Опра Уинфри стартира собствена кабелна тв мрежа на 1 януари. Първоначалните разходи са на стойност 107 милиона щатски долара, съобщава в. "Класа".

След близо три години отлагане и планиране OWN - The Oprah Winfrey Networks, тръгва в ефира в събота на мястото на тв канала Discovery Health, който се гледа от над 80 милиона домакинства. От мениджмънта на мрежата заявиха, че окачват до края на първата година след старта целевата аудитория да се удвои в праймтайма спрямо регистрираните зрители на Discovery.

„Още преди 15 години заявих, че след време ще създам своя собствена тв мрежа. Винаги съм чувствала, че моето шоу е само началото на онова, което предстои. За мен стартирането на OWN е естествено продължение на всичко, което съм постигнала в телевизията през годините. The Oprah Winfrey Networks е мрежа на себепознанието, която ще свързва хората един с друг и техния огромен потенциал“, уточнява Опра.

„Ние ще разказваме истински житейски истории, които са емоционални и забавни. Ще представяме моменти от трансформации, които са вдъхновени от конкретни действия, това ще е телевизия за собственото себепознание.“

Каналът ще бъде излъчван едновременно в HD, като той е насочен за аудиторията на възраст между 18 и 49 г. OWN е джойнт венчър между Опра Уинфри и Discovery Communications със седалище в Лос Анджелис, Калифорния.

В най-гледаното време ще бъдат излъчвани специалните токшоута, вариращи от Ask Oprah's All Stars, което ще има премиера в неделя, до поредицата за известни личности. Програмирането ще включва и документалистика, кратки форми, филми.

Тв кралицата признава, че след 24 години, посветени на нейното токшоу, сега ще се фокусира изцяло върху собствения си канал OWN. Опра има намерение първоначално да се вглежда по-малко в рейтингите и повече в реакциите на зрителите. Изпълнителните директори на OWN пък ще заложат на обратната връзка чрез онлайн форумите, както и на мнението и на анкетирането на живата публика в шоутата на програмата.

Шеф на програмата ще бъде Лиза Ерпспамер, която идва на поста след 15 години опит в тв производството в Чикаго, в основаната от Опра Уинфри компания Harpo Inc., а през последните три години е била изпълнителен продуцент на The Oprah Winfrey Show.

Засега има много въпросителни пред Опра. Нейното шоу през сезона се гледаше средно от 6,7 млн. зрители, което е с 1,8% повече в сравнение с предходната година. За сравнение Discovery Health има средна аудитория от около 252 000 в праймтайма тази година, но една трета от тях са таргет на OWN - това са жени на възраст от 24 до 54 години.
„Ако ти си от външната страна като наблюдател, естествено, че начинанието ще ти се стори голям риск“, коментира Уинфри. „Но за мен това не е така с оглед на опита ми. Става въпрос за това, да постигнем максимална гледаемост и обхват на аудиторията. Сигурна съм, че избраната от нас медийна платформа ще ни даде възможност да достигнем до огромен брой зрители.“

Преместването на Уинфри в кабелна мрежа е нова стъпка в телевизионната индустрия. Кабелните мрежи, които са стимулирани от над $30 млрд. годишно, реализирани от абонаментни такси, се превръщат в притегателен център за сигурна печалба в медийния бизнес.

„Ключът е в тяхната гъвкавост по отношение на готовността им да въвеждат или променят решително програмата си спрямо очакванията на зрителите“, коментира Дерек Байн, анализатор в медийната изследователска компания SNK Kagan.
Ключова част от плана на OWN е да повиши нивата на месечните такси спрямо тези на Discovery Health, които са много ниски или дори липсват в някои случаи, уточни изпълнителният директор на Discovery Дейвид Заслав.

Опра Уинфри вече е провела и срещи с някои от мениджърите на кабелни мрежи, включително Time Warner Cable Inc., Глен Брит, за да постави въпроса за актуализацията на сумите пред тях. Към момента някои от съществуващите дистрибутори се противопоставят на подписването на нови сделки. Това може да доведе до отказа да излъчват програмата на Уинфри, заяви Рич Грийнфилд, анализатор от BTIG. „На хората, които искат да изчакат старта на нашия канал, мога да им кажа, че впоследствие те ще трябва да заплатят още по-висока сума, за да ни разпространяват“, е уверена Опра.

Гледането на Уинфри е истински ритуал за милиони американци. Тя може би е една от най-влиятелните жени в света според Алиша Куарлес, редактор в Асошиейтед прес. Това е жената, чието одобрение за Барак Обама през 2007 г. бе считано за жизненоважно за избирането му на президентския пост. Освен тв кариерата компанията на Опра – Harpo, участва в производството на много други тв програми и филми.

Нейното списание „О“ има огромно влияние сред читателите с продажби от 2,4 млн. копия на месец. Опра притежава и компания за сателитно радио, популярен уебсайт и има 4,6 млн. последователи в Twitter. Занимава се с благотворителност по целия свят, ако тя подкрепя даден продукт, милиони хора го купуват.

Нейната тайна е сравнително проста – комбинация от изумително много труд, вродената й способност да бъде естествена и огромната й харизма. Със сигурност феноменът Опра Уинфри и нейният собствен тв канал ще я направят още по-силна и богата.