Изявление на Паула Павлова – “LASTERI MUSIC GROUP”

„Правилата се създават, за да се спазват. Договори се подписват, защото две страни трябва да следват определени регламентирани правила.

Заведохме дело срещу Весела Бонева /артист на компанията/, за грубо нарушаване на договор, подписан през 2009 година.

През май 2010 г. Весела Бонева реши да прекрати договора си с компанията “LASTERI MUSIC GROUP”, чрез български нотариус . Това е правен абсурд, защото договорът е сключен с италианска компания и не може да се анулира в България, още по-малко това да извърши български нотариус.

Договорът ни е за 5 години . През този период компанията се задължава да направи три албума на артиста. Продуцирахме дебютния й албум, заснехме един видеоклип към песента „Ring the Веlls” . Подготвяхме заснемането на втори видеоклип. През ноември 2009, на разноски на компанията Весела Бонева беше в Милано, за да запише песните за този албум.

По време на звукозаписните сесии, тя се опитваше да пречи на работата, да се налага с мнения, да саботира работния процес. Настояваше да е автор на английските текстове и предложи такива. След направена проверка установихме, че тези текстове са крадени от сайтовете за поезия в Интернет. Може би трябваше да се досетим, след като тя не говори английски език. А все пак писането на текстове изисква не само добро владеене на граматиката и богата лексика, но и поетични заложби, с които умения тя не може да се похвали.

Наложи се да поръчаме нови текстове, което забави и оскъпи работата по този проект. На въпросите “Защо го направи?“ отговорите, които получихме бяха:” Ох, не си спомням кога и как съм написала тези текстове, беше толкова отдавна.”

Отказа да запише отново някои от песните. Според нея вече направените записи били перфектни. Не желаеше да участва в конкурси в чужбина, защото не я интересували. На фестивали и конкурси в България нямало нужда да се явява – вече била толкова известна, че не и отива да се състезава с начинаещи артисти.

Непрекъснато даваше интервюта, без знанието и разрешението на “LASTERI MUSIC GROUP”. Единственото нещо, от което не се отказа бяха участията й в клубове, където пее, без да информира компанията си. Уведомихме някои собственици на клубове в които тя имаше участия, че не е редно да пее там, но отговорът беше:”Това са си ваши проблеми, но ще се опитаме да я вразумим.”

Весела правеше опити да създава конфликти между хората, с които работим в България /Георги Янев, Живко Колев и Мая Райкова/. Искаше да ни пробута нейни приятелки, които да се занимават с РR и мениджмънт. За аранжьор на песните беше нает Светлин Къслев /интимния партньор на Весела/. Бяхме впечатлени от таланта му, но не подозирахме, че ще се обединят срещу нашите идеи за проекта. Всъщност беше некоректна и с него. ̀Няколко пъти сподели, че няма търпение да завърши албума, за да изрита “Дебелия”.

За Vessy имахме много ясен план и възможност за реализирането му. Пее, танцува, има привлекателна външност – качества, които да й помогнат да се реализира в dance и r&b стилове. Продуцирахме един дует на Весела Бонева и известен японски рапър S.H.O. Парчето беше за негов му албум. Колегите от Япония пожелаха да запишат и видеоклип към песента, но уви точно в този момент Весела реши, че вече не сме й нужни. Предложихме и да дойде в Чили, където нашата компания има солидна позиция и точно в този момент друг наш артист, Ивайло Колев направи фурор. Тя отново отказа. Явно България й е малка, а светът тесен.

Още веднъж ще подчертая, че български нотариус няма правомощия да анулира договор с италианска фирма. Той може само да уведоми компанията “LASTERI MUSIC GROUP” за желанието на Весела Бонева да прекрати договора си. Това уведомително писмо обаче, не е валидно на италианска територия.

След като научихме за нейното решение да се освободи от ангажиментите си, изпратихме няколко предупредителни писма, че ще последва завеждане на дело. Отговор получихме след шест месеца. Адвокатът й дори не си е направил труда да разчете адреса на компанията “LASTERI MUSIC GROUP”, посочен в договора с Весела Бонева . Писмата са изпращани на адреси в София, на които фирмата няма офиси.

Единствено съдът в Милано може да прекрати този договор. Докато той е валиден , артистът няма право да записва и разпространява песни, да участва в конкурси и фестивали в цял свят.

Крайно време е изпълнителите в България да започнат да четат и разбират договорите си. Крайно време е те да проумеят, че продуцентите не са спонсори. Ние, продуцентите произвеждаме музика и музикални продукти. Спонсорът подпомага проекти със суми, срещу които иска реклама.

Музикалният продуцент влага лични средства, в разработването и реализирането на даден проект . Често осигурява тези средства теглейки банкови кредити. Очаква този продукт да му възвърне вложените средства и да реализира печалби, за да продължи да работи по други проекти.

Продуцентът не е задължен да инвестира в артист, който не зачита правилата на работа и не спазва задълженията по договора си. Ако повярва във възможностите на талантлив артист, той използва своя професионализъм, опит и контакти, за да направи успешен продукт и да го реализира на музикалния пазар.

Продуцентът не работи за чест и слава. Като всеки производител, той се старае да произвежда и да печели от своя артист. Продуцентът не е психоаналитик или възпитател, не е педагог или класен ръководител. Не си губи времето да обучава и превъзпитава своите артисти. Той иска да работи с дисциплинирани професионалисти.

Всеки добър професионалист, които работи в екип, с компания или във фирма, трябва да се научи да спазва правилата – да получава, но и да дава. Да бъде отговорен, сериозен, последователен и търпелив, за да оправдае средствата и труда, които компанията е вложила и влага в него.

Освен с Весела Бонева в България сме работили с още двама артисти. Единият реши да прекрати договора си месец след подписването му, защото нямал навика да работи в екип и с документи . С втория работим добре. Отношенията ни са перфектни. Имаме общи интереси и вече няколко години берем плодовете от съвместните си усилия.

За жалост в България все още много въпроси свързани с продуцирането и с интелектуалните продукти не са ясни. Системата в Италия е точна. Интелектуалният труд се уважава и защитава. И тъй като Весела Бонева има договор с италианска компания, делото й ще се води в Милано.

Паула Павлова

“LASTERI MUSIC GROUP”

Снимка: Велислава Каймаканова