За пореден път ужасна музика победи на конкурса за песни на "Евровизия". Поне ако питате миналогодишния победител Салвадор Собрал. Португалецът бе запитан няколко дни преди финала какво мисли за 25-годишната израелка Нета Барзилай, която бе един от големите фаворити. „Youtube ми препоръча песента", каза Собрал, „затова натиснах копчето и после се появи тази ужасна музика", цитира investor.bg.

Песента на Нета Toy ("Играчка"), тази очевидно толкова ужасна песен, започва с „Rrriii, ouch, hey, hmpf, laaa“ - oчевидно мъчение за нежния джазмен Собрал. Живописна експлозия от хриптене, гадаене - и пилешки звуци. Звучи ли лудо? Точно такова е. Та прав ли е Собрал? Наистина ли всичко си продължава по старому в европейския музикален конкурс?Ни най-малко, пише в свой коментар за Sueddeutsche Zeitung Юлиян Дьор.

Нета Барзилай и нейната песен "Toy" са заслужените победители на тазгодишния конкурс. Защото младата израелка е единствената, която успя тази вечер да покаже онова, което е в основата на всеки наистина добър поп: музика на висотата на времето си, както в музикално, така и в съдържателно отношение. След интрото се появява и силното начало: „Погледни ме, аз съм красиво същество", пее Нета. След това песента се разтърсва, а над синкопирания ритъм се появява съобщението: „Момчета, сега ще ви науча нещо“. И по същия безкомпромисен начин като ритъма, който разтърсва тази песен, звучи и текстът: „Не съм твоя играчка, глупаво момче", се казва в припева. Можеш ли да измислиш по-хубави и по-ясни послания през първата година след движението „Me Too" - за всички, които се съмняват, точно на голямата сцена на Евровизия, проследена от милиони?

Такова ясно послание, разбира се, предизвиква несъгласие. В Twitter например то стартира малко след победата на Нета: Мразещите жените, мразещите израелците.... Обвиняват я в културно присвояване. Приемането на елементи от културата от членове на друга културна група се възприема като дискриминационно. В случая на Нета: кимоноподобното ѝ сценично облекло, азиатските кичури, връзките с К-поп и музикалните арабески.

Такава критика обаче забравя, че поп музиката винаги е амалгама, че не работи без присвояване. Попът е сплав, в която се събира всичко - кимоното и присвитите очи, к-поп и ориенттът, и създава новото от сливането на старите неща. Същата тази сплав на индивидуализма представлява и самата Нета Барзилай, родена през 1993 г. в Ход-ха-Шаро́н, град на североизток от Тел Авив. Когато получи трофея на награждаването, тя извика в микрофона: „Благодаря ви много, че избрахте многообразието! Благодаря ви, че приехте различията! Благодаря ви, че празнувахте разнообразието!"

Самата Нета празнува правото на всеки един от нас да бъде и да живее както той или тя иска. Toy е манифест на свободата и самоосъзнаването, похвала на различието. Композитор на песента е Дорон Медали. 40-годишният е един от най-успешните израелски писатели на хитове. През последните години Медали написа два пъти песента за страната си за конкурса. Най-известната песен на Медали е "Тел Авив", изпълнявана от американския певец от израелски произход Омер Адам - продуциран като промоционален видеозапис за гей и лесбийския парад в Тел Авив.

Антиизраелското движение BDS вижда в Нета Барзилай само един смокинов лист - израелски агент, който се застъпва за равенството, за да прикрие тежкото положение на палестинците в страната. Ето защо организацията призова за бойкот преди гласуването: "Нула точки за израелската апартейдска песен". Този призив очевидно нямаше никакъв ефект. В Лисабон надделя европейският дух на солидарността. Лозунгът на тазгодишния конкурс беше "All Aboard!" (Всички на борда). Е, по-добър победител от Нета едва ли би могъл да съществува, заключава Дьор.