Зала „Ъндърграунд“ на „Сфумато“ има двойната функция на театрална работилница и скулптурно ателие при раждането на сценичния експеримент „40 градуса под нулата“, вдъхновен от биографията на прочутия норвежки ваятел Густав Вигеланд.

Шуплестата фактура на стените и сивкаво-землистият колорит на пространството са сякаш идеалното място, където творбите на Вигеланд да възкръснат за нов виртуален живот в съзнанието на обсебените от него герои.

Преди 4 години драматургът Димитър Кабаков създава либрето за танцовия спектакъл „Прозрението на камъка“ на балет „Арабеск“.

Днес то е доразвито в театрален текст, в който Кабаков вече е съавтор с изчезналия за дълго от столичния афиш млад режисьор Стилиян Петров, завръщащ се сега и като постановчик на „40 градуса под нулата“.

Първоначалната идея спектакълът да срещне самия Густав Вигеланд (1869-1943) и една от неговите любими жени с нацистки офицер се е трансформирала в история от наши дни, в която двойка студенти са привлечени от загадъчен скулптор.

Като че ли Вигеланд се е преродил в него: подобно на своя предшественик и кумир, той също иска да смае света, като изсече най-голямата статуя в тялото на планината.

В тази естетска театрална импресия се долавят действителни факти от живота на Вигеланд и реални черти от сложната му личност, отдадена на изкуството - в разговорите на персонажите за него творецът изкристализира със своите ангелски и демонски черти, детски страхове и зрял егоцентризъм.

Като цяло обаче зрителят не може да почувства достатъчно нито драмата на Вигеланд, нито конфликтите на модерните му последователи, защото точно когато интересът му е изострен, представлението внезапно свършва, без да извърви докрай възможните пътища.

В „40 градуса под нулата“ - намек за реалния скандинавски студ и въображаемата температура на раздялата, участват актьорите Христо Бонин, Ирмена Чичикова и Веселин Мишев, а визуалната среда е „композирана“ от Венелин Шурелов. Спектакълът е съвместен проект на ТР „Сфумато“ и продуцентска къща „КредиАрте“.