„Всичко е пари. Големите модни компании приличат на деца, които играят футбол – всички тичат след топката, без да мислят за своите клиенти. Просто имат прекалено много пари и не се налага да работят усърдно. Парите просто се носят около тях.“

Тези думи звучат като диагноза за сегашното състояние на индустрията. Рязкото забавяне на търсенето на луксозни стоки от най-престижните модни къщи е до голяма степен резултат от това, което анализаторите наричат „алчност-инфлация“ (greedflation) — тенденция, при която марките безразсъдно вдигат цените, за да увеличат печалбите си, докато в същото време намаляват качеството и креативността на продуктите си.

Но Ямамото, или Йоджи-сан, както с уважение го наричат екипът и колегите му, не е непознат на трудностите. „Били сме там и преди“, казва той, припомняйки си фалита и преструктурирането на компанията си през 2009 г. „Сега съм фокусиран върху това да направя компанията малка, но силна“.

Създателят на едно от най-влиятелните независими модни имена в света винаги е вървял срещу течението. Неговата творческа енергия произлиза от гняв и разочарование — чувства, които той превръща в поезия от плат и силует. В ранните години този гняв идва от лична трагедия: баща му загива във Втората световна война, когато Йоджи е едва на две години.

Днес източникът му на ярост е различен — състоянието на модата и на света. В интервю за The Business of Fashion, основателят и главен редактор Имран Амед разговаря с Ямамото в неговото токийско студио за бъдещето на компанията му, на модната индустрия и на планетата, разтърсвана от войни и климатични катастрофи.

„Модата трябва отново да открие своята душа“, казва дизайнерът. „Тя не е просто бизнес. Тя е борба, израз, живот“.

Майсторът на черното и антимодата

Йоджи Ямамото е един от най-влиятелните японски дизайнери в света, известен със своя авангарден стил, минимализъм и философски подход към дрехата. Роден през 1943 г. в Токио, той завършва право, но скоро изоставя тази посока, за да изучава мода. През 1981 г. представя първата си колекция в Париж, която предизвиква шок и възхищение – разрушени силуети, асиметрия, черно и свобода от традиционната женственост. Заедно с Рей Кавакубо от Comme des Garçons, Ямамото става символ на „японската вълна“ в модата. Днес марката Yohji Yamamoto е синоним на интелигентен дизайн и артистична независимост. Дизайнерът продължава да отстоява философията си:

„Модата не е за показност — тя е за хората, които искат да бъдат себе си.“