Лиза Шопова, която актьорът заряза заради варненска манекенка, напусна театъра, за да се грижи за недъгавото дете на втория си съпруг – художника Кольо Карамфилов.

Тежкият инсулт, който повали шефа на Съюза на артистите в България /САБ/ Христо Мутафчиев, шокира всички в съсловието, пише blitz.bg. По думите на негови колеги 41-годишният актьор преливал от енергия и мъжка мощ, хвалел се с железните си бицепси и всяка свободна минута блъскал във фитнеса. С една дума – нищо не предвещавало, че здравословен проблем може да го извади задълго от строя...

“Сред колежките се шушука, че дъщерята на Наум Шопов – Лиза, с която Христо дълги години живя на съпружески начала, му е направила черна магия. Той така безпардонно я заряза навремето барабар с общия им син, че Лиза не можеше да си намери място от мъка и срам. Цялата фамилия Шопови, на която Христо дължи “летящия си старт” в кариерата, също бе изненадана от неговата неблагодарност и липса на елементарна човещина.

Лиза поначало си е много екстравагантна, със странен и непредсказуем характер, на приливи и отливи,

затова като нищо в момент на гняв срещу подло предалия я баща на детето й може да е отърчала при някоя врачка. Още повече, че и сега не е особено щастлива в личния си живот. Омъжи се за известния художник Кольо Карамфилов, но напусна Младежкия театър и вече не играе никъде, защото трябва да се грижи за недъгавото му по рождение дете”, раздуват хора от гилдията.

В артсредите се коментира не само медикаментозната кома, в която лекарите държат Мутафчиев, но и механизмите, които го направиха най-овластения човек в театралното пространство на България. Припомня се, че скромният му произход – син на шефа на читалището в Карлово, в никакъв случай не е “пътен лист за живота” и професионалната реализация. Сценични ветерани отдават дължимото на качествата и таланта му, но не пропускат да изтъкнат, че е интересчия и нарочно го раздава “момче от народа”, за да се хареса и на най-широката аудитория.

За ключов момент в издигането на актьора обаче се сочи назначаването му в Малък градски театър зад канала, където се среща с втората си “ракета-носител” от женски пол след Лиза Шопова – известната режисьорка Бина Харалампиева. Тя е директор на общинския театър и думата й се чува не само там, но и на много по-високи места. Незнайно как - с мъжкарски чар, с провинциален хъс или и с двете, Мутафчиев успява да й влезе под кожата и да се превърне в неин любимец №1.

“Носеше се клюка, че между двамата имало и любовно привличане, но в крайна сметка никой не им е светил. Делата на Бина обаче говорят сами за себе си. Тя не взима нито едно важно решение, без да се допита до Христо, и се държи като зомбирана от него.

Именно “богопомазването” му стана причина един култов актьор като Георги Русев да избяга от Малък градски театър.

Преди това той бе натикан в девета глуха от Харалампиева и нейната клика и никой не даваше пет пари нито за огромните му заслуги към българския театър, нито за невероятния му талант. Пред колеги Георги огорчено е споделял, че Бина го е “погребала като актьор”, откакто Мутафчиев е станал “авторитетът” на трупата. И трябвало или да напусне доброволно, или да вегетира до пенсия. Като човек с достойнство Русев, разбира се, предпочете първото”, разкриват представители на актьорската гилдия.

Те намекват, че напористият шеф на САБ е имал нещо повече от приятелство и с кметицата на София Йорданка Фандъкова, която го вкарала в най-високопоставените ГЕРБ-ерски среди.Отделно Христо Мутафчиев разполагал с голямо лоби, което работело за него – като се почне от бившия шеф на САБ Стефан Илиев – Чечо, и се стигне до актрисата Койна Русева. Звездата от ситкома “Морска сол” също била хипнотизирана от “мачизма” на колегата си и изпълнявала безропотно всичките му желания и разпоредби.

“Ако тези хора не бяха застанали зад него, Христо никога нямаше да бъде избран за председател на САБ на мижава конференция, с едва-едва събрал се кворум. До последно с най-големи шансове за поста бе един от “царете на дублажа” – Иван Танев. Навремето той беше партиен секретар на “Сълза и смях”. Пада се близък роднина на Григор Стоичков, женен е за Янина Кашева, с която навремето се залюбиха в Пазарджишкия театър, след като играха Ромео и Жулиета”, разказват сценични труженици.

Според тях много от актьорите се отдръпнали от САБ и масово го напускали заради несъгласие с “ръководния стил” на Мутафчиев. В съсловието назрявал бунт срещу него, имало оплаквания, че “приватизирал” САБ и не правел нищо, за да подобри материалната база на съюза. “Погледнете т.нар. почивна станция на САБ в Ахтопол – бунгалата още са на ниво бараки, а тоалетните – тип “войнишко клекало”. Срам и позор! Творческият дом на Меча поляна в Боровец е даван под наем за жълти стотинки, само се говори за ремонт, но реално нищо не се прави. Повиши се и членският внос – 42 лв. на година. Това е непосилна сума за много от колегите, които получават между 300 и 500 лв. заплата.

Една Мария Каварджикова, безспорната прима на Народния в момента, играе в шест постановки, но не може да си докара и 600 лв. на месец”, не крият възмущението си членове на САБ. Те твърдят, че със слагаческото си поведение към властта и защитата на театралната реформа Мутафчиев си е навлякъл негативизма на цялата гилдия. На поваления от инсулт шеф на САБ “пригласяли” само кадрите на Малък градски театър и останалите 2 общински театъра в София, които получавали високи трудови възнаграждения и хонорари. Последната капка, която преляла чашата, било скорошното одобрително изказване на Мутафчиев по адрес на шефа на “Армията” и настоящ зам. културен министър полк. Митко Димитров, който със солдатски плам развъртял метлата и оставил на улицата много кадърни и доказали се актьори.

“Христо имаше нещастието да се окаже на неподходящо място в неподходящо време. Той е между чука и наковалнята и просто няма начин да угоди и на съсловието, и на властта.

И натрупаното напрежение, и стресът му докараха инсулта.

Съгласете се, че на никого няма да му е комфортно, меко казано, да е персона нонграта след колегите си, облекчавайки правителството откъм протест, а същевременно да трепери за мястото си! Без да изглежда притеснителен, Христо явно се е пренапрегнал вътрешно и последиците не закъсняха. Здравеняк, но изненадващо за всички рухна”, гласят коментарите в театралните кръгове.
Нелицеприятните подмятания за “привилегированите” в гилдията зачестиха, след като се разбра, че още един актьор е в кома след мозъчен кръвоизлив. Това е ветеранът на Пернишкия театър Таньо Маринов, съпруг на доайенката на Младежкия Мая Драгоманска. “Таньо от няколко седмици е между живота и смъртта, но никой не му изпрати правителствен самолет, нито се погрижи за лечението му. Оставен е на ръцете на близките си, а Мая е на една заплата и въпреки че е много талантлива, така си остана “неизползвана”.

В интерес на истината Таньо имаше бохемски период със стабилни запивания, но нима е “второ качество” в сравнение с Мутафчиев? Навремето в Пловдив беше един от най-колоритните актьори, ученичките бяха луди по него. Омагьоса и Мая и набързо се бракуваха. Преди това тя беше омъжена за един хубав, но малко сладникав актьор – Младен Младенов, който нашумя с милиционерския тв сериал “Синята лампа”. Той обаче заряза Мая и избяга в Австралия, където го блъсна кола и умря на улицата”, разказват “набори” на Драгоманска и Маринов.

Въпреки натрупаното недоволство родните жреци на Мелпомена признават, че Мутафчиев е направил десетки запомнящи се роли. Една от тях е в култовия спектакъл “Хъшове” на Сашо Морфов, откъдето всъщност изгря звездата му. Друго върхово превъплъщение в кариерата му е на Големанов в едноименната пиеса на Ст. Л. Костов, поставена от Мариус Куркински. Последната му засега сценична изява, радваща се на голям зрителски интерес, е в “Канкун” на модерния португалски драматург Жорди Голсеран, по когото напоследък залитала интимната и професионална “менторка” на актьора Бина Харалампиева.

За мозъчния удар, поразил 41-годишния Христо Мутафчиев, имало и друг “виновник” – пренатоварването с творчески ангажименти. На купон по случай 20-годишнината на Малък градски театър зад канала пред свои колеги шефът на САБ

се оплакал, че трябвало да “бачка като изоглавен”, за да издържа трите си деца.

Освен това започнал снимки на филм в Поморие, налагало се непрекъснато да пътува и напоследък се чувствал “изцеден като лимон”.

Въпреки “изтощението” босът на актьорското съсловие демонстрирал завидна сексуална кондиция и тръбял наляво-надясно, че мъжкар като него не можел да бъде само с една жена, а му трябвали “минимум четири”. И след едно сравнително скорошно представление налетял в гримьорната на своя по-млада колежка, която обаче се мобилизирала и успяла да даде отпор на развилнелия се “секстерминатор”.