Опера: Дон Карлос

08 януари 2014 | 17:00
Прочетена
2116
 

Дон Карлос
Опера от Джузепе Верди


Либрето: Жозеф Мери и Камий дю Локл
Диригент: Григор Паликаров
Режисьор: Пламен Карталов
Сценография: Любомир Йорданов
Костюми: Даниела Йорданова
Асистент-режисьор: Вера Петрова
Диригент на хора: Виолета Димитрова

Верди дълго време замисля създаване на опера по драмата на Шилер „Дон Карлос". За това допринася и посещението му в Испания през 1863 г. по повод постановката на операта „Силата на съдбата". Тогава той отива в замъка Ескориал, който му прави много потискащо впечатление.

Либретото на „Дон Карлос" е написано от Жозеф Мери (1798–1866) и Камий дю Локл (1832–1903). Общият дух на драмата е запазен. По желание на Верди в самото начало е прибавена една картина, за да се изясни по-добре развитието на действието. Мери и дю Локл написват либретото в духа на френската голяма опера — в пет действия, с традиционния балет и всички други подробности, утвърдени от тогавашния „директор на музикалната мода" във Франция Джакомо Майербер.

Верди с желание започва да пише „Дон Карлос". Борбата на италианския народ за освобождение, както и ожесточените схватки между светската и църковната власт в неговата родина, които пречат за обединението на Италия, напомнят събитията, пресъздадени в драмата на Шилер. За творбата си композиторът отбелязва: „Тази опера се ражда сред огън и пожари."

„Дон Карлос" се изнася за първи път на 11 март 1867 г. в парижката Гранд опера с изключителен успех. На следната година се играе и в Германия в преработка на М. Р. Беер. По това време Занардини прави нова редакция на „Дон Карлос", предназначена за Италия. През 1883 г. Верди преработва „Дон Карлос", като доста я съкращава. Текстът е преправен чувствително от Гисланцони, автор на либретото на „Аида". В тоя си вид операта е изнесена в Милано на 10 януари 1884 г. Така тя и до днес се играе в Италия.



Съдържание:


Първа картина

Предверие на гробницата на испанските крале в двореца Ескориал. Дон Карлос се е усамотил тук, покрусен от жестоката си съдба. Френската принцеса Елизабет Валоа, въпреки любовта си към Карлос, е дала съгласие в името на мира между Франция и Испания да стане съпруга на Филип II и Кралица на Испания. Споменът от първата му среща с Елизабет го кара да страда още по-силно. Идва Маркиз Поза — най-добрият му приятел. Родриго — Маркиз Поза съчувства на Дон Карлос. Неговият съвет е - най-добре ще бъде, ако Карлос веднага напусне Испания, далеч от Елизабет по-лесно ще забрави всичко. Най-добре е инфантът да замине за Фландрия и започне борба за освобождението на народа, така той ще изпълни дълга си. Дон Карлос с готовност се съгласява и двамата се заклеват да посветят живота си на борбата за свобода.

Втора картина

Живописен кът в двореца. Докато чакат краля и кралицата, принцеса Еболи, придворните дами и пажове са подхванали песен. Кралица Елизабет идва, посрещната почтително от всички. Придворната дама Еболи вижда, че Елизабет страда и се опитва да разбере причината. Родриго — маркиз Поза иска от кралицата аудиенция. Той й дава едно писмо и я моли да приеме Дон Карлос преди заминаването му за Фландрия. Изпълнена с подозрения, принцеса Еболи се мъчи да чуе разговора им. Елизабет се съгласява да приеме инфанта и заповядва всички да напуснат. При влизането на Дон Карлос чувствата на двамата избухват с нова сила. Пламенно и страстно звучат любовните им признания. Елизабет обаче се овладява бързо — тя е кралица и дългът й повелява да се откаже от любовта си. Отчаян, Дон Карлос си отива. Влиза Филип. Разгневен, че намира кралицата сама, заповядва придворната дама графиня Аремберг да бъде изпратена незабавно във Франция. Кралицата се прощава със своята приятелка и се оттегля със свитата си. Всички си тръгват, но Кралят спира маркиз Поза. В разговора си с него, Поза смело разкрива тежкото положение на народа и моли за помощ. Филип го нарича мечтател и му заявява, че е решил да очисти света от еретиците. Родриго дръзко отговаря. Смелостта на Поза прави силно впечатление на Краля и вместо да го накаже, той неочаквано разкрива пред него съмненията си, като го моли да бди зорко за поведението на кралицата и по-специално за отношенията й с Дон Карлос. Той предупреждава Родриго да се пази от Великия инквизитор и си тръгва.



Трета картина

Градина в кралския дворец. Нощ. Дон Карлос с трепет очаква насрочената му с бележка тайна среща. Идва дама със забулено лице. Това е принцеса Еболи, която също е влюбена в принца. Карлос я мисли за Елизабет и пламенно й разкрива препълненото си от любов сърце. С рязко движение дамата сваля своя воал. Еболи е узнала съкровената му тайна и заплашва да му отмъсти и разкрие всичко на Краля. Неочаквано пристига Родриго. Той веднага разбира какво се е случило и заплашва Еболи, че ще я сполети нещастие, ако издаде приятеля му. Изпълнена с ненавист, принцесата си отива. Родриго настоява Карлос да му предаде за съхранение всички тайни документи и писмата, които е получил от кралицата.

Четвърта картина

Голям площад пред катедралата. Тук ще бъдат изгорени осъдените на смърт еретици, бунтовници и реформатори. Придворните са заели местата си, народът се е събрал за да приветства своя Крал, като очаква и скорошното зрелище.Идва Великия инквизитор, а след него и крал Филип със свитата си. Внезапно пред Краля застават няколко фламандски депутати, водени от Дон Карлос. Те искат от Филип да помилва осъдените. Кралят изгонва делегацията. Тогава Карлос изважда шпагата си, той е готов да воюва за свободата на осъдените. Кралят заповядва да го обезоръжат, но никой не смее да се доближи до престолонаследника. Маркиз Поза, виждайки опасността заплашваща приятеля му, го принуждава да даде своята шпага, като лично предава оръжието, коленичейки пред Филип II. Дон Карлос е поразен от постъпката на Родриго, когото е смятал за свой най-добър приятел. Кралят провъзгласява Поза за херцог. Тържеството продължава, пламъците от кладата буйно се извисяват. Глас от небето обещава покой за осъдените, народът слави своя крал.



Пета картина

Кабинет на крал Филип. Принцеса Еболи е изпълнила заканата си, откраднала е от кралицата кутията с писмата на Карлос и я е предала на Филип. Кралят не е на себе си. Той искрено обича Елизабет и не може да се примири с нейната изневяра. Унесен е в тъжни мисли за своя живот, без любов, изпълнен с грижи и тревоги. Идва Великият инквизитор. Филип го пита как да постъпи с непокорния си син. Жестокият инквизитор предлага да бъде наказан със смърт, като еретик, заедно с маркиз Поза. Филип обаче вярва в Поза и отказва да последва съвета. Тогава Инквизиторът заплашва краля с вечно проклятие и разгневен напуска кабинета. Останал сам, Филип с горчивина признава пред себе си, че е принуден винаги да скланя глава пред Църквата. Влиза Елизабет и се оплаква, че са й откраднали ковчежето с бижута и ценни за нея неща. Кралят й показва кутията и заповядва да я отвори. Елизабет отказва. Филип сам отваря кутията, където е и портрета на Карлос и с обидни упреци се нахвърля върху нея. Елизабет загубва съзнание. Влизат Еболи и Поза. Еболи горчиво съжалява за станалото и когато кралицата идва на себе си, й признава, че тя, отблъсната от Карлос е издала тайната й на Краля. Елизабет я оставя сама да избере наказанието си – изгнание или манастир. Разкаяна, Еболи се заклева да спаси Дон Карлос.

Шеста картина

В затвора. Дон Карлос не може да забрави предателството на своя приятел. Неочаквано вратата се отваря и в затвора влиза маркиз Поза за да се прости с него. Отначало Дон Карлос не желае да го изслуша, но скоро разбира - Родриго е обречен, защото е поел цялата вина и е заявил, че сам той е водач на въстаналите фламандци. Отеква гърмеж. Родриго е смъртоносно ранен — кралят е наредил да бъде изпълнена присъдата. Преди да умре, Поза моли Дон Карлос да доведе докрай започнатото дело, както и успява да каже на приятеля си, че Елизабет ще го чака. Идва Филип, за да освободи сина си. В затвора нахлува разбунтувалият се народ, но Великият инквизитор успява да накара всички да се преклонят пред краля. Сред тълпата е и принцеса Еболи, която успява незабелязано да отведе Дон Карлос.

Седма картина

Кралица Елизабет очаква Дон Карлос, който ще дойде да се прости завинаги с нея. Инфантът заминава за Фландрия, за да изпълни завета на Родриго. Двамата се сбогуват с надеждата в сърцата си да се срещнат в „един по-добър свят", но са заварени от крал Филип и Великият инквизитор. Когато отново вижда сина си при Елизабет, обхванат oт страшен гняв, той го предава на инквизицията. След кратка неравностойна схватка, стражите пробождат Дон Карлос.

Можете да гледате на сцената на Софийска опера и балет на:

24.01.2014 от 19:00
01.03.2014 от 19:00

Свързани новини

Галерии

Коментари

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Моника Валериева гола в студ и пек

Брюнетката с нова провокация в социалните мрежи

Джулиана Гани топлес в карантината

Горна дреха у дома не ми трябва, категорична е силиконката

Жертва на вируса рекламира маски гола

Никол Толева остава под домашна карантина

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

Звезда от "Пътят на честта" върти еротични игри

Илияна Лазарова играе зарязана съпруга, която си хваща любовник в "По стечение на обстоятелствата"

Книга разкрива тайните на Наум Шопов

Навършват се 90 години от рождението на актьора

"Ако си дал" е най-излъчваната песен

Песента на Емил Димитров химн на солидарността към българските медици по време на пандемия

Мариус: Сега е време за преосмисляне на всичко

"Зрителите ще видят друг тип изпълнения, друг тип присъствие", обясни актьорът-режисьор

Калин Врачански предава онлайн

В постановката Парижката Света Богородица

Михаела Маринова издаде албум напук на коронавируса

Днес трябваше да е първият й голям концерт

Уди Алън все пак публикува мемоарите си

Книгата е откровен и изчерпателен личен разказ на режисьора за живота му

Ричард Маркс ще ни пее догодина

Турнето на американската звезда се пренарежда от ноември

Отложиха Sofia Songwriting Camp за октомври

Творческият лагер беше предвиден за месец май

"Соник" с нов рекорд по приходи

Филмът ce прeвърнa в нaй-уcпeшнaтa прoдукция пo игрa

Виктория ни представя на Евровизия догодина

Българската песен “Tears Getting Sober” беше един от фаворитите за победата

Мирей Матийо мести концерта за декември

Билетите важат без презаверка

Михаела Маринова със страх от високо

Певицата снима клип на скалите край Шабла

Виктория с онлайн концерт за "Евровизия"

Tears Getting Sober е с най-големи шансове за победа според букмейкъри

Тв и Риалити

Лука и Атанас стават кухненски роботи

Единият напуска Hell’s Kitchen

Михаела се изповядала пред гаджето на първа среща

Първата й среща с футболиста била 4 часа на пейка

Наум Шопов заживя в гараж

Заради фитнес манията си

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Ето как се маскира Маги Сидерова

Фука се с перфектна защита

Любо Нейков стана Мона Лиза

Актьорът не губи чувството си за хумор

Крум и Краси Аврамов си правят номера

Двамата се оказаха съседи

Виж още от Издънки

Култура

Звезда от "Пътят на честта" върти еротични игри

Илияна Лазарова играе зарязана съпруга, която си хваща любовник в "По стечение на обстоятелствата"

Книга разкрива тайните на Наум Шопов

Навършват се 90 години от рождението на актьора

"Ако си дал" е най-излъчваната песен

Песента на Емил Димитров химн на солидарността към българските медици по време на пандемия

Виж още от Култура

Fashionista

Миска спазва карантина след ревютата в Милано

Марина Цветанова се отдаде на готвенето

Том Форд иска помощ за модната индустрия

Да бъдат включени в пакета от икономически стимули на Белия дом

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.