Кризата на пазарите и пандемията се стоварват със страшна сила, подписвайки смъртния акт на дънките RIFLE. Италианската марка е основана преди 62 г. до Флоренция. Сигурно няма човек от поколението на петдесетгодишните българи, който навремето да не е носил култовите дънки “Райфъл”. През 80-те години на миналия век да се сдобиеш с чифт от прочутите дънки, беше истинско щастие, пише 24 часа.

Само след дни италианската марка от Барберино ди Муджело до Флоренция ще разпродаде на търг за по 2-3 евро последните си 70 000 дънкови продукта. Сред тях са не само панталони, а и ризи, анораци, пуловери. Така ще изчезнат завинаги и последните чифтове мастиленосини дънки, които белязаха поколенията от ерата на диско музиката не само на Запад, а и на Изток.

През октомври 2020 г. историческата фирма, която продаваше в комунистическия блок символа на “западащата” западна цивилизация, беше обявена за фалирала от съда на Флоренция. Тя изпитваше финансови проблеми отдавна, но в крайна сметка пандемията се оказа гилотината, която я обезглави. Затова и Институтът за съдебни разпродажби ще организира през март пласмента на нови и непродадени продукти, събрани от 13 различни магазина в Италия. Всичко това ще стане във временен аутлет при спазването на епидемичните мерки, за да няма струпване на хора.

Краят на историческата марка дънки е повод за много носталгия не само заради 62-те години история, които се крият зад гърба на Rifle. Освен всичко друго дънките бяха и елементът, който присъства в спомените на хиляди младежи от бившите комунистически страни от времената, в които на панталоните беше позволено да прехвърлят желязната завеса. “Райфъл”-ът беше красивият и безкрайно желан западен противовес на българските дънки “Рила”.

Историята на дънките Rifle е свързана с името на техния създател Джулио Фратини от флорентинската община Кампи Бизенцио. Той превежда на италиански език и за италианския манталитет американската мечта. Още през Втората световна война Джулио започва да изкупува на килограм старите и износени дрехи на американските войници. След това ги препродава в Прато до Флоренция. Съвсем случайно обаче Фратини се натъква на дънките и дънковите изделия, произвеждани в Грийнсбъро, щата Северна Каролина, от компанията Cone Mills. Навремето тя е основана от германски евреи, емигрирали в Съединените щати, които променят фамилното си име от Kahn на Cone, за да звучи по-американски. Джулио надушва бизнес, затова вика брат си Фиоренцо и двамата заминават за Съединените щати. Сключват договор с фирмата от Грийнсбъро за внос в Италия на дънкови продукти и платове. През 1949 г. фамилията Фратини основава в Прато своята компания “Конфециони Фратини”.

През 1958 г. компанията се мести в Барберино ди Муджело и променя името си на “Супер Райфъл”, а после и на “Райфъл”. То трябва да навява асоциации на пушки, на уестърн, на каубои и на Америка. Още през 60-те години на миналия век дънките “Райфъл” жънат успех. 600 работници шият на смени във фабриката до Флоренция, за да смогнат на търсенето. Истинският бум обаче идва през 80-те години. Дънките се продават навсякъде. Класическите дънки са изключително удобни за работа, за свободно време, за дискотека. “Райфъл” стават много обичани и популярни не само в Италия, а и в Швейцария, Великобритания, Израел, Холандия. Там се продават още от 70-те години. После нахлуват и на пазарите в бившия съветски блок. Те се превръщат в икона, в култов продукт. За да отговори на търсенето, италианската марка открива дори магазини в бившия СССР. През 1988 г. в московския ГУМ продават 3 млн. чифта дънки По “Райфъл” полудяват и в България, Полша, Чехословакия. През 90-те години