Прецедент: 10 български филма за година

25 декември 2011 | 09:47
Прочетена
3459
 

Десет нови български игрални филма излязоха в кината у нас през 2011 г. Това не се е случвало от две десетилетия насам, каза в интервю за БТА кинокритикът проф. Александър Янакиев.

Този успех е заложен преди две-три, а в някои случаи и преди повече години, когато е поставено началото на проектите. Готови са или са пред завършване поне още толкова заглавия и ще има какво да се показва в кината и догодина, отбеляза критикът.

През тази година нашите филми са посетени от повече от 660 000 зрители, докато предишната бяха около 400 000.

За двайсетина месеца от излизането на екран на "Мисия Лондон" на Димитър Митовски - който разби на пух и прах митовете, че съвременният зрител не иска да гледа нови български филми, - за ново българско кино са продадени повече от един милион билета. Това е колосален успех, коментира Янакиев.

По думите му големият сбор през тази година се дължи основно на три дебюта - "Love.net" на Илиян Джевелеков - 206 520 зрители, "Операция "Шменти капели" на Иван Митов и Владислав Карамфилов - Влади Въргала - 162 398 зрители към момента, и "" на Виктор Чучков-син - 142 515 зрители.

Произведенията не си приличат и използват различни похвати, за да привлекат публиката, или по-точно - публиките, защото имат и специфични почитатели, които не е задължително да харесват целия пакет. Това означава, че гражданите, които активно се интересуват от новото българско кино, не са 100-150 хиляди, а доста повече. Това ме прави щастлив, без да съм еднозначен поклонник и на трите произведения, каза Александър Янакиев. Той посочи, че през последните години в нашето кино се извършват важни промени.


*"Операция "Шменти капели"

Най-видимата част от айсберга е навлизането на ново поколение режисьори - без комплекси, с добри умения да разказват истории и в повечето случаи със сериозен опит в рекламата, клиповете и документалното кино.

"Мисия Лондон" миналата година разби на пух и прах грижливо повтаряните двайсетина години митове, че съвременният зрител не иска да гледа нови български филми, че няма достатъчно киносалони, че мейджърските разпространителски компании целенасочено не допускат родното кино до екран. Огромният зрителски успех на произведението даде мощен тласък и на други творби с качества да привлекат своята публика, коментира проф. Янакиев. "Love.net" залага на съвремието, модерните технологии в кадър и вечните човешки отношения. "TILT" успешно омесва българските Ромео и Жулиета с историческите събития от началото на прехода. Там се завръща и "Операция "Шменти капели", без да залага на любовна история. Виждаме, че няма утвърдена формула и доминираща линия в развитието на киното ни. Този факт, от една страна, го прави по-трудно разпознаваемо в чужбина, но, от друга, е предпоставка за привлекателността у дома. Разнообразието е винаги добре дошло, смята критикът. Българското предложение за чуждоезичен "Оскар" тази година е "TILT". Продуцентите братя Чучкови са изпълнени с амбицията да заинтересуват влиятелните членове на Американската филмова академия. Разчитам много на съвременното им мислене.

Макар да е много трудно да се достигне и да се надмине високата летва - "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" влезе в листата на финалните девет творби, от които се избират номинациите, отбеляза Александър Янакиев. Такива са стойностните и радващи международни успехи на новото ни кино.

В последно време сякаш позатихна еуфорията и вълната от фестивални награди. Може би е рано и твърде едностранчиво да лансираме идеята, че чуждестранните премии са обратнопропорционални на успеха в родината. Впрочем, ако погледнем резултатите на нашумелите румънски заглавия, ще видим, че там това е почти аксиома. Дали тогава трябва да се учудвам на много слабия зрителски успех на "Подслон", дебют на Драгомир Шолев. За разработването на сценария му специално е поканен знаковият румънец Разван Радулеску. Филмът е интересен и стойностен с вечния конфликт между деца и родители, разигран в момент на криза. Реалистично-потискащата картина на всекидневието заедно с пропуски в разпространението и рекламата водят към по-малко от пет хиляди продадени билета. А жалко - творбата заслужава по-голямо внимание, смята експертът.


*Кецове

Той припомни, че в началото на годината "Стъпки в пясъка" на Ивайло Христов без добра реклама събра добра и сериозна публика - 54 671 зрители - с проблемите на любовта и емиграцията. В края на годината сходен успех получава "Кецове", дебют на Иван Владимиров и Валери Йорданов - към момента с 41 047 зрители, - който формално е по-младежки, но предлага сериозен разговор за човека, отхвърлил и отхвърлен от силните на деня и стандартите на обществото. Най-доброто, което може да се каже за втория филм на Камен Калев "Островът", гледан към момента от 15 742 души, е, че ще събере публика, колкото и първият му - "Източни пиеси" (17 881). Дали с тези петнайсетина хиляди души се изчерпва таргет групата на този интересен режисьор? Жалко, ако това е неговият максимум и предел на желанията. Но амбициите трябва да се подплатяват с изострена самопреценка за качествата на драматургията и особено за последващите промени, коментира проф. Янакиев.

Филмът, който на него му е най-симпатичен от продукцията на 2011 г., е "Лора от сутрин до вечер", дебют на Димитър Коцев-Шошо, събрал 16 165 зрители. Той ме зарежда със свежата си енергия, която струи от шеметния ритъм, полуреалистичната - полуфантастична история и убедителното присъствие на актьорите, каза критикът. Ако се дестилира моралното послание на лентата, ще се окаже, че тя е почти нравоучителна. Но подобна акция е напълно излишна, защото творбата няма амбицията да обясни механизмите на вселената или най-дълбоките тайни на душата. Особена е заслугата на Шошо, че по своя книга е направил сценарий и след това филм, без да се поддаде на изкушението на авторския нарцисизъм и маниеризъм, е оценката на Александър Янакиев. Според него още едно извънекранно качество на "Лора" е фактът, че това е независима продукция - т.е., че за създаването му не са използвани държавни средства. Напоследък това е също ясна тенденция. От една страна, тя е предизвикана от недоимъка на Националния филмов център, а от друга - от споменатото вече навлизане на нови хора със съвременно мислене. Подобно на дебютантите от Северна Америка, и нашите разбраха, че е много по-важно да покажеш уменията си с малък и независим бюджет, отколкото да се присъединиш към хора на хленчещите.

Онова, което ще е интересно да се следи като процес през следващата година, е дали тенденциите за независими и нискобюджетни заглавия ще успеят да компенсират недостига на бюджетни субсидии, дали завръщането на утвърдените майстори на екран ще успее да се впише във възхода на новото кино, дали ще избуи някаква по-забележима тенденция, или разнообразието ще вземе връх. Очаква ни още една година на вълнения - дано позитивните надделеят, пожела Александър Янакиев, цитира БТА.

Свързани новини

Коментари

Erina
25 октомври 2013 | 07:24

Canlilg all cars, calling all cars, we're ready to make a deal.

best link build
16 октомври 2013 | 03:32

u5M3Qv I am so grateful for your article. Really Great.

seo service
28 май 2013 | 08:40

hJzLFd A round of applause for your blog article.Really looking forward to read more. Really Cool.

buy social bookmarks
20 април 2013 | 08:38

xdsITb Great blog article. Really Great.

Clomiphene 50 mg
28 февруари 2013 | 06:25

ZhcslI Im thankful for the post.Really thank you! Really Cool.

Bristol Airport Hotels
20 април 2012 | 03:23

7BBFPM I am so grateful for your article post.Thanks Again. Cool.

kalin
27 декември 2011 | 20:38

ПОД ПРИКРИТИЕ !!!

wunderbar
26 декември 2011 | 14:36

Почти всички български филми от тази година бяха много интересни. Дано да има още и през следващата и да се пълнят все повече киносалоните !

Али
26 декември 2011 | 10:07

Аз пък изключително много се радвам ,че българското кино търпи прогрес,всички от изброените са добри филми и си заслужават.Аз съм за българското кино,

some kind of bliss
25 декември 2011 | 11:46

На мен ми хареса и "Лора от сутрин до вечер", но може би е само заради Миленита.

Брада
25 декември 2011 | 11:29

Не е важно количеството, а качеството! От всичките само Шменти-капели става за нещо.

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Сузанита пак изпоти с пози и голотии

Тийнейджърката си показа силиконовия бюст

Жени Джаферович гола в банята

Сървайвърката провокира с еротична снимка

Ивана направи стриптийз при Гала

Участничката в "Игри на волята" шокира с разголен тоалет

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

Анита Мейзер се тунингова от-до

Силиконката се разкрасява в Лас Вегас

Златният втрещи с диалект

Кристиян Кирилов да тръгне на уроци при идола си Владо Пенев, ако иска да говори поне малко по-правилно

Боби печели "Фермата"?

Ромът и Хепи Ванче са на финала

Зрители на бунт срещу "сестрите на сополите"

За първи път в Игри на волята" играч отказа да играе

Виктория Бекъм е модна икона №1 на Европа

Във врата й диша Кейт Мидълтън

Поли Генова нажежи с новото си видео

Певицата с гореща визия

Андреа стана суеверна след драмите с Кобрата

Певицата хукна по врачки и астролози

Тренировки на открито през зимата с Габриела Петрова

Броени дни ни делят и от зимата, когато екипировката за тренировки на открито е от особено значение

Антон Хекимян се напомпа с ботокс

Водещият е обсебен от годините си

Нора Шопова стяга лятна сватба

Бившата синоптичка разкри плановете си

Мария разкри кой чака бебе

Ето защо забремениха певицата

Бившата на Динев стана плетачка

Рускиня въвела Зорница в новото амплоа

БГ следа във филм на НВО

Коста Каракашян е част от продукцията „Добре дошли в Чечня“

Бебето се връща в "Маскираният певец"

Интригата е кой ще победи-Хищницата или Булката?

Тв и Риалити

Златният втрещи с диалект

Кристиян Кирилов да тръгне на уроци при идола си Владо Пенев, ако иска да говори поне малко по-правилно

Поли Генова нажежи с новото си видео

Певицата с гореща визия

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Нападнаха жестоко Златка Димитрова заради тази снимка

Плеймейтката много мрази да я критикуват

Ивайло Захариев се сгодил с евтин пръстен

Станислава си харесва бижуто за 500 лева

Щерката на Блатечки се прибра от Лондон

Катерина гледа детето на Диляна Попова

Виж още от Издънки

Култура

Народният театър спира представления заради болния Карамазов

Актьорът се самоизолира, Юлиан Вергов и Владо Пенев също под карантина

БГ следа във филм на НВО

Коста Каракашян е част от продукцията „Добре дошли в Чечня“

Ето кога Виктория ще пее на "Евровизия"

Жребият за концертите остава този от 2020 г.

Виж още от Култура

Fashionista

Виктория Бекъм е модна икона №1 на Европа

Във врата й диша Кейт Мидълтън

Колко да струват пантофите на Louis Vuitton?

От норка в бели, нежно-розови, сиви и светлокафяви разцветки

Мегз си го мери с Алисия

Дизайнерката се сдуши с младите фолкаджийки

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.