"Невидимата жена. Историята на Нели Търнан и Чарлс Дикенс" от Клеър Томалин

28 април 2016 | 11:52
Прочетена
788
 

На 3 май излиза от печат „Невидимата жена. Историята на Нели Търнан и Чарлс Дикенс“, увенчана с набор от награди за постижение в областта на биографичния жанр!

„Невидимата жена“ (превод: Надежда Розова, 432 стр., цена: 18 лв.) е отчасти социална, отчасти детективска история, разказана в духа на феминизма – критиците така определят това впечатляващо произведение, което изтръгва от сянката на забравата личността на Нели Търнан и възвръща полагащото й се място и роля на историческата сцена. Резултат от прецизни проучвания и деликатен подход, лишен от излишно благоговение, тази история възкресява тринайсетгодишната тайна любов между младата актриса и зрелия викториански белетрист като дълбоко човешка драма във време, когато жената е принудена да таи и отрича интимните си чувства. Книгата е екранизирана сполучливо от Ралф Файнс през 2013 година, има две актьорски номинации за Британските независими филмови награди, както и номинации за „Оскар“ и БАФТА за костюми.

Клеър Томалин нашумя с биографиите на Чарлс Дикенс, Томас Харди, Самюъл Пийпс, Джейн Остин, Мери Улстънкрафт и Катрин Мансфийлд. Още с първата си писателска изява, „Животът и смъртта на Мери Улстънкрафт“, тя печели престижното отличие „Уитбред“ за дебют. Томалин е вицепрезидент на Кралския литературен фонд, на Кралското литературно общество и на британския ПЕН-клуб. Уважаван познавач на епохата и живота на Дикенс, тя поднася на читателите правдив биографичен роман за безпътицата на „невидимата жена” и за нравствената дилема на един мъж, всепризнат като един от най-значимите английски прозаици на всички времена.

Клеър Томалин ще гостува у нас! Авторката ще се срещне с българската публика на 25 май в литературен клуб „Перото” в София.

Клеър Томалин - „Невидимата жена“, откъс:

ТОВА Е ИСТОРИЯТА НА ЕДНА ЖЕНА, която сякаш не съществува, изчезнала е яко дим. Всичко свързано с нея – имена, дати, семейство и преживявания, едва не се изгубва безвъзвратно. Нещо повече, тази жена мълчаливо допуска собственото си заличаване. Докато е жива, децата й не знаят нищо за нейната история. Въпросът е защо и как се е случило това и как тя успява – на косъм – да изплува от забвение въпреки усилията за обратното.
Тя е „Н“, иначе казано Нели, госпожица Елън, Търпеливата, Принцесата, Е. Л. Т., Милото момиче, Любимата, жената илюзия, малката загадка, госпожица Т., госпожица Фърнан, госпожица Търман, госпожица Тенам, госпожица Търнам и вероятно госпожица Трингам. Играе главна роля в живота на Чарлс Дикенс във времето, когато той е може би най-известният човек във Великобритания. Връзката им продължава почти тринайсет години, от 1857 година до смъртта му през 1870 година. Пълното й име е Елън Лолес Търнан, макар че е известна предимно като Нели и така ще бъде наричана тук. Родена е през 1839 година; когато се запознава с Дикенс, той е на четиресет и пет, а тя – на осемнайсет и след смъртта му живее още четиресет и четири години. Със сигурност Нели би могла да представи пред света неповторимо описание на характера му и на неговия живот, както и на своята роля в него. И все пак, макар че е интелигентна, добре образована и умее да се изразява писмено – тя помага и на сестра си да направи проучване и да напише литературна биография през 90-те години на ХIХ век, – не написва нито ред за себе си. Всъщност не оставя никаква писмена следа, нито безценно устно свидетелство, че някога е познавала Дикенс.
Напълно изключена е от голямата биография на Дикенс, написана от неговия приятел Джон Форстър, който я познава много добре. Изглежда, не са оцелели никакви писма до нея от Дикенс или от нея до Дикенс, не е спомената и в първото издание на неговите писма, подготвено от две нейни близки приятелки – неговата балдъза Джорджина Хогарт и най-голямата му дъщеря Мери (Мейми) Дикенс. Когато през 1905 година е основано научното списание в чест на писателя „Дикенсиън“, неговите редактори искат да публикуват спомени от всеки, който е познавал този велик човек, но никой не се свързва с Нели или с член на семейството й. Нито тя, нито живата й тогава сестра Фани изявяват желание да допринесат с нещо.
Нели не е единственият заличен член на семейството. Фани, забележителна жена, откъдето и да се погледне, която също познава добре Дикенс, се радва на сходно отношение в тритомната автобиография на своя съпруг, Томас Адолфъс Тролъп. Тя присъства в нея, но съвсем смътно. Не е направено от злоба, тъй като той й е бил отдаден, както и тя на него, а от страх от клюки, скандали и позор. Томас, роден през 1810 година, е по-големият брат на Антъни и също толкова плодовит, колкото всички писатели от семейство Тролъп. Автобиографията му е очарователна книга, изобилстваща с известни литературни имена. Появява се в края на 80-те години на ХIХ век и съдържа приятно описание на Дикенс, когото Тролъп познава добре. Познава добре и своята балдъза Нели – тя неведнъж е отсядала в дома му в Италия и в Англия, но от книгата му не личи нищо подобно. В нея няма да намерите и имената на родителите или на сестрите на Фани, нито информация за трудолюбивото й професионално минало.

Нели и Фани Търнан са заличени поради две причини. Първата и очевидна причина е, че Нели петни доброто име на Дикенс, а механизмът за популяризиране на Дикенс е ненадминат. Писателят иска да бъде боготворен – и в общи линии е бил. Думата не е прекалено силна за човек, който извиква сравнение с Христос при смъртта си – като човек с безукорен нрав, въплъщение на християнски добродетели в широк смисъл и в същото време – на семейна хармония и общителност. Веселата битова част от своята репутация той придобива млад чрез първите си романи и чрез забележително богатия си и гостоприемен семеен живот. Увенчана е от коледните му истории и остава непоклатима. Това разгневява възприемчивата му дъщеря Кейт, а нейният гняв показва колко стабилно е наложена легендата и колко усърдно бива следвана в спомените на по-благочестивите му деца. Колкото и да изглежда смайващо сега, разпадането на семейството не накърнява легендата. Дикенс остава известен като приветлив пазител на здравето, дома, децата и кучетата в Гадс Хил, дори когато се отървава от съпругата и децата си.
Обществото приема старателно поддържания семеен образ, но би било прекалено да се очаква да приеме и присъствието на Нели в живота на Дикенс. Има доказателства, че самият той проявява колебание на няколко пъти, ала не и приятелите му. Те му втълпяват колко невъзможно е общественото признание на връзката им, а преданото им мълчание е забележително. Става ясно решението на Форстър да не я споменава и да не разказва за нея в биографията. Така се появява празнина в главите, свързани с последните години от живота на Дикенс, която никой следващ биограф не е успял да запълни подобаващо. Уилки Колинс, самият той виртуоз в извънбрачното съжителство, остава напълно дискретен относно своя приятел, също и Франк Биърд, който лекува и Колинс, и Дикенс, така че е наясно с положението в личния им живот. По същия начин постъпват и другите по-млади мъже, които без съмнение са знаели нещо: журналистите Джордж Огъстъс Сала и Едмънд Йейтс, както и литературният агент на Дикенс, Джордж Долби. Дискретен е и Хари Уилс, асистентът на Дикенс в неговото седмично списание и довереник по всички лични въпроси. Уилс и Колинс не успяват единствено да унищожат всички писма, които са получили от Дикенс и в някои от които се срещат нетактични забележки.
Големият кръг от приятели на Дикенс от театъра също е предано потаен. Най-изтъкнатият сред тях, пенсионираният трагик Уилям Чарлс Макреди, би трябвало да съжалява за това стечение на обстоятелствата, защото през целия си живот Макреди се бори да по-добри атмосферата на театралния живот и репутацията на актьорите и актрисите. И все пак именно Дикенс започва връзка с млада актриса, застрашавайки репутацията и на двамата. Потвърждение на всички стереотипни гледни точки за тази професия. И не само това. Нели е дъщеря на уважаван колега на Макреди, който познава баща й и много сезони играе на една сцена с майка й.
Така стигаме до втората причина за заличаването на името на Търнан. Семейство Търнан са театрали. Почти от ранното си детство Нели, двете й сестри, майка й, леля й и баба й са на сцената. Те са част от субкултура в британския живот, която през ХIХ век е възприемана от останалата част от обществото в най-добрия случай с подозрение, а в най-лошия – с тревога. „Знаеше, че тази жена е на сцената, и я представи на семейството на внука ми?“ – думите са от произведение на Текери, изречени от баба, узнала, че скромната и безукорна семейна гувернантка някога е била актриса. „Събирай си багажа, усойнице! И веднага напусни тази къща“ – заповядва тя, а ухажорът на гувернантката, млад уважаван лекар, тутакси я изоставя с обвинителни думи. Текери не взема страна; гувернантката е жертва, но освен това е измамница, а театърът е безнравствено място. Позволява й да се омъжи за овдовелия си работодател, който обаче е малко уплашен от хладната й амбиция.
Скокът от актриса до гувернантка и после до господарка на дома в действителност е направен от Фани Търнан шест години след публикуването на разказа на Текери. И може да се смята, че Дикенс е донякъде отговорен за промяната, защото той препоръчва Фани като гувернантка за децата на овдовелия си приятел Том Тролъп. След сключването на брака пет месеца след назначаването й нито Фани, нито околните споменават предишната й кариера.
Може и да е измама. Важното е, че са изпитвали нужда да поддържат тази измама, както Дикенс е изпитвал нужда да крие връзката си с Нели. Сестрите Търнан заличават театралното си минало, защото то е голямо бреме, защото не дава възможност да бъдат видени в друга светлина освен в театралната, а тя заличава всичко останало, лишава ги от всякакво друго отношение. Или така поне са смятали. Сега може да ни изглежда необичайно, дори неразбираемо. Бихме могли да проумеем, ако се върнем назад и проучим света, в който са отгледани, и изводите, които са правили хората от обкръжението им. Фактът, че Нели винаги е изразявала силно неодобрение към творбите на Текери, предполага, че вероятно е потръпнала оскърбено от точността на нарисуваната от него картина, а по страниците на произведенията му се появяват многобройни актриси, бивши актриси и деца на актриси. Танцьорката, станала гувернантка, е била на една сцена с дами, които позволяват на богати мъже да ги настаняват в къщи в Риджънтс Парк. Провинциалната звезда Емили Фодърингей заслепява младия невинен Пенденис и едва не го отклонява от правия път с помощта на своя коварен стар баща ирландец. Морджиана Кръмп е дъщеря на танцьорка, омъжена за камериера на своя любовник аристократ, комуто е платено с пивница и зестра за детето. Беки Шарп от „Панаир на суетата“ също е рожба на театрали и самата тя е изключителен имитатор – умение, което използва, за да си печели благоразположение, изкачвайки се по социалната стълбица. Текери обича театъра и е очарован от него по същите причини, които карат сестрите Търнан да избягат от него и да го отрекат – театърът съществува извън света на добродетелите на викторианската средна класа, извън старателното самоуважение и достойното самоусъвършенстване. Театърът се оказва сексуално еманципиран, защото показва жени, склонни да се поразголват с обещание за изтънчено удоволствие. Стойностите му също са по-земни – според някои по-честни – отколкото тези в изисканите салони.

Текери, Дикенс и Макреди принадлежат към клуб, кръстен на великия актьор от ХVIII век Дейвид Гарик, основан през 1831 година с цел да събере покровителите на театъра и неговите привърженици и да се превърне в място, „където актьорите и дейците на образованието и усъвършенстването да се срещат на равна нога“. Вероятно точно това допада на Дикенс, който е силно увлечен от театъра и сериозно се подготвя да се качи професионално на сцената през 1832 година. Той е един от първите членове на клуба „Гарик“, избран през януари 1837 година – само на двайсет и четири години, но успял и изтъкнат писател, а вече и женен.
„Привържениците на драмата“ споменати в програмата на клуба, разбира се, са мъже, макар че Дейвид Гарик никога не е имал нищо против компанията на актриси. И все пак е немислимо жена да стане член на клуба „Гарик“ (дори днес). За жените покровители и привърженички на драмата равните права означават просто стените на клуба да са окичени с портрети на актриси. Снимките са едно, ала хората – съвсем друго. „Е, може би в следващия живот жените ще бъдат по-ценени, отколкото са в този“, промърморва великата Сара Сидънс. Тя знае колко двусмислено е възхищението дори към великите актриси.
Портретът на Нели не виси на стената на „Гарик“, но тя поне стига до предните стълби. На тези стъпала на старата сграда в една майска вечер през 1858 година членове на клуба са се събрали и весело си бъбрят. Обектът на техните клюки е членът на клуба Чарлс Дикенс, тогава най-известният писател в Англия и несъмнено в целия свят. Дикенс току-що официално се е разделил със съпругата си Катрин след двайсет и две години брак – нещо почти нечувано във висшата класа на викторианска Англия. Направил го е жестоко и публично. Катрин не се слави с красота или ум, но със сигурност е безупречна майка на десет деца, а той настоява да вземе децата и сам да се грижи за тях с помощта на по-малката сестра на Катрин, Джорджина Хогарт, която е толкова привързана към Дикенс, че рискува да се сблъска с яростта на семейството си и с неодобрението на обществото, за да остане с него. Само най-големият му син, Чарли, се противопоставя на баща си и обявява, че ще живее при майка си.
Дикенс спори с всеки, който не приема неговата версия за развода без въпроси и мърморене. Отдава случилото се на дълбока и отдавна установена несъвместимост между него и Катрин, подсилена от неспособността й да се заинтересува от собствените си деца.
Според неговия разказ, подкрепен от Джорджина, тя не ги обича. Дикенс дори твърди, че самата Катрин отдавна иска да се разделят и че страда от „умствено разстройство“. Очевидно не е вярно, както може да изтъкне всеки, който познава семейството, но Дикенс отказва да се вразуми. Шушука се, че Джорджина е истинската причина за тази беда и че точно това са обсъждали мъжете пред „Гарик“. Вероятността член на клуба, известен с уважението си към семейните добродетели, да бъде уличен в любовна авантюра с младата си балдъза със сигурност е била достатъчно скандална, за да предизвика вълнение.
Когато вечерта пристига Текери, събрат по перо на Дикенс и член на клуба, другите питат какво е неговото мнение. Той веднага отрича авторитетно Джорджина да е причина за проблемите. Научил бил истината на надбягванията в Епсъм. Дикенс няма връзка с нея. „Не, казвам ви не е с нея – с актриса е.“ Истинската реакция на Текери, която той разкрива в писмо до майка си, е тревога какво може да причини подобна грешка на несигурната репутация на един писател: „О, боже, това е фатална история за нашата професия“.
Когато разбира какво е казал Текери, Дикенс му изпраща гневно писмо, в което отрича всичко, защото е също толкова чувствителен към репутацията на писателите. Текери очевидно не му вярва и двамата развалят приятелството си. Има и други причини за отчуждението им, но Текери отбелязва, че е в добри отношения с госпожа Дикенс и се отнася любезно и мило с нея. Говори се, че през следващите години тя вечеря в дома му. Дикенс остава със своето отричане, а Текери – с впечатлението, че той е обезумял, „побъркан от семейните си проблеми“. В началото на юни историята стига до „Ню Йорк Таймс“. Лондонският кореспондент на вестника отбелязва: „В цял Лондон... от известно време се носят легенди за Дикенс и някаква актриса, с която по-късно авторът на „Дейвид Копърфийлд“ избягал в Булон“. Вестникът пише, че скандалът е лъжа, но това едва ли носи утеха на обекта на клюките.

Свързани новини

Коментари

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Моника Валериева гола в студ и пек

Брюнетката с нова провокация в социалните мрежи

Джулиана Гани топлес в карантината

Горна дреха у дома не ми трябва, категорична е силиконката

Жертва на вируса рекламира маски гола

Никол Толева остава под домашна карантина

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

Звезда от "Пътят на честта" върти еротични игри

Илияна Лазарова играе зарязана съпруга, която си хваща любовник в "По стечение на обстоятелствата"

Книга разкрива тайните на Наум Шопов

Навършват се 90 години от рождението на актьора

"Ако си дал" е най-излъчваната песен

Песента на Емил Димитров химн на солидарността към българските медици по време на пандемия

Мариус: Сега е време за преосмисляне на всичко

"Зрителите ще видят друг тип изпълнения, друг тип присъствие", обясни актьорът-режисьор

Калин Врачански предава онлайн

В постановката Парижката Света Богородица

Михаела Маринова издаде албум напук на коронавируса

Днес трябваше да е първият й голям концерт

Уди Алън все пак публикува мемоарите си

Книгата е откровен и изчерпателен личен разказ на режисьора за живота му

Ричард Маркс ще ни пее догодина

Турнето на американската звезда се пренарежда от ноември

Отложиха Sofia Songwriting Camp за октомври

Творческият лагер беше предвиден за месец май

"Соник" с нов рекорд по приходи

Филмът ce прeвърнa в нaй-уcпeшнaтa прoдукция пo игрa

Виктория ни представя на Евровизия догодина

Българската песен “Tears Getting Sober” беше един от фаворитите за победата

Мирей Матийо мести концерта за декември

Билетите важат без презаверка

Михаела Маринова със страх от високо

Певицата снима клип на скалите край Шабла

Виктория с онлайн концерт за "Евровизия"

Tears Getting Sober е с най-големи шансове за победа според букмейкъри

Тв и Риалити

Лука и Атанас стават кухненски роботи

Единият напуска Hell’s Kitchen

Галка разкри терапията си "срещу полудяване"

Певицата намери удачен начин да убива скуката

Михаела се изповядала пред гаджето на първа среща

Първата й среща с футболиста била 4 часа на пейка

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Ето как се маскира Маги Сидерова

Фука се с перфектна защита

Любо Нейков стана Мона Лиза

Актьорът не губи чувството си за хумор

Крум и Краси Аврамов си правят номера

Двамата се оказаха съседи

Виж още от Издънки

Култура

Звезда от "Пътят на честта" върти еротични игри

Илияна Лазарова играе зарязана съпруга, която си хваща любовник в "По стечение на обстоятелствата"

Книга разкрива тайните на Наум Шопов

Навършват се 90 години от рождението на актьора

"Ако си дал" е най-излъчваната песен

Песента на Емил Димитров химн на солидарността към българските медици по време на пандемия

Виж още от Култура

Fashionista

Миска спазва карантина след ревютата в Милано

Марина Цветанова се отдаде на готвенето

Том Форд иска помощ за модната индустрия

Да бъдат включени в пакета от икономически стимули на Белия дом

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.