search icon

Любопитно

"Титаник" потънал заради човешка грешка

Рулевият не разбрал правилно командата на помощник-капитана и вместо "пълен ляв", завъртял руля точно в обратната посока

"Титаник" е потънал заради навигационна грешка на рулевия, който управлявал кораба в нощта на 14 април 1912 г. Това твърди Луиз Патън, внучка на един от оцелелите при трагедията членове на екипажа.

В излязлата си наскоро книга Патън подробно описва ситуацията и приписва случилото се на различията в управлението на ветроходи и параходи, съобщава "Ню Йорк Таймс", предаде dnevnik.bg.

По думите й айсбергът бил забелязан още докато бил на 2 мили от кораба и екипажът имал достатъчно време да реагира. Рулевият обаче не разбрал правилно командата на помощник-капитана и вместо "пълен ляв", завъртял руля точно в обратната посока, което довело до сблъсъка.

Патън обяснява грешката с различията в навигацията при ветроходните и параходните кораби. Според нея командата "пълен ляв" при ветроходите означавала завъртане на руля до крайно дясно положение, колкото и странно да звучи това днес. По-голямата част от екипажа на "Титаник" били прекарали живота си на такива кораби, което довело и до фаталния край, твърди тя.

Тя научила тайната от своята баба през 60-те години на миналия век. Разказва, че дядо й, който бил единственият оцелял от ръководния състав на кораба, прикрил истината, за да запази репутацията на компанията, в която работел. Поради тази причина излъгал и разследващите за случая, като им казал, че "не е разбрал какво се е станало".

Теорията на Патън веднага е опровергана от Сали Нийсън - правнучка на Робърт Хичинс - човекът, управлявал кораба при сблъсъка. "Той е имал 10-годишен опит, 7 от които като старши кормчия. Бил е на "Титаник" вече от четири дни и е управлявал кораба по четири часа на всеки осем, следователно е бил запознат със системата", казва тя и добавя, че изобщо не вярва на историята на Патън.

При трагедията, разиграла се на "Титаник", загиват 1517 души. Корабът е открит на дълбочина около 4000 метра през 1985 година, когато се установява, че той не е бил разрязан от айсберга, а най-вероятно се е разцепил по нитовете. През 2005 година изследователи стигат до извода, че нитовете, използвани при строежа на кораба, са били некачествени и най-вероятно това е причината за потъването му.