search icon

Любопитно

Опра Уинфри забрани "кучка" в своя ефир

Наричат я “Кралицата на всички медии", а според “Форбс” прави по половин милион долара на ден само от предаването си

Наричат я “Кралицата на всички медии", а според “Форбс” прави по половин милион долара на ден само от предаването си. Със своите 22 милиона постоянна аудитория “Шоуто на Опра Уинфри” е най-гледаната всекидневна продукция в историята, пише "24 часа".

Си Ен Ен я нарича “най-могъщата жена в света”. “Тайм” я нарежда сред 100-те най-влиятелни личности на ХХ в. Тя е и единственият човек в света, който 8 години е в класацията на списанието. Преди месец името й се нареди сред 100-те души, променили света, между които са Исус Христос, Джон Кенеди, Адолф Хитлер, Елвис Пресли. Опра е единствената жива. Има цели курсове в университетите, които вече я изучават като историческа фигура.

Историята на “най-добрата приятелка на Америка” започва банално - ражда се в крайна бедност, родителите й са тийнейджъри, които се разделят след появата й, има тежко детство и от 9-годишна е подложена на сексуален тормоз.

На 14 г. е изнасилена, забременява и ражда син, който умира на 2 седмици. Ясно, щом е американска история, тя има хепи енд. В цифри той изглежда така: 2,7 млрд. долара.

Числата са само обективен ориентир, защото говорим за жива легенда - най-богатия чернокож на ХХ в. и първата цветнокожа жена милиардер. Това е Опра Уинфри.

Още в колежа филиал на Си Би Ес в Нашвил два пъти й предлага работа. На 19 г. става ководещ на вечерни новини. След завършването заминава за Балтимор като репортер и водещ в канал на Ей Би Си. Работодателите й я изпращат в Ню Йорк за няколко естетически корекции. Години след това Уинфри разказва, че те са били част от опитите на продуцентите да я “направят да прилича на пуерториканка”. Косата й била прекалено “твърда”, носът - прекалено “широк”, брадичката - прекалено “голяма”. С насмешка се връща към страховете на продуцентите да рискуват с “неслаба, небяла водеща”.

През януари 1984 г. започва да води сутрешния блок “Ей Ем Чикаго”, абониран за последното място в класациите по гледаемост. Само след месец програмата “диша във врата” на най-гледаното сутрешно предаване. След още 3 месеца го изпреварва. В област, доминирана от водещи бели мъже, останалите канали са неспособни да реагират на лавинообразния успех на Опра. През септември следващата година предаването е прекръстено на "Шоуто на Опра Уинфри" и е удължено. След още няколко месеца става токшоу номер 1, достигайки аудитория от 10 милиона зрители на ден в 192 града.

Каква е тайната на успеха на Опра? Със сигурност не е в университета. Опра не е учила журналистика. През 1976 г. завършва държавния университет в Тенеси, специалност речева комуникация и театър.

Един от сигурните козове на шоуто е да представя човешки истории на триумф и отчаяние. С подобна репутация Опра успява да накара и най-големите знаменитости да говорят за трудностите и нещастията си и да покаже на зрителите, че макар и идеализирани, те също са хора. Нейното шоу е революция най-вече защото Опра разказва за себе си пред своята аудитория. Дотогава никой друг не го е правил така подробно. И все пак признава, че й е било трудно да говори за сексуалния тормоз, проблема й с наркотиците и безкрайната борба с килограмите.

В средата на '90-те й писва да й подмятат колко е дебела и минава на драстична течна диета, която само временно решава проблема. След незакъснелия йо-йо ефект в продължение на година отново сваля 40 кг с нискомаслена диета и тренировки. Опра признава, че “в най-тежкия си период достига 108 кг”.

И за всички тези неща тя говори пред зрителите си. Това е прословутата “опрификация” – термин, въведен от Wall Street Journal, който значи споделяне пред публиката като форма на терапия. Разказвайки интимни подробности около проблемите си с теглото, бурните любови и сексуалния тормоз, Опра налага нова форма на медийна комуникация, в която слива личното с общественото.

Друг термин, с който описват работата й, е “ефектът Опра” - това е способността й да влияе на общественото мнение, като с нея се съобразява и политическият свят. Опра е хем социална икона, хеме здраво стъпила на земята, нещо като тв свещеник.

През 2008 г. Опра подкрепи кампанията на Барак Обама, тествайки силата на “ефекта Опра” в политиката. На нея приписват добавянето на над 1 милион избиратели. През септември същата година обаче отказва да покани Сара Пейлин в шоуто си, заради което я критикуват. На нападките отговаря, че след публичното обявяване на подкрепа за кандидатурата на Обама е решила да не използва шоуто си за политическа платформа.

Опра има над 22 милиона постоянни зрители, три четвърти от които са жени, половината от които правят по-малко от 40 000 долара на година. “Преди просто обичах Опра, сега съм пристрастена към нея”, казва една от тях в туитър. Затова не е чудно, че Опра създава цяла медийна империя, насочена към женската аудитория. През април 2000 г. Уинфри започва да издава собствено женско лайфстайл списание “О – Списанието на Опра Уинфри” и “О вкъщи”. До 2003 г. те набират солидна читателска база от 2,5 милиона читатели. Опра е съавтор на 5 книги.

Освен тв пионер, продуцент, актриса, филантроп, собственик и редактор на сателитно радио, уебстраници и блогове Опра си има и собствена кабелна мрежа. Казва се OWN (“Опра Уинфри Нетуърк”) и започна излъчване на 1 януари тази година. Още първия ден телевизията влезе в над 85 млн.американски домове.

“На този етап от живота ми не се и опитвам да привлека всички зрители. Правя го за онези, които искат да ме чуят и видят”, обяви водещата и добави: “Дори да има предавания с нисък рейтинг, пак ще ги оставя, защото мога да си го позволя.” Опра забрани употребата на думата “кучка”, както и “разкъсването” на гостите в ефира на OWN. Мрежата е базирана на мотото на водещата - “Живейте живота си по най-добрия начин”. В момента се снима последният сезон на “Шоуто на Опра Уинфри”. Въпреки клюките за хомосексуалните й наклонности водещата продължава да живеее с приятеля си Стедман Греъм.

Свързани новини