search icon

Любопитно

Старозагорската опера отбелязва годишнината на Моцарт с премиера на операта „Сватбата на Фигаро” – 50 години по-късно

На 27 януари световната музикална общественост отбеляза 260 години от рождението на гениалния композитор Волфганг Амадеус Моцарт

На 27 януари световната музикална общественост отбеляза 260 години от рождението на гениалния композитор Волфганг Амадеус Моцарт.

Старозагорската опера ще добави в календара на Световната година на Моцарт своята най-нова сценична версия на неговия шедьовър – комичната опера „Сватбата на Фигаро”, чиято премиера ще се състои на 30 януари от 18.00 часа на сцената на Операта. „Опера в куфар” – това е и най-новата инициатива на оперния театър по идея на директора Огнян Драганов.

Сценичната реализация на спектакъла – 50 години след първото и единствено поставяне на операта „Сватбата на Фигаро” от Моцарт на старозагорска сцена, е поверена на младия и талантлив оперен певец, режисьор и костюмограф Денис Иванов, а музикалната интерпретация – на още един изключителен млад талант – диригента-виенски възпитаник Димитър Косев. В спектакъла участват великолепните солисти на Старозагорската опера. На 30 януари в ролята на Граф Алмавива ще се представи Ивайло Джуров, Емилия Джурова ще бъде Графиня Розина, Иван Кабамитов е в ролята на Фигаро, Деси Стефанова - Сузана, Нели Нечева - Керубино, Гергана Русекова – Марчелина. Участват още Петър Кунев-гост – в ролята на Бартоло, Иван Колев, Илиян Филипов /Дон Курцио/, Пролет Пенчева /Барбарина/, Христо Иванов /Антонио/, хора и оркестъра на Държавна опера-Стара Загора. Диригент на хора Младен Станев.

Следващият спектакъл е на 14 февруари, от 18.00 часа на сцената на Старозагорската опера.

Из режисьорските бележки на Денис Иванов:
„...... „Сватбата на Фигаро”, макар и добре позната опера на българската публика се изпълнява рядко и не навсякъде. Старозагорската опера, например има само една постановка на тази опера – премиерата, на която е била на 27 октомври 1966 г.
/преди 50 години/, режисурата e на Петър Златев.
Вероятно всичко това се корени в проблема с поставянето. Иска се сериозна, задълбочена и дълга подготовка за направата на едно такова заглавие – с толкова много и дълги речитативи, безкрайни и трудни интонационно и технически ансамбли – заявка за сериозен артистичен и оркестров състав, абсолютно необходими в тяхната сила за достойна интерпретация на изтънчения и недостъпен за всеки, музикантски стил на Моцарт.
Именно поради такива съображение се роди и проекта „Опера в куфар”, предназначен за привличането на широк кръг зрители. Формат, в който се проследява цялото драматургично и музикално действие на операта, като са избегнати речитативите и финалите на първите три действия. Такъв формат е достъпен за много повече изпълнители и много повече публика, защото той съдържа най-мелодичните и любими арии и дуети и най-популярни сцени. Този формат прави спектакъла мобилен и той може да бъде представян навсякъде и на различни сцени, дори в нетипичните сценични пространства, но най-силното му качество е, че с тази си олекотеност строгата класика става достъпна и по този начин се приобщава повече публика.
„Сватбата на Фигаро” „страда” и от един много особен проблем. Поради популярността си сред певците, през различните поколения и години са се изградили определени стереотипи и възприятия на тази опера, диктувани от изобилието на постановки и филми, в световен мащаб.
Същото важи и за режисьорите. Режисьорските концепции или по-скоро тяхното отсъствие допринася за липсата и на динамика и интензитет в повечето постановки. Много от тях си приличат и по друго – така досадната „сценична бутафорност” във всичко – и в сценографията и в костюмите, да не говорим за звеното реквизит, грим, перуки.
Но за мен, като режисьор и най-вече като зрител най-дразнеща е бутафорността във взаимоотношенията между героите, техните реакции и преживявания, лишени от задълбоченост и индивидуалност.
Фактът, че „Сватбата на Фигаро” е преди всичко комедия, задължава режисьора да разшири спектъра си на полезрение, да мисли в различни и нови аспекти. Комедията като жанр е неизчерпаема – тя, направена с вкус и добро чувство за хумор е неконстантна. Всичко това блика и в музиката на Моцарт – радост, чиста детинска радост и смях „от сърце”. Лоренцо да Понте е написал едно гениално либрето, което задължава индивидуално отношение, т.е. абсолютно личностно разглеждане на образите, тяхното експозиране и развитие и най-вече наличието на конкретен режисьорски почерк, който да открои качествата и бисерите на либретото, а не да ги завоалира и да ги остави незабелязани…
Всички тези клишета, наложени във времето малко или много оскакатяват произведението. Стилът „Рококо” , който е в епохата на сценичното действие, от своя страна задушава и ангажира допълнително с прекалената си кичозност и театралност. Освен това губи усещането за Испания – прекрасния испански стил, богат на характерна специфика и национален колорит.
Затова аз пренасям действието в средата на деветнадесeти век, около 1850 г., когато навлиза ретроградната мода с характерен етнографски стил на облеклото и архитектурата.
Искам да придам духа, който носят рисунките по испанските ветрила с младежите, танцуващи Фламенко по площадите.
Затова и моето действие е преместено от провинциалното имение на Графа, в богата хасиенда, в центъра на града, с огромна веранда с характерни испански мозайки. Действието се развива изцяло на верандата от изгрев до залез и е с послание:

Един ден… Един безумен ден, на една безумна веранда, пълна с безумни хора…”

БИЛЕТИ ОНЛАЙН през сайта на Операта: http://www.operasz.bg/online/
ОНЛАЙН и в разпространителската мрежа на www.eventim.bg
Специални отстъпки www.grabo.bg
БИЛЕТЕН ЦЕНТЪР: южния вход на операта
Тел.: 042 622 431, 0885 509829
РАБОТНО ВРЕМЕ: 10.30ч.–13.30ч. и от 14,30-19,00 ч.
ПОЧИВНИ ДНИ: събота и неделя
КУЛТУРНО-ИНФОРМАЦИОНЕН ЦЕНТЪР – Областна управа
бул.“Цар Симеон Велики № 108
Телефон за връзка: 0887 444360.
РАБОТНО ВРЕМЕ: 10.30ч.–13.30ч. и от 14,30-19,00 ч.

Свързани новини