На 2 юни 2016 г. Националната художествена галерия ще открие авторската изложба на американския художник Стивънс Вон – „Нов живот за цвета“.

Селекцията от уникални творби ще представи за първи път в България впечатляващи шедьоври, създадени с уникална капкова техника, която смесва мастило с вода върху хартия. В основата на тази техника цветовете се създават с помощта на непрекъснато течаща вода. Куратор на изложбата е Масимо Скаринджела.

Артистичният стил на Стивънс Вон изгражда връзката с живота под формата на митичен ритуал. Вследствие на придобития в Китай и Япония опит, художникът променя възприемането си за света – отвъд естетичната експресия, към фантастични и скрити пластове.

Той се обръща към своите корени, към вътрешния си свят, подбирайки идеалния жест, идеалната форма, които да бъдат пресъздадени, цветовете, които да бъдат показани и приказните символи, които да бъдат откроени: „Мистерията е моята същност. Наследих един свят на хаос. Ритуалите създават чувство за ред в живота ми. Завладян съм от тях. Моите най-съкровени ритуали са свързани с водата”.

Стивънс Вон винаги използва капковата техника, която не е нанасяне на цвета по стандартния начин. Напротив, означава оставяне на всяка капка цвят да следва своя естествен ход, а промените в свободно разливащата се струя да създават различни фигури. Капката може да се разпадне на малки капчици, може да се разлее или както в последните му творби – гънките на хартията да се превърнат в граници на цветните изображения. Често няма сюжет, който да бъде разказан. Художникът се ръководи само от непрекъснатото и постепенно пътешествие на цвета, разреден с вода, което ускорява движението по чистите полета на любимата му хартия, като израз на търсенето на нещата такива каквито са, така както съществуват.

Изложбата „Нов живот за цвета“ е отворена от 2 юни до 10 юли 2016 г. в Националната художествена галерия в София.



За Стивънс Вон

Стивънс Вон (Stevens Vaughn) е роден в Минесота, САЩ през 1958 г. Той има рядка форма на аутизъм, изградила му свят, в който няма възприятия за време и географски посоки. Пространството представлява емоционален контрапункт, който не е ограничен от физически възприятия. Между 1978 и 1979 г. Вон е сред най-младите участници, избрани от Корпуса на мира на САЩ. На 20-годишна възраст той е изпратен на островите Бохол и Минданао във Филипините, където се занимава с кошничарство и земеделие.

В периода 1982-1988 г. работи по проекти от изтеглено стъкло, порцелан и смесени материали в Мурано (Италия), Лимож (Франция), Тайпей (Тайван) и САЩ. През 1988 г. се установява в Япония, като през следващите 9 години открива студия в Корея, Индонезия, Мексико, Китай и Шри Ланка. През 1996 г. създава нови мултимедийни студия на китайските острови Ксиамен и Гулангиу.

Дългите години на живот в Китай са помогнали на Стивънс да натрупа знания за китайската култура и изкуство. Неговият интерес е към променливите субстанции. Веднъж той кани над 20-тина студенти от Колежа по изкуства да посетят градината му на о-в Гулангиу и да му помогнат за една творба, която се простира на приблизително пет метра площ. Всеки избира своя любим цвят, заема мястото си пред хартията и започва да рисува, без да може да контролира или предвиди както процеса на създаване на изображението, така и резултата. Внезапно се излизва пороен дъжд. Реки от вода в различни цветове се разливат върху хартията, формите и цветоветe изчезват и се появяват нови изображения, движението на водата създава неочаквани цветни пространства. Уъркшопът получава името „Водата е цвят“. Тази серия представлява част от сегашната му практика на рисуване.