Любопитно
''Любовите на Касандра'' и ''Песните на Малдоло'' от Дали в Галерията за модерно изкуство
05 декември 2012 | 12:52
След голямата графична ретроспектива на Салвадор Дали в края на 2010-та, Галерията за модерно изкуство посреща третия си рожден ден с нова вълнуваща изложба
След голямата графична ретроспектива на Салвадор Дали в края на 2010-та, Галерията за модерно изкуство посреща третия си рожден ден с нова вълнуваща изложба, посветена на творчеството на великия художник.
Предколедната изложба на Дали (6 декември – 31 януари) отново ще изненада българската публика с непоказвани досега работи. Експозицията разкрива малко позната страна от палитрата на испанския гений, вдъхновена от ренесансовата поетика в „Любовите на Касандра” (Les Amours de Cassandre) и митичните песнопения в „Песните на Малдолор”(Les Chants de Maldolor).
„Сериите отразяват вниманието на испанския модернист към интерпретацията на литературни текстове като новелата „Песните на Малдолор“, главно вдъхновение сред френските и испанските сюрреалисти”, споделя Деница Атанасова-Гергова.
„Вярваме, че през изминалите три години успяхме да доближим целта си в България да има място за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството от майсторите на 20 и 21 век. Концепцията и мащабите на всеки арт проект маркират динамичния, непрекъснато развиващ се дух на Галерията“, коментира тя по повод третата годишнина на арт салона, която се отбелязва през декември.
Салвадор Дали създава графичната серия „Любовите на Касандра” като илюстрации по широко дискутираното литературно произведение на френския поет Пиер дьо Ронсар. Цикълът включва 18 офорта, отпечатани през 1968г. в специално книжно издание. Десет от композициите са изпълнени върху хартия Japon и Arches, като част от тиража е допълнително довършен с акварел и носи водния знак на Дали, а друга остава черно-бяла и ръчно подписана с молив.
Сред тази поредица от десет творби попадат експресивно изпълнените „Портрет на Ронсар”, „Жена с факел”„Феята”, „Двуглавият” и др. Останалите осем композиции в серията също стават част от книгата на Ронсар, допълвайки съдържанието на текста. Със своята чиста, освободена линия и едва забележимо маркиране на детайла, те напомнят ескиз или подготвителни рисунки в изучаването на сюжета на литературното произведение.
Гравюрите към „Песните на Малдолор” изобилстват от загадъчни образи и фигури, идващи от подсъзнанието на Дали. Поетичната новела от граф дьо Лотреамон /1869г./,е може би едно от най-загадъчните произведения във френската литература. Поради скандалното си съдържание потъва в забвение за дълго време, за да бъде открита от френските сюрреалисти в началото на 20-ти век. Дали получава поръчка да илюстрира новелата през 1930г. За да отключи и визуализира образите от текста в съзнанието си, модернистът използва своя т.нар. „параноично-критически” метод, включващ достигане на състояние на халюцинация и транс. Книгата, публикувана през 1934г. в Париж, включва общо 42 фотогравюри и сухи игли, изготвени по проектите и скиците на художника. Заедно с текста, гравюрите са събрани в специална кутия за съхранение, която е придружена от заглавна страница с подпис и номерация от Дали.
Като любопитен акцент се откроява една от композициите към трета песен, изобразяваща два тъмни силуета на мъж и жена на преден план. Позицията и разположението на фигурите недвусмислено насочват към известното платно „Вечерня” от Жан-Франсоа Миле. Не е тайна, че испанският сюрреалист посвещава не едно свое произведение на възхищението и преклонението си пред едноименната творба от Миле. В тази чиста и непринудена сцена, Дали открива подсъзнателна проява на безкрайно разнообразие от чувства и емоции, които непрестанно ще го вдъхновяват.
Небивалият интерес към първата голяма изложба на Салвадор Дали недвусмислено показа, че хората високо ценят изкуството на модерните майстори и имат потребност от досег с него. Всички творби от изложбата са предназначени за продажба и могат да станат притежание на български колекционери и любители на съвременното изкуство.
Коментари