Любопитно
Балетът като влакче за невероятни преживявания
16 юни 2014 | 17:37
Пол Боус е в България, за да подготви прима балерините Марта Петкова и Катерина Петрова и балерините Венера Христова и Вихра Маджарова за ролите им в балета на Баланчин по музика на Стравински „Аполо”
Пол Боус, постановчикът на балета “Аполо” по хореография на Джордж Баланчин, който е част от четвъртото издание на “Американски балет за България”, разказва пред списание Ева за познанството си със Салвадор Дали, вечерите в студио 54 с Лайза Минели и семейство Джагър и разкрива забавната история около това как Мадона е била Бадона.
Пол Боус е в България, за да подготви прима балерините Марта Петкова и Катерина Петрова и балерините Венера Христова и Вихра Маджарова от Софийската опера и балет за ролите им в балета на Баланчин по музика на Стравински „Аполо”, в който ще си партнират с танцьорите от балетите на Ню Йорк Сити и Пасифик Нордуест. В България Боус представя на най-добрите ни балетни танцьори техника с много по-голяма свобода на движението и с почти джазов маниер. Още 15-годишен, спомня си Пол Боус, той иска да се състезава на балетния конкурс във Варна, който определя като „най-важният в света”, въпреки че тогава дори не е знаел, че Варна е град в България. В момента определя самия себе си като „човекът, който качва други на влакчето за невероятни преживявания”.
Пол Боус е част от Тръста Баланчин – институцията, която се грижи за правилното изпълнение на всички хореографии на Джордж Баланчин по света. От 15 до 18 годишен, той учи балет в Ню Йорк, след което започва да танцува за Ню Йорк Сити Балет със самия Баланчин и хореографа на „Уестсайдска история” Джером Робинс. Работил е с балетисти като Михаил Баришников, който широката публика познава като „руснака” от сериала „Сексът и градът” и твърди, че колкото по-голяма звезда е човекът, толкова по-скромен и човечен е той.
Отново на 15 години Боус се запознава със Салвадор Дали и жена му Гала в хотела Сент Риджънтс в Ню Йорк, където, въпреки че е най-младият от компанията, получава специално внимание от художника и оттогава присъства на всички негови легендарни парти в града между 1973 и 1976 година.
Като част от трупата на Ню Йорк Сити Балет през 70-те години, Боус често посещава Студио 54 и, въпреки че не пристига с лимузина, присъства на щурите вечери, в които звезди като Лайза Минели, Мик и Бианка Джагър и Джаки Онасис са задължителни елементи.
През 80-те години учи при известната балерина и педагог Маги Блек в един клас с Мадона, която тогава е в самото начало на своята кариера. Мис Блек не можела да запомни името на Мадона и винаги се обръщала към нея с „Бадона”, но тя била един от тези страхотни учители, които никой нямал куража да поправи.
Балетът „Аполо” на Баланчин по музика на Стравински е част от програмата на тазгодишното издание на Американски балет за България. Историята на балета пресъздава мита за Аполон и трите музи, в чиито роли влизат примите от Софийската опера и балет Марта Петкова и Катерина Петрова заедно с примата на Ню Йорк Сити балет Мария Коуроски и премиер-солиста от Пасифик Нордуест балет, Сет Орза.
Спектаклите от цикъла могат да бъдат видени на 20, 21 и 22 юни на сцената на Софийската опера и балет, благодарение на фондация „Америка за България” и сдружение Cultural Bridges.