Пламен Русев е основател и управител на компанията Design.bg. Фирмата изгражда онлайн маркетингови кампании и уебпроекти за клиенти от цял свят.

Сред тях са ИКЕА, "Хонда", "Даймлер - Крайслер" и др. Koмпанията работи и за български клиенти, като вече е създала онлайн концепции, кампании и проекти за веригата супермаркети "Пикадили", веригата ресторанти Happy, OfficeExpress, TBI, VivaTel, "Икономедиа" и др. Русев е председател и на образователния проект e-Academy с лиценз за професионално обучение в областите на електронния маркетинг, социалните медии, уебдизайна и управлението на дигитални проекти.

- С какво ще е по-различен WebIt 2010 от първия през 2009?

- С нивото на лекторите – над 90% са президенти, вице президенти и директори на компаниите които представляват. Със съдържанието си – много повече информация за регионалните пазари, данни за България, Полша, Чехия, Сърбия, Македония, Турция, Гърция, Молдова и др. Много полезни и споделени добри практики и изпробвани решения, които ще помогнат на рекламодателите да осъвременят и адаптират своята маркетинг и рекламна стратегия. Тази година ще има и два мастър класа. Първият е на Мартин Нюман, който ще говори за това как да се правят успешни продажби в интернет (аз му вярвам за всяка дума която казва, защото той е експерта зад успешния бизнес модел на Harrods, Burberry, Speedo, InterSport, Ben Sherman и десетки други брандове). Другият мастър клас е за социалните медии и оптимизацията за търсещи машини. Лекторът е обявен от Business week за един от най-влиятелните хора онлайн, а милиони по света го наричат за кратко „гуру“. Името му е Ранд Фишкин. Тази година въпреки ужасната икономическа среда, ние инвестирахме в това събитието да бъде три дневно (с един ден по-дълго спрямо 2009)  и с много по-добрите възможности за контакти и събитията, които са предвидени в социалната програма. Ще има специални места за контакти - като ВИП зоната за контакти, зона за блогъри, уютни места за хранене и пр.

Иначе целта на е-Академия е една и съща - работа в посока създаване на позитивно обществено мнение за бранша, обучение и развитие на дигиталните пазари в България и ЦИЕ.

- Основният акцент?


 - Как бизнесът да използва дигиталния маркетинг, реклама, криейтив и социалните медии, за да се развива и постига търговски успехи особено днес в условията на икономическа криза в региона.


- До колко развит у нас е този бизнес?


Ако бюджетите са мерител на нивото на развитие на бизнеса, то даните на е-Академия са, че е развит на 0,1% спрямо държавите в Европейски съюз.


- Какво се случва по света (кои са силните страни, защо и кои догонват)?

- Във Великобритания бюджетите за дигитална реклама и маркетинг заемат най-голям дял от общите рекламни бюджети. Над 24% се пада на дигиталния маркетинг, следва от телевизията с 21%. В България фирмите отделят 4,7% за дигитален маркетинг.


- Как изглеждаме в очите на големите (Yahoo, BBC, Facebook, eBay – лекторите, които ще гостуват у нас по време на Webit) – като шанс за бизнес или екзотика подходяща за експерименти?

- По-скоро като пазари, с потенциал за развитие, в които може би е дошло време да се инвестира. Това всъщност е нашата цел – да популяризираме България и ЦИЕ като инвестиционна дестинация и да създадем условия за комуникация между регионалните и световните участници.


- Как ги убедихте да гостуват у нас?


- Голяма част от лекторите миналата година са мои много добри приятели и партньори. Тази година личния елемент беше много по-маловажен. Webit се утвърди като събитието за дигиталната индустрия в региона. Факт който бе потвърден от Вицепрезидента на третата най-многолюдна територия в света – facebook, който ще открие събитието тази година. Можете да си представите, че при наличието на такива светила от цял свят – всички сериозни участници на пазара биха желали да се асоциират и да бъдат сред лекторите на Webit. Тази година програмния комитет се наложи да откаже на над 100 желаещи да бъдат сред лекторите на Webit 2010.


- Къде се постига най-добър резултат – през социалните мрежи (кои са най-ефективни), личен сайт или блог, YouTube,... ?


Успехът в социалната комуникация не се постига благодарение на един инструмент. Ако направя сравнение от ежедневието на всички - това, че имаме телефони не ни прави влиятелни. Какво казваме, как го казваме и на кого го казваме е от значение! Комуникацията и влиянието в социалните медии е преди всичко стратегия и после ползване на инструменти, а не обратното.


- Това ли са основните инструменти на е-маркетинга и това ли го различава от стандартната наука, която познаваме?


- Традиционния маркетинг ще продължи да съществува, но той свършва там където започва дигиталния. Наличния инструментариум е огромен и постоянно се развива с технологията. Другото много важно правило е, че дигиталния маркетинг преди всичко е разговор, за разлика от традиционния, който в своята същност разчита на посланието.


- Кои са недостатъците на е-маркетинга? (пример за грешни стъпки ...)


Не мисля, че може да се говори за недостатъци на е-маркетинга въобще. За съжаление примерите за използване на похватите от традиционния маркетинг в дигитална среда са безброй и разбира се всички те в голямата си част са неуспешни. Това за съжаление създава грешно впечатление у рекламодателите, че дигиталния маркетинг не е ефективен, но това е все едно да си купите дървен кон и да очаквате да препускате с него в галоп.


- Знаем, че трябва да сме в интернет, но не знаем как и какво да правим – това е изречение, което голям процент фирми у нас си повтарят. Как бихте им обяснили ползите? И задължително ли е присъствието в мрежата за един бизнес?

- Само с едно изречение към всички: някъде някой в момента ползва ваш продукт или услуга и независимо дали я харесва или не ще пише за нея в социалните мрежи, в блога си или в някой форум – така, че вие вече сте в интернет, въпросът е как.


- Скоро попаднах на информация, че функцията на социалните мрежи като Facebook много скоро ще отслабне и основната ще остане интернет рекламата. Превръщат ли се социалните мрежи в мощен рекламен канал на е-маркетинга и защо това се случва?

- Както споменах дигиталния маркетинг е преди всичко разговор. Днес разговорите се случват в социалните мрежи. В този смисъл е нормално това, което забелязвате. Що се отнася до това дали ще отслабне функцията на социалните мрежи... Не съм оракул, но мога да ви кажа, коя е структурата, която е използвала социалната комуникация по най-добър начин хилядолетия наред – църквата. И когато е използвала силата на казаното от уста на уста facebook не е съществувал, но комуникацията е била на лице. Така, че как ще се развие комуникацията с развитието на технологиите е добра тема за футуристични размисли, но що се отнася до маркетинга и рекламната индустрия – те ще бъдат там, както винаги.


- Експериментът, който правите всъщност не е ли демонстрация как всъщност работи е-маркетинга?


- В определена степен да.

- Защо стартирахте експеримента – Кои са най-влиятелните онлайн лидери в Централна и Източна Европа?


- Първоначално експериментът беше замислен от design.bg – фирмата, която създава целия образ на Webit в интернет пространството като маркетинг инструмент за популяризиране на Webit Expo & Conferences. В последствие беше припознат от Почетния Борд на Посланиците на Webit, който е съставен от президентите на най-големите европейски и световни организации обединяващи маркетинг, рекламната и дигитална индустрии. Така Webit Most Influential се превърна в признат на най-високо ниво модел за отчитане на онлайн влияние.


- Каква е целта и ползата от него – признание, демонстрация какво можеш да направиш и постигнеш с новите технологии, един успешен модел...? (Молбата ми е всеки въпрос да е подкрепен с повече примери – не само статистика, а как например конкретна компания е постигнала своя успех, кои са стъпките, които е направила, кои са хитрините, които е приложила, тоест да я има историята, не само цифрите)

Като организатори на експеримента си бяхме поставили 2 основни цели. На първо място Почетния Борд на Посланиците на Webit, председателстван от Ален Йоро (Президент на IAB Europe) има за цел да открие и отличи първите пет най-влиятелни хора от всяка държава в ЦИЕ с цел номинирането им за Webit консули и активно участие в развитието на дигиталната индустрия за ЦИЕ. Участието в експеримента не е никак лесно за никой. За първи път едни от най-четените и популярни блогъри и дигитални професионалисти в социални медии, SEO и др от държавите в региона мерят сили при еднакви условия и правила. Егото и професионализмът на всеки са поставени на изпитание, защото най-важното условие за успеха е да успееш да мотивираш максимално много хора да потвърдят, че си влиятелен, че това което казваш/пишеш стига до тях и не отминава като кораб в нощта. Както можете да прочетете на уеб сайта на самия експеримент , не броя на приятелите или последователите е най-важното условие, за да бъдеш влиятелен, а дали твоите контакти и среда са готови да те последват или да направят нещо за което ти ги мотивираш. Повечето участници са заети хора и това е тяхна професия. В един момент, за да бъдат сред първите те трябва да създадат и следват една дву месечна стратегия, което си е сериозно предизвикателство. Освен, че ще бъдат признати за едни от най-влиятелните хора онлайн в своите държави, резултатите от експеримента и победителите ще бъдат разпространени от представителите на почетния борд на Webit посланиците сред над 10000 фирми (членове на съответните асоциации) от Европа и САЩ. Ако някоя от тези компании търси влиятелни хора, които биха могли да разпространят тяхното послание, със сигурност първите до които ще се допитат ще бъдат именно първите в Webit Most Influential People in CEE.

Втората цел беше да популяризираме програмата Webit Ambassadors и самото събитие. От първия си ден проектът генерира огромен брой посещения. В определи дни те надхвърляха 20 000 уникални дневни посетители. Изглежда хората, които участват са наистина много влиятелни и имат необходимите качества да бъдат наречени така.

- Какво показва пирамидата с резултатите? Колко човека са те последвали и са научили за събитието, тоест посетили са сайта или....? Кои са етапите на убеждаване, влияние?

- Пирамидата на влиянието показва колко човека, си убедил да се регистрират и да започнат да измерват своето влияние онлайн. На първо ниво са директните контакти, които след като са прочели твой имейл, материал в блог, статус в социална мрежа и др са посетили сайта и са се регистрирали за участие. Второ ниво показва колко контакти на тези, които ти лично си убедил са се регистрирали и така нататък. Правило в социалните мрежи е, че всеки човек по света, чрез своите мрежи от контакти има връзка с всеки друг, независимо къде по света. Или иначе казано Президенът Обама е познат на ваш познат.


- Вие бяхте първи защото имате силата да влияете от позицията си на организатор на WebIt или не?

Моят ангажимент към проекта беше да използвам контактите си в цяла Централна и Източна Европа и да поканя онези, които аз считам за влиятелни да се включат. Мисля, че изпълних ангажимента си и за това се оттеглих от проекта. Противното би било проява на лош вкус.

Личната покана към контактите ми от цяла ЦИЕ и феноменът, който винаги е бил най-добрата реклама от както свят светува, а именно „информацията от уста на уста“ направиха така, че над 1500 човека от региона на ЦИЕ да се регистрират и да започнат да разпространяват информация за проекта до милиони други техни контакти, читатели, абонати, последователи и др. Радвам се, че успяхме. Проектът беше изключително успешен за популяризиране на Webit, Webit Ambassadors и За мен този проект също беше тест, какво е моето влияние в региона и доказателство пред международните ни партньори.

В този смисъл са и нашите благодарности към всички партньори:

Спонсори на Webit 2010 са:

VISA, Nielsen, Smart Ad Server, .Me, Kasperski

Благодарности на медийните партньори на Webit 2010 от България:
Ексклузивен ТВ партньор – НОВА ТВ
MAG Billboards, Impress, InsideBG, MSK / Sportal.bg, Мениджър, Дарик Радио / Дарик Нюз, Investor.bg, Програмата, Прогресив, Fame cards, NOVA play, BG Menu, eTimes.bg, Business Week.

Благодарности на над 100 международни медийни партньори!

За успеха на комуникацията ни онлайн дължим специален реверанс към екипа на design.bg – дигитален маркетинг, социални медии, уеб дизайн и техническа поддръжка.