Доктор Ангел Енчев е един от най-популярните пластични хирурзи в страната. Завършил е медицинското си образование в Гърция, а след това пак там е направил и своята специализация. Той управлява клиника в Пловдив, която разполага със сто легла. Пловдивчанинът стана популярен и като доктора на голяма част от известните хора от шоубизнеса.

Наскоро доктор Енчев се разведе. Той има брат –близнак – Невен Енчев, който също е доктор, пише blitz.bg.

- Защо уголемяването на бюста е най-търсената операция в България?
- Българките са с характерна конструкция на тялото – високи, слаби, грацилни с малък бюст. Те са смесица от няколко генотипа. В Грузия например номер едно по естетични корекции е ринопластиката, а в Гърция – най-често правената интервенция е намаляване и оформяне на бюст, защото гъркините са с най-голям бюст, ринопластиката е на второ място. Не трябва да обвиняваме жените, че желаят да имат хубав бюст, особено след едно или две раждания това е напълно нормално. Една жена на 30-35 години, два пъти кърмила, е в своя разцвет, има социален живот, активен полов живот, не може да си позволи да не изглежда добре.

- Колко официално са пластични хирурзи в страната и достатъчно ли са за българския пазар?
- Малко са. Пластичните хирурзи само в Атина и околността са 450. В България те са само 35. Но няма значение малко или много са, а какво е качеството на предлаганите от тях услуги. Според мен в страната пластичната хирургия е на европейско и световно ниво. Аз и колегите ми имаме самочувствието, че нещата, които предлагаме, са на много високо ниво. Увеличи се квалификацията на лекарите и се повиши нивото на предлаганите услуги. Освен това финансовата способност на българина неоспоримо се е покачила от 1990 година насам. Паднаха табутата около тази хирургическа специалност, тя вече не е приоритет само на хората, които се занимават с изкуство, които са на екран или на сцената, а стана по-близка и на по-обикновените хора. Всеки би искал да изглежда добре. Много по-високи са целите, които човек се стреми да постигне, а и конкуренцията е по-голяма. Завършва гимназия, висше образование, прави докторска степен, знае два езика, свири на пиано или цигулка, играе тенис или голф и т.н. Следващият фактор, който е определящ за успеха, е външността. След като хората желаят да успеят, имат цели и стремежи, следващото е да изглеждат добре, за да са конкурентоспособни. Затова интересът към пластичната хирургия е по-голям.

- Господин Енчев, можете ли да направите профил на клиентите си?
- Много са различни – от хора, които взимат заем, до хора, които са много богати. От хора, които са със средно образование, до хора с две висши образования, от всички прослойки на обществото: хора на изкуството, научни работници, домакини, дори политици. Не е много тясно ограничена таргет групата, напротив – бих казал, че е голяма и разнообразна.

- Защо стереотипът в масовото съзнание е, че само плеймейтки и футболни съпруги са клиенти на естетичната хирургия?
- Ще ви дам едно определение за красота, което ми харесва. Красотата съвсем не е само симетрия, овал на очи, устни и т.н. Тя е талант, излъчване, чар, способност да се реализираш, да се чувстваш уверен в това, което правиш, да намериш вътрешно спокойствие, себеуважение, уважение към другите, означава да си добре. Това е красотата. Защо вие дойдохте да вземете интервю от мен? Ето идвам аз преди четири години от Гърция, а тук има хирурзи, които 15 години са градили име, работейки в България, вече доста известни. Трябваше да наложа името си, нямаше как да обърна вниманието на медиите и хората към себе си, разчитайки на реклама само ''от уста на уста''. Трябваше да чакам още десет години. Не можех да си го позволя. Затова излязох с агресивна реклама, която според мен в никакъв случай не е унижаваща или невъзпитателна. Просто е малко по-агресивна. Не можем да кажем, че 125 години щастие с безалкохолна напитка, няма да назовавам коя, е по-необъркваща от моята, защото не може да си щастлив само и единствено като пиеш.

- Може би се опитвате да налагате американския модел и у нас?
- А какво лошо има в американския модел? Може би е по-лесно, когато свършват операциите, да не ходя на коктейл, да се усмихвам и да пия сок, а всички да си мислят, че пия шампанско, а да се прибера вкъщи, да седна пред телевизора, да не мисля за шевове, имплантанти и евентуални усложнения. Но не мога. Аз съм избрал да живея така, това е цената, която плащам. И няма как да съм дебел, защото ако съм, редно ли е да убеждавам хората, че трябва да са слаби. Не мога да пуша и да казвам ''не пуши''. Това е част от работата ми. А това, с което не правя компромиси, е професионализмът и успехът ми.

- Не ви ли притеснява, че вашият слоган стана манифест на културата на жените тип Златки?
- Слоганът ''Красотата е симетрия'', ''Благодаря ви, доктор Енчев!'' е послание. Ако някой не прави разлика между тях и другите изрази, които бяха преекспонирани, би трябвало сериозно да се замисли за собствения си капацитет.

- Защо си избрахте този слоган – ''Красотата е симетрия''?
- В анкета на мои пациенти бяха зададени десетина думи, а въпросът беше – как бихте определили красотата с изброените думи, степенувайте ги по важност от 1 до 10. Отдолу бяха изброени хармония, симетрия, външни белези, вътрешна красота и др. С най-висок процент се оказа думата ''симетрия''. Няма аксиома или теорема, която да каже какво е красота. Затова избрах представителната извадка.

- В следващите си комуникации ще се опитате ли да се разграничите от него?
- Живеем в лицемерно общество и когато нещо се каже в очите, първата реакция е отрицателна и се казва: Няма такова нещо. Анатема! Аз просто използвах този факт и го превърнах в рекламна стратегия. В интерес на истината най-негативните отзиви от визията ''Прекалено съм красива, за да работя'' и ''Мога да контролирам живота си'' бяха само от мъже. Те плащат на жените, купуват им коли, приемат ги за даденост, ограничават ги по различни начини, но когато видят формулирани действията си, казват: Това не е така!

- Коректно ли е изобщо да се рекламират пластични корекции?
- Според мен ще се забрани тази реклама, дори мисля, че и в другите страни е забранена. Рекламната ми кампания струва много във всички аспекти и ако трябваше да я спра или сменя, щеше да ми струва още толкова. Поради тази причина рекламната агенция предложи да се поставят жълти лепенки с надпис ''Цензура'' върху широко обсъжданите образи. След това интересът към моята реклама стана десетократно по-голям.