Любопитно
И още едно прелдожение от нас за Ирландския празник "Св. Патрик"
13 март 2012 | 21:14
Едни от най-коментираните ирландски филми ще се срещнат с българските зрители на СФФ 2012
Едни от най-коментираните ирландски филми ще се срещнат с българските зрители на СФФ 2012
Ирландският режисьор Джерард Хърли пристига за 16-ия София Филм фест. В деня на Св. Патрик, 17 март, той ще бъде специален гост на ирландската гала – премиерата на филма „Кеят”.
На следващия ден филмът „Паркинг” ще бъде представен от неговия продуцент Доминик Райт, който е сред специалните гости на фестивала и ще вземе участие в София Мийтингс.
Панорамата „Фокус Ирландия” се организира в партньорство с посолството на Ирландия в България и Ирландския Филмов Институт.
„Кеят“ на режисьора Джерард Хърли разчита на познат сюжет, но предлага на зрителите отлична актьорска игра и сценарий без излишна сантименталност, които оформят особено въздействащ разказ. Историята проследява как младият ирландец Джак Макартти, който работи в Ню Йорк получава от баща си писмо, че е на прага на смъртта и иска да го види за последно. Когато обаче стига до отдалеченото си родно село, първото нещо, което вижда, е как баща му Лари (Карл Джонсън) в доста добра форма да играе голф на една морава. Джак не е особено щастлив от хитрия трик на родителя си, още повече че двамата не си говорят от 20 години, но понеже е похарчил всичките си пари за еднопосочния билет до Ирландия, е принуден да остане. И не само да помогне да баща си да събере дълговете си, но и да живее с него под един покрив. И дори да преглътне дългогодишната вражда, понеже обстоятелствата налагат необходимо разбирателство…
Филмът на родения в Ирландия Джерард Хърли предлага съвременна и на пръв поглед съвсем обикновена история, но трогателна по ирландски и оставаща задълго в мислите. Режисьорът се връща в земята на своята младост и рисува деликатния процес на сбогуване с миналото и приближаващия край без излишни труфила, с категорична позиция и с помощта на суровата красота на ирландската провинция. Във филма ще видим и звездата Лили Тейлър („Аризонска мечта“), а на прожекцията ще присъства и продуцентът Джим Старк, който е председател на журито в Балканския конкурс на СФФ.
Въпреки че е режисьорски дебют на Дара Бърн, ирландското предложение „Паркинг” вече е преминало през зрителска и фестивална проверка и пристига в София не само с добри отзиви, но и с цял куп награди: за най-добър филм на Иралндския филмов фестивал’11 и на фестивала в Бостън през 2011 г., наградата на публиката на фестивала в Брюксел’11, специалната награда от фестивала в Далас’11; приза за най-добър дебют от Голуей Филм Флийд, както и голямата награда от Манхайм-Хайделбер’11. Дара Бърн има опит като режисьор на много документални филми, преди да се захване с игралното кино.
В трогателната, но позитивна драма за приятелството и надеждата главният герой Фред (Колм Мийни) се завръща в Дъблин след дълги години прекарани в Англия и вместо уюта на дома избира да заживее в колата си, паркирана на изоставен паркинг. Нещата обаче се променят, когато Фред се сприятелява с 20-годишния пристрастен към тревата Катал, който предпочита приповдигнатото настроение. Катал е решен да помогне на Фред да подреди живота си и донякъде успява – Фред побеждава Социалните и се сближава с чаровната Джулс, която свири на пиано в една църква. Докато Фред реди живота си, Катал все повече затъва в страстта си към тревата и така съвсем неочаквано приятелството между тримата започва да променя безвъзвратно живота им… Филмът е заснет изцяло в Дъблин, снимачният период е продължил четири седмици. „Паркинг” ще бъде представен пред публиката на 16-ия София Филм Фест от неговия продуцент Доминик Райт, който е сред специалните гости.
Тъмната и трогателна черна комедия „Усещане“ на режисьора и сценарист Том Хол е още едно ирландско предложение, което ще зарадва зрителите на предстоящия София Филм Фест. Тя разказва историята на ирландския фермер Донал (Домхнол Глийсън), който никак не умее да общува с жени и с хората като цяло. Но пък току ще е наследил земя и известно богатство от починалия си баща. Следвайки съветите на най-добрия си приятел, Донал решава да потърси жена в интернет. И така се натъква на новозеландката Ким, която има големи планове за свой бизнес. Тя планира да отвори публичен дом и за тази цел скромното богатство на Донал много би й помогнало. Но какво ще получи той в замяна? И дали има търсене на „леки момичета“ в ирландската провинция?
Ирландската критика определя „Усещане“ като „особено удоволствие за очите и душата заради интелигентния сценарий, брилянтното изпълнение и сложността на персонажите“. И Том Хол със сигурност си заслужава похвалите, особено след като още с игралния си дебют „Ноемврийски следобед“ печели наградата на в . “The Irish Times” за най-добър филм. А след това заедно с колегата си Джон Харни, Том Хол създава „Ергенска разходка“ – една от най-успешните драми в историята на ирландската телевизия.
„Закуска на Плутон“ на ветерана Нийл Джордан е приключенска приказка за младок–ирландец, който пробва различни лица по пътя от младежкото си лутане към своята зрялост. Но през цялото време остава верен на анархичната си природа въпреки множеството опити да се промени. Разказът проследява историята на Патрик Брейдън, известен с прякора „Котето“ (Килиън Мърфи), изоставен от майка си след раждането и попаднал под грижите на злобна осиновителка. Вече пораснал, женственият младеж е с остър език и доста буйна природа, благодарение на които се замесва в нескончаема поредица от странни събития, но през цялото време остава недосегаем за превратностите на съдбата.
„Ярки цветове, носталгичен поп саундтрак, хаплив хумор и шеметна игра на Килиън Мърфи“, са предимствата на филма, определени от ценителите на доброто кино. Разкрепостеният „Закуска на Плутон“ кара филмовите критици да го определят като „ирландско кино до мозъка на костите“, такова, каквото Нийл Джордан неведнъж е доказал, че може да прави с предишни и настоящи хитове като „Играчка –плачка“, „Мона Лиза“, „Майкъл Колинс“, „Другата в мен“, „Ондин“.
Остроумен, модерен романс, облечен в дрехите на мюзикъл, „Веднъж“ на режисьора Джон Карни ни пренася по улиците на Дъблин, за да видим как един уличен музикант (Глен Ханзард) се сближава с чешка имигрантка (Маркета Ирглова). Той страда от разбитото си сърце, а тя работи като чистачка. Връзката между двамата се получава някак естествено, а вплетената в него музика на Ханзард изящно допълва простотата в историята. Двамата персонажи на „Веднъж“ бързо намират общ език чрез музиката и решават да комбинират талантите си в общ демо запис, а историите им постепенно се разкриват чрез езика на песните.
Завладяващ и с великолепните изпълнения на известния музикант Ханзард и на даровитата пианистка Ирглова, филмът притежава страстно изящество и сила. Въпреки че двамата изпълнители на главните роли не са професионални актьори, а музиканти, те са толкова естествени и неподправени в екранните си превъплъщения, че веднага успяват да спечелят зрителя на своя страна. И да го накарат да почувства като своя тяхната история.
„Целувки“ на Ланс Дейли е един жизнерадостен, смел и много честен роуд муви, който представя историята на две хлапетата Дилън и Кайли, решили да избягат навръх Коледа от омразните си семейства и от досадните си връстници, с които не могат да намерят общ език. И двамата имат повече от основателна причина да грабнат пачката пари, които Кайли е откраднала от по-голямата си сестра и да се отправят към Дъблин, търсейки спасение и изчезналия брат на Дилан. По пътя от предградието към града, филмът представя пътуването на Кайли и Дилън в черно-бели тонове, за да подчертае мрачната реалност, от която двамата искат да се махнат, но със стигането в града всичко става цветно и живо.
Преживяването на пътуването с двете деца е напълно приятно и вълнуващо, много правдоподобно, без да изглежда пресилено – едно от големите предимства на филма на Ланс Дейли. Ирландско-шведската продукция „Целувки“ е удостоена с Наградата за най-добър филм от фестивала във Фойл през 2008 г. и с приза за Най-добър ирландски филм от Голуей Филм Флийд’08.