Мобилните телефони не увеличават опасността от рак

24 октомври 2011 | 17:31
Прочетена
1124
 

Използването на мобилни телефони не увеличава опасността от рак, установи проучване, извършено от датски учени.

Това е най-голямото проучване до момента на връзката между мобилните телефони и рака. То е извършено сред 350 000 души на възраст над 30 години.

Други експерти признаха, че обхватът на проучването е впечатляващ, пише "Ройтерс", цитира dnevnik.bg.

Резултатите от него бяха публикувани в петък в British Medical Journal. Те съвпадат с изводите от много други подобни изследвания, отбелязва агенция "Ройтерс".

Учени от Института по ракова епидемиология в Копенхаген са изследвали хора на възраст над 30 години, които използват мобилни телефони през периода 1997-2007 г. и са ги съпоставили със степента на заболяванията от мозъчни тумори на хора, които не използват GSM-и.

Изследването установява още, че няма по-голяма опасност от тумор в онази част на мозъка, намираща се най-близо до мястото, до което обикновено се доближава телефонът.

И все пак експертите предупреждават, че не бива да се прекалява.

"Не можем да изключим малко до умерено повишаване на риска при някои подгрупи активни потребители", отбелязва Патрисиа Фрей от института в Копенхаген, която е и автор на изследването.

"Изследването (на датските учени – бел. ред.) подкрепя повечето доклади, които не откриват никакви вредни ефекти от използването на телефони при нормални обстоятелства", отбелязва Малкълм Сперин от Кралската болница в Беркшир и член на Института по медицинска физика и инженерство.

През миналата година бе извършено друго мащабно проучване, което също не установи пряка зависимост, но намекна за възможна връзка между прекомерното използване на GSM-и и глиомата, рядък, но често пъти смъртоносен мозъчен тумор, припомня "Асошиейтед прес".

В края на май Международната агенция за изследвания на рака към Световната здравна организация препоръча GSM-ите да бъдат класифицирани като "възможно канцерогенни" и ги постави в една категория с хлороформа и кафето. Това обаче не означава, че телефоните са опасни. Те не излъчват същия вид радиация, както при някои медицински изследвания или каквото се излъчва от други източници като радона в почвата.

Месец по-късно обаче комитетът по епидемиология на Международната комисия за защита от нейонизиращата радиация призна, че научните доказателства все по-ясно показват липсата на връзка между мобилните телефони и мозъчните тумори.

Броят на мобилните телефони значително нарасна от началото на 80-те години на миналия век. В наши дни се използват почти 5 млрд. апарата, което подклажда продължителния дебат за възможна връзка с основните видове мозъчен тумор, глиома и менингиома.

Свързани новини

Коментари

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Моника Валериева заля Санторини със силикон

Не скри нищо от А и Д страната си

Пръскат с шампанско голата Михаела

Мис Плеймейт 2019 разгорещи още повече Съни бийч

Галена остана само по шапка

Певицата захвърли дизайнерските тоалети и позира гола

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

BMW няма да строи хиперкола

Баварските инженери не просто могат да построят истинска симфония на колела, но и да накарат света да започне моментално да инвестира

Apple чисти ненужните приложения

Мнозина вече са забелязали, че това е телефон, който дори не може да се похвали с добър хардуер

Audi няма да пуска друг V8 двигател

Двигателят, който има бензинов двойник, скоро може да бъде и последният произведен в компанията

Бон Джоуви посочи убиеца на музикалния бизнес

Лидерът и вокалист на Bon Jovi - Джон Бон Джоуви, откри виновника за убийството на музикалния бизнес

Мобилните телефони не увеличават опасността от рак

Учени от Института по ракова епидемиология в Копенхаген са изследвали хора на възраст над 30 години

Златно Blackberry с кристали Swarovski

Моделът ще бъде пуснат в два варианта – за 1599 паунда със сребърна украса и за 1699 паунда със златна украса и кристали

Дори Google почете Джобс с линк към официалната страница на Apple

Поклонници му отдават почит в магазините на Apple

Почина Стив Джобс

Милиардерът напусна през август поста си на главен изпълнителен директор на Apple

Синът на Селин Дион учи уроците си по Skype

Синът на Селин Дион - 10-годишният Чарлз, наваксва с уроците чрез Skypе, докато е заедно с майка си Лас Вегас, когато тя има ангажименти там

Mommy Tummy

Устройство, което симулира бременност, представиха японски учени

Марк Зукърбърг тръгна на лов

Марк Зукърбърг се слави и като добър ловец и чревоугодник

Създадоха оракула на 21 век

За да погледнете в бъдещето, вече не трябва да владеете хиромантията

Google нa 13

На 27 септември уеб страницата Google бива пусната официално

България е на трето място в света по скорост на Интернет

Пред нея се нареждат единствено Южна Корея и Румъния

Тв и Риалити

Владо Карамазов на спешна диета

Актьорът загуби секси формата си

Големият син на Къци става даскал

Асен досега се занимаваше с филмова музика

Ивайло Захариев го раздава батка

Актьорът помпа мускули

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Радина Кърджилова иска по 150 лева за гердан

Бижутата, които изработва, са по-скъпи от злато

Никол Станкулова отпива шампанско за 100 лева

Любимото питие на синоптичката е розе

Нора Недкова: Живеем в биологична война

Плеймейтката с философски разсъждения

Виж още от Издънки

Култура

Асен Блатечки дава началото на летния фестивал в София

Постанки, кино и концурти под открито небе в центъра

Филмът на Ники Илиев бори статуетките на ЕМИ

Церемонията вероятно ще е виртуална

Признаха Стефан Вълдобрев чак в Чили

Удостоиха го с наградата за най-добра поддържаща роля

Виж още от Култура

Fashionista

Цеци и Ивайла се прибраха в България

Двете топманекенки се видях с най-близките

Лени Кравиц стана лице на Saint Lauren

В характерната за марката черно-бяла тематика, снимките вдъхват усещане за стил и сексапил

Парижката седмица на модата се завръща

От28 септември най-голямото модно събитие започва

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.