Ако има още нещо освен езика, което ни отличава наистина от животните, това е подсъзнанието ни. То определя в голяма степен нашия живот – това, което (не) харесваме, изборът, който (не) правим, решенията, които (не) взимаме.

Колко често се замисляме обаче дали подбираме правилно – и най-вече ефективно – думите, с които боравим? Д-р Франк Лунц, архитект на езика и гуру по въпросите на общественото мнение, не само повдига завесата, за да видим как се създава истински ефективен език, но и споделя безценните си прозрения как да намерим и използваме точните думи, за да получим онова, което искаме, в своята книга „Думите, които работят“.

Лунц разглежда в единство науката за думите, които работят, и изкуството да ги използваме пълноценно. Той изследва стратегическата и тактическата употреба на езика в политиката, бизнеса и всекидневието, за да ни покаже как можем да постигнем по-добри резултати, като елиминираме разстоянието между онова, което възнамеряваме да съобщим, и онова, което слушателите ни реално възприемат. Основната задача на „Думите, които работят“ (с подзаглавие „Важно е не какво казваш, а какво чуват хората“) е да ни отведе отвъд собственото ни разбиране, за да видим света през очите на нашия слушател. Именно на слушателите: техните възприятия са решаващи за това какво отношение ще имат те към казаното от нас.

„Може да имаш най-доброто послание в света, но човекът отсреща винаги ще го възприема през призмата на собствените си емоции, нагласи, предубеждения и предварителни представи. Не е достатъчно да бъдеш точен, разумен или дори блестящ. Ключът към успешната комуникация е да направиш въображаем скок и „да се напъхаш в обувките“ на твоя слушател, за да разбереш какво мисли и чувства той в най-дълбоките кътчета на своя ум и сърце. Начинът, по който той възприема онова, което казваш, е по-реален, поне в практическия смисъл, отколкото начинът, по който ти възприемаш себе си“, допълва авторът.

Франк Лунц е известен архитект на езика и гуру по въпросите на общественото мнение. Работи като pollster – проучващ общественото мнение посредством анкетни допитвания. Фирмата на Лунц за проучване на общественото мнение е работила за повече от двадесет от топ 100 компании на сп. „Форчън“. Отговарял е два пъти за подготовката на лидерите на Републиканската партия в Конгреса за техните дебати по телевизията в САЩ от Public Broadcasting Service.