бургаската опери.

За Калуди Калудов Радамес е една от ролите, която изпълнява с удоволствие. Често гостува с тази партия на редица родни и световни оперни сцени. Дебютът му като Радамес е в Йерусалим, Израел по покана на Маестро Зубин Мета. В своята успешна международна кариера тенорът години наред се радва на симпатията на големия Маестро, с когото е осъществил едни от най-престижните си ангажименти и роли. По договор Калуди Калудов е ангажиран за първите два спектакъла на операта „Аида“ в Йерусалим. Критиката веднага излиза с ласкави отзиви за представянето му в продукцията. По средата на третия спектакъл се налага Калудов да замести своя именит колега Петер Дворски, поради внезапен здравословен проблем. След този триумфален дебют в Йерусалим, ролята на Радамес го отвежда на най-престижните оперни сцени във всички точки на света – от Щатсопер Унтер ден линден, Берлин до Филаделфия, САЩ. Десетки са спектаклите, които е изпял с много и незабравими партньори на сцената, но сред най-свидните му спомени е спектакъла на операта „Аида“ в Будапеща, Унгария, в който си партнира с оперните колоси Елена Образцова като Амнерис и баритона Шерил Милс в ролята на Амонасро.
Русенската опера включва новата си постановка на „Аида“ в текущия си репертоар през август 2013г. Пищният спектакъл е съвместна продукция с ММФ „Моцартови празници“ Правец и е подготвен специално за фестивала. Режисьор на постановката е Огнян Драганов, художник на костюмите Салваторе Русо. На 29 юли на откритата сцена на крепостта Царевец във Велико Търново Калуди Калудов ще си партнира с германското сопрано Андрея Хьоркенс в ролята на Аида, Петя Цонева ще бъде Амнерис, Александър Крунев – Амонасро, Пламен Бейков – Рамфис, Стоян Стоянджов – Царят на Египет, Александър Баранов – Вестител, Георгиос Филаделфевс – Глас на Жрец и др. Участват оркестър, хор и балет на Държавна опера-Русе. Диригент на спектакъла е Владимир Бошнаков, хормайстор Стелияна Димитрова, художествен ръководител на балета Силвия Томова.

Калуди Калудов дебютира в ролята на Дон Хозе от операта „Кармен“ на Бизе в Старозагорската опера. В голямата международна кариера на певеца, който има в репертоара си над 60 главни роли, срещата с френската музика като че ли идва съвсем навреме – в един по-зрял етап. Световният тенор пресъздава възхитителен Хофман /“Хофманови разкази“/ в постановките на Софийската и Русенската опера, а героят Дон Хозе /“Кармен“/ на Калуди Калудов е неповторим и дълбоко въздействащ с яркото си преобразяване: от сериозен и отговорен, през щастливо влюбен до безумно отчаян до крайност мъж. Красотата на неговия тембър се разкрива още повече в интерпретацията на искрящата френска музика.

Най-популярната опера за всички времена „Кармен” от Жорж Бизе ще оживее на хълма „Царевец“ във Велико Търново на 27 август от 21.00 часа. След триумфа на „Набуко“ /на 23 юли/ двата оперни театъра – Старозагорската и Бургаската опери, ще представят разтърсващата оперна драма в пълния ѝ колорит. Диригент Ивайло Кринчев, режисьор Огнян Драганов. Сценографията е специално подготвена от художника на Старозагорската опера Тодор Демеров за откритата сцена на историческата крепост Царевец. Атрактивните балетни платна с участието на двете балетни трупи са дело на примабалерината и хореограф Силвия Томова. Диригенти на хора Младен Станев и Невена Михайлова.

На 27 август ролята на Кармен ще бъде изпълнена от темпераментната Даниела Дякова – певица, за която тази роля е емблематична. Калуди Калудов гостува на търновска сцена в ролята на Дон Хозе, а младият талантлив баритон Валери Турманов ще изпълни ролята на тореадора Ескамилио.

Брилянтното сопрано Веселина Василева гостува в ролята на Микаела. В останалите роли участват: басът Делян Славов като Цунига, Денис Иванов /Моралес/, Яница Нешева /Фраскита/, Гергана Русекова /Мерцедес/, Ивайло Йовчев /Рамендадо/, Теодор Петков /Данкайро/ и др. Участват още Детски хор „Маргаритки” с диригент Зорница Желязкова, представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур", оркестър, хор и балет на Държавна опера-Стара Загора и Държавна опера-Бургас.

КАЛУДИ КАЛУДОВ завършва Музикалната академия в София като ученик на доц. Лиляна Жабленска. По-късно работи с Никола Николов. Дебютира на Пловдивска сцена в ролята на Алфред от операта на Верди – “Травиата”. Още като студент постъпва като солист на Националната опера – София, на чиято сцена пее в продължение на 12 сезона. Активната международна кариера на Калуди Калудов започва през 1983 година с “Реквием” на Верди в Лондон и ролята на Форесто от операта “Атила” на Верди във Виенската Щатсопер. Следват години на неспирен възход по големите световни оперни сцени. В Миланската скала има вече договор през 1985 година и пее в “Сватбени ризи” на Дворжак, а по-късно “Атила” и “Бал с маски” на Верди, “Манон Леско” на Пучини. Пял е в най-големите европейски оперни театри, както и в САЩ, Япония, Южна Корея, Чили, Австралия. Многократно е участвал в спектакли с най-прочутите певци в света и с диригенти като Клаудио Абадо, Чарлз Макерас, Рикардо Мути, Фабио Луизи, Зубин Мета и др. Калуди Калудов има в репертоара си над 60 централни тенорови партии от европейската оперна класика. Като се започне с Вердиевите – Алфред от “Травиата”, Радамес от “Аида”, Дон Карлос, Дон Алваро от “Силата на съдбата”, Манрико от “Трубадур”, Херцогът от “Риголето”, Рикардо от “Бал с маски”, Ернани и др., Пучиниевите Каварадоси – “Тоска”, Рудолф – “Бохеми”, Де Грийо – “Манон Леско”, Калаф – “Турандот”. Към тях трябва да се прибавят още главните тенорови роли от опери на Доницети, Росини, Белини, Бизе, Понкиели, Леонкавало, Маскани, Джордано, Офенбах и др., а от руската класика – Дмитрий от “Борис Годунов”, Владимир от “Княз Игор”, Княз Голицин от “Хованщина”, Ленски от “Евгени Онегин”.

Внушителен е и концертния му репертоар, в чийто списък наред с Реквиемите на Моцарт и Верди, с Деветата симфония на Бетовен, се четат още и “Stabat Mater” от Росини и Дворжак, “Меса Глаголица” от Яначек, „Камбаните” на Рахманинов. Има студийни записи и издания на Балкантон, NAXOS, Sony Classic, Decca, Българско национално радио, Радио Катовице, радио RAI, Музикална къща “Гега ню”, видеозапис на RAI на операта “Атила” на Верди в Миланската скала и др. Основател и дългогодишен артистичен директор на оперния фестивал „Вива ил канто” в Чешин, Полша. С вокална педагогика се занимава от 15 години, доктор на Консерваторията в Катовице, Полша, прави Майсторски класове в България, Полша, Италия, Румъния, Финландия, Естония, Бразилия, Украйна и др.