Монографията „Илюзии в полет“ (ИК „Изток-Запад“) на изтъкнатия доктор по военна психология Румяна Карева представя своеобразната надпревара между предоставените от технологиите днес възможности и природните ограничения на човека.

Много хора страдат от фобия от летене – дали заради страх от височини, от затворени пространства или просто от опасение, че ще загубят живота си, катастрофирайки със самолет. Парадоксалното обаче е, че днес авиацията е сфера с особено високо ниво на сигурност. Проблемите по време на летене и съответно авиационните катастрофи се дължат основно на пространствена дезориентация в полет (близо една трета от самолетните катастрофи с човешки жертви са породени именно от нея).

В книгата „Илюзии в полет“ докторът и настоящ преподавател по авиационна психология във Военна академия „Г. С. Раковски“ Румяна Карева дава съвети и обяснява как членове на летателни състави, както и специалистите по безопасност на полетите, могат да се предпазят от дезориентацията в полет. Редица изследвания в областта на илюзиите в полет и пространствената дезориентация доказват, че тяхното преживяване е физиологично явление, което е породено от естествените ограничения в когнитивния капацитет на човека – всеки от нас преживява илюзии. В този ред на мисли, какъвто и подбор на персонал, оправдал каквито и да е било резултати по всевъзможни критерии, не може гарантира, че членовете на летателни състави и специалистите по безопасност на полетите ще бъдат „застраховани“ от преживяване на илюзии при летене.

Тъй като летците, изпитали феномена „илюзия в полет”, са подложени на рестрикции впоследствие, повечето от тях не споделят за преживяното – поне докато не се оттеглят от служба или докато не преживеят летателен инцидент. Тази липса на доверие от тяхна страна, породена от страха да не загубят работата си, води до недостиг на информация по темата за тези „летателни” илюзии. Това пък респективно се отразява по отрицателен начин на летците и съответно може да причини загуба на човешки животи.

„Илюзии в полет“ е изследване, което „стъпва” на здрава емпирична основа. Карева се опира на информация от водещи в авиационната психология школи – руската и американската (известни още като Изтока и Запада), за да предложи решение на проблема.