Саня и Дидо влязоха в час

02 май 2019 | 12:13
Прочетена
1590
 

Каква е разликата между кавър и адаптация на песен? Трябва ли да уредим авторските си права, ако искаме да направим YouTube пародия на хит? Защо музиката на U2 никога не звучи в реклами? Това бяха част от въпросите, на които възпитаниците от Националната гимназия по приложни изкуства „Свети Лука“ получиха отговори „В час по интелектуална собственост“. Образователният проект на Българска асоциация на музикалните продуценти (БАМП) срещна бъдещите творци с музикалния продуцент Станислава Армутлиева, фронтменът на една от най-обичаните бг банди – Деян Каменов-Дидо от D2, и юристът Десислава Матева. След събитието Дидо отдели време за снимки, автографи и разговор с дванадесетокласниците, част от които се подвизават в училищната пънк банда „Фройд“ .

Седнали удобно на пода над 70 деца посрещнаха с аплодисменти Дидо, а часът започна с кратка презентация, разясняваща що е то авторското право и кои са основните сегменти в музикалния бизнес. „Всичко в днешния свят става много визуално и това, което вие произвеждате като графични дизайнери, художници или скулптори, ще се реализира на много полета. Пазете творбите си, мислете на кой ги давате и при какви условия. И най-важното - не се отказвайте от правата си, дори да е трудно, да ви изглежда административно досадно, или да изисква юридически разход. Правата са плътта на вашето творческо бъдеще.“, апелира Саня. Като модератор на срещата тя се обърна към присъстващите и като към ползватели на защитено съдържание. „Скоро вие ще навлезете в един турбулентен бизнес контекст като творци и със сигурност ще ви заболи, ако някой снима с телефона си ваша картина и я използва за обложка, без да ви попита. Дигиталният свят е направил всичко толкова достъпно – месечният абонамент за Spotify е по-евтин от два билета за кино.“, обясни Армутлиева.

Дидо от D2 посъветва учениците да бъдат внимателни с разпространението на творбите си. „Докато не завърша един проект, не го показвам на никой друг. Да речем, че имам песен на диктофона, и я пусна на приятел по мейл да я чуе. След седмица той реши да я издаде и казва „Аз съм автор!“. После снима видео, което започва да трупа гледания, и на практика си гарантира приход за моя сметка. Какво правим тогава? Бъдете внимателни, регистрирайте навреме репертоара си в дружества като Музикаутор и Профон. Те следят пазара за лицензиране на музика и се грижат да получите достойно възнаграждение за труда си, независимо дали парчето ви е звучало по телевизията или в търговски обект.“, обясни музикантът. „Творецът е наистина успешен, когато защитава идеята си. Когато я реализираш, никой няма право да ти я пипа или променя.“, категоричен е Дидо.

Адвокат Деси Матева акцентира върху подписа като признак за авторско право върху художественото произведение. „Морално право на всеки автор е да бъде кредитиран. Подписвайте картините си и знайте, че никой няма право да използва дори фрагмент от тях с търговска цел, без да е поискал разрешението ви.“, каза Матева.

Автор / Източник:

HotNews.bg

Коментари

Добави коментар

Екипът на Hotnews.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Hot

Райна и Николета се разголиха в кухнята

Нова мода в социалните мрежи

Нора Недкова изкушава в Дубай

Висшистката обожава да пътува

Кристин само по прясно мляко

Каменова пак показа най-големия силиконов бюст

Виж още от Hot

Специален проект

Да оставим следи ІІІ

Новини

Доктор Енчев: Справяме се добре с Теди

Все още бившите са малко нервни, но поделят грижите за децата си

Веско Маринов омъжи щерката

Булката взе фамилията на съпруга Стефанова

На 86 Ицко Финци отново иска да е баща

Актьорът щастлив с младата си жена Лиза

Зрители на бунт срещу парясницата Красимира

Участничка във "Фермата" реши да зареже мъжа си точно на рождения ден

Ивайло Захариев потвърди раздялата

"Няма да спра да уважавам жена си", заяви актьорът

Зейнеб роди Мириам тайно

Бебето е голямо-4,130кг. обяви гордата майка

Ето я голямата любов на Годжи

Зорница се вихри в "България търси талант"

Алекс Алексиев разкри тайна за дъщеря си

Брат му Венци, който останал вдовец, е пример за бащина грижа

Златка Димитрова прави второ бебе

Плеймейтката готова отново да стане майка

Мъжът на Векилска слабее от мъка

Симо още не можел да се съвземе от раздялата им

Нора Недкова показа дипломата

Плеймейтката вече официално е висшистка

Вижте младото гадже на Венци от "Фермата"

Охранителят гушка секси мадама на годините на дъщеря му

Паулина от „Фермата”: Разбрах се с бившата на Краси

Никарагуанката показа сина си, който е най-важният мъж в живота й

Натали Трифонова превзе Куба (Снимки)

Синоптичката заведе баба и мама в далечната държава

Бременна ли е Мария Силвестър?

Брюнетката крие коремче

Тв и Риалити

Шеф Силвена Роу с тяло на 36-годишна

Ето как се поддържа кулинарния ас

Стриптийз във „Фермата“

Ето кой се развихри под звуците на Джо Кокър

Юлиан Вергов щял да става боклукчия

Актьорът завършил вечерно училище

Виж още от Тв и Риалити

Издънки

Дует "Ритон" остана без багаж

Двамата преживяха кошмарна нощ

Ванката на Слави стана фъфлещ синоптик

Бившият реквизитор получи работа в новата телевизия на шоумена

Мъжът на Параскева Джукелова се хвана с продуцентка

Режисьорът на "Възвишение" не крие новата си любима

Виж още от Издънки

Култура

Щраус Виена оркестър снимат с робот у нас

Филмовата звезда Марко ди Сапиа и сопраното Мириам Портман са сред солистите на Коледния гала концерт в НДК

Мисис Свят се снима в най-новия български филм

София Ская си партнира с Луиза Григорова в "Имало една война"

Павароти, Арета Франклин и Джуди Гарланд на кино

Ще бъдат излъчени в рубриката “А душата им пее”, част от Киномания 2019

Виж още от Култура

Fashionista

Надебелялата Ким Кардашиян се побра в супертесен тоалет

Компания на сексапилната риалити звезда правеха не по-малко магнетичните ѝ сестри Клои и Кортни

Prada и Adidas с обща колекция

Ще включва спортни обувки за жени и за мъже, изработени изцяло в Италия

Почина Патрик Луи Вюитон

На 68 години ни напусна правнукът на основателя на модната империя

Виж още от Fashionista
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.