Любопитно
Киноконцертът „Метрополис” с пианото на Маркус Хорн
19 март 2012 | 09:57
Днес 19 март в кино "Люмиер" може да гледате уникална комбинация, немски експресионизъм
Шедьовърът „Метрополис” (1927) на Фриц Ланг е черно-бял ням филм и принадлежи към течението на немския филмов експресионизъм. Заглавието идва от името на футуристичен мегаполис, разделен на Горния град, където в лукс живеят управляващите семейства и Долния град, където работниците поддържат машината, отговорна за функционирането на града.
Работничката Мария пледира за разбирателство между класите и тайно води деца от бедни семейства на посещения в Горния град, където в нея се влюбва Фредер – синът на ръководителя на Метрополис. Виждайки трудното положение на работниците, той се опитва да убеди баща си да вземе мерки, но когато се сблъсква с отказа му, решава сам да се „внедри“ сред обитателите на Долния град и попада на тайно събрание, водено от Мария. Междувременно баща му, научава за заговора и поръчва робот с чертите на Мария, който да всее хаос сред работниците...
Немският режисьор Фриц Ланг, считан за икона на световното кино, е един от пионерите на научната фантастика. Източниците му на вдъхновение се коренят в популярната литература от детството му, където се смесват мистериозни персонажи, неразрешени престъпления, тайни лаборатории и тайнствени чудовища. Той се счита и за един от пионерите в употребата на специални ефекти. През 1924 г. Ланг заминава за САЩ и е изключително впечатлен от внушителната архитектура на нюйоркските небостъргачи. Там се ражда идеята за „Метрополис”, но самият сценарий е дело на съпругата му Теа фон Харбоу. Филмът разсъждава върху неразумната страст към свръхтехнологизирането, но е бил възприет като социалистическа пропаганда, защото завършва с помирение между капитала и пролетариата. В наши дни „Метрополис” се възприема като предупреждение за нацистката обществена структура.
311 дни и 60 нощи снимки между 1925 и 1926 в трите най-големи студиа на Нюбабелсберг, с 8 актьори в основните роли, още 750 изпълнители в поддържащите и 25 000 фигуранти, и с 6 мил. марки, похарчени по време на снимачния период, което е с 5 милиона над предвидения бюджет, „Метрополис“ на Фриц Ланг едва не предизвиква фалита на немската продуцентска компания UFA… Въпреки че е зле приет от публиката и критиката през 1927 г. и осакатен от последвалите опити да се намали дължината му (от 153 на 118 мин), което прави интригата му все по-малко разбираема, този легендарен, и изпълнен със символи, филм упражнява осезаемо влияние върху множество кинотворци – с образа, който изгражда на едно ужасяващо футуристично общество, пресъздадено с ненадминат за времето си технически размах на екрана.
С течение на годините оригиналните негативи, станали жертва на толкова монтажно „насилие“ изчезват. На няколко пъти през 80-те и 90-те години „Метрополис“ е грижливо реставриран от Ено Паталас, известен специалист по немско кино. При все това липсват някои от най-добрите сцени, премахнати по време на премонтирането през 30-те. През 1984 г. Джорджо Мородер оцветява, премонтира и включва оригинална рокмузика в саундтрака на „Метрополис“. През 2001 г. е направена дигитално реставрирана версия, а след като през 2008 г. в Музея на киното в Буенос Айрес по чудо е открито 16-милиметрово копие на филма с оригиналната му продължителност, през 2010 г., тези около 25 минути непоказвани сцени от оригинала са добавени към окончателно завършеното копие. „Метрополис” е първият филм, включен в списъка на световното документално наследство на ЮНЕСКО. Реставрираният от фондация „Фридрих Вилхелм Мурнау” филм е показан премиерно на Берлинале 2010.
Киноконцертът „Метрополис” може да гледате на 19 март в кино „Люмиер“. По време на прожекцията пианистът Маркус Хорн ще изпълни своя музика, композирана специално за филма. Саундтракът съчетава елементи на джаз, поп, класика и авангард. В основата са залегнали различни музикални теми, които биват аранжирани и доразвивани, при което напълно свободни импровизации се редуват с импровизации върху основни теми и мотиви.
Маркус Хорн следва пиано с акцент върху джаз и попмузика в Амстердам и във Висшето училище за музика и театър в Хановер. Той е носител на награди и отличия от много конкурси и концертира с различни състави в Германия, Швейцария, Финландия, Унгария, България, както и в азиатски и латиноамерикански страни. Пианистът има многобройни участия в записи на компактдискове с именити джаз и поп музиканти. Понастоящем той преподава пиано джаз във Висшето музикално училище в Хановер.