"И аз протестирам, че Наоми Кембъл не ми е секретарка, но какво да правиш?", така отговори министърът на културата Вежди Рашидов на настоятелните въпроси на журналистите за протестите на театрали и музиканти за реформата в културното ведомство.

Нали казахме, че реформата свърши, каза Рашидов и попита кой е против реформата, все едно, че не е чувал за протестите, подписките и откритите писма. Нормално е човек, който е притеснен за качеството на продукцията си да е против, заяви министърът. По повод протестите на НДТ „Сълза и смях“ за сливането му с Народния театър, Рашидов каза: „Слива се името, не се сливат премиерите“. По този начин нямало да има толкова директори, а парите щели за отидат за артистите и за тези, “които мачкат глината“, даде пример скулпторът със собствената си работа.

Преди това неговият заместник Митко Тодоров обясни, че Сълзата става приемаща сцена и няма да стане нито бинго, нито част от читалището, нещо, което впрочем вече беше уредено между двата института – читалището и театъра. Той поясни, че навсякъде се правят така наречените приемащи сцени, но за „Сълза и смях“ не може да се даде определение дали е продуциращ театър, дали е приемаща сцена или каква е. Сега я правим точно по дефиниция, каквато е трябвало да бъде при приемане на закона за закрила и развитие на културата, заяви зам. министър Тодоров. “Никой не иска да печели, ние просто установяваме правила на играта, които не са спазени в определения период“, заяви Митко Тодоров. Той обвини директора на театъра Венцеслав Кисьов, че не е присъствал на срещите на театралните директори в София, Пазарджик, Ловеч и Варна, когато за всичко това е ставало дума. Зам. министърът отново заяви, че не става дума за спестяване и печалба, а за установяване на определени правила, думи, които са в разрез с позицията, че държавата е принудена да прави преструктуриране, заради тежкото си финансово състояние.

Целият този импровизиран брифинг се разигра пред вратата в залата в МК на седмия етаж, където беше обявено журито на конкурса за „Проектиране на Съвременен музеен център в кв. 500, м. „Центъра”, по плана на град София”. Журито с председател арх. Петър Диков ще разгледа, оцени и ще класира представените 31 проекти до 31 август. Според Закона за обществените поръчки на журналистите не бяха огласени имената на участниците, а им беше показано специалното помещение, в което се съхраняват подадените проекти. Министърът все пак обеща, че по въпросите на реформата ще има специална пресконференция, но не стана ясно кога.

Междувременно проф. Венцеслав Кисьов, директор на НДТ “Сълза и смях” разпространи открито писмо, поредното от деец на културата, до премиера и министрите: “Позволявам си да се обърна към Вас с това открито писмо, защото съм изненадан от хода на театралната реформа, засегнала НДТ “Сълза и смях”. Не бих реагирал така ако преди няколко месеца финансовият анализ на Министерството на културата не определи “Сълза и смях” на първо място по възвращаемост на субсидията – 55% (средната възвращаемост на субсидията в българските театри възлиза на 15-20%). Оказа се, че и по други показатели сме на първите места. Струва ми се, че ако се прави реформа по време на финансова криза трябва да се запазят добре функциониращите звена, а се посяга на финансово най-стабилната единица от театралната система. Лишавайки “Сълза и смях” от самостоятелност и възможност да продуцира свои собствени представления и оставяйки сцената да печели единствено като приемаща от гостуващите спектакли Министерството на културата губи около 400-500 000 лева на година. Освен това НДТ “Сълза и смях” е театър с редуциран до санитарен минимум личен състав – 37 бройки, а обслужва 215 - 230 представления за година, в които участват около 80 актьори от столични, извън столични театри и свободни творци.

В НДТ “Сълза и смях” от години се работи по европейския принцип за защитаване и реализиране на проекти от творчески екипи. Още при първата среща с новото ръководство на Министерството на културата с директорите на театри в страната беше подчертана необходимостта от свиване на разходите и театър “Сълза и смях” създаде четири спектакъла с помощта на външно финансиране. Бих искал да отбележа също, че взаимоотношението приход към разход в “Сълза и смях” е 1:1,4 докато има театри с взаимоотношение 1:5, 1:10, 1:15 и т. н.

При всичко написано по-горе се надявам да преразгледате още веднъж първоначалния вариант за реформата на сценическите изкуства и да дадете възможност на НДТ “Сълза и смях” и за напред да работи успешно за осъществяване на българската култура“, пише в Откритото писмо на проф. Венцеслав Кисьов. /БГНЕС