На 23-ти ноември стартира 46-то издание на Фестивала за оперно и балетно изкуство (ФОБИ) - Стара Загора 2015 с концертното изпълнение на великолепно подбрани фрагменти от операта "Гергана" от Маестро Георги Атанасов - блестяща интерпретация на сопраното Русалина Мочукова и на тенора Ивайло Йовчев, чудесна изява на баритона Иван Кабамитов и баса Александър Марулев, хора и оркестъра на Държавна опера-Стара Загора под диригентството на Красимир Къшев, диригент на хора Младен Станев.

Събитието бе вълнуващ празничен реверанс към българската класика и 90 годишната история на най-старата извънстолична опера - Старозагорската. Преходът към бъдещето бе в танц - във втората част на вечерта бе представен ултрамодерният спектакъл на балета на Държавна опера - Стара Загора "Безвремие".

Поздравителни адреси и цветя бяха получени от Президента на Република България Росен Плевнелиев, от министъра на културата Вежди Рашидов, от Кмета на Община Стара Загора Живко Тодоров, от Областния управител на Област Стара Загора инж. Георги Ранов, от Българска музикална асоциация.



На 24-ти ноември фестивалната програма продължи с "Приказки за обой" - за децата на Стара Загора, разказани от Софийска филхармония под диригентството на Славил Димитров, с участието на Ясен Енчев /обой/, актрисата Богдана Трифонова и балерината Ангелина Гаврилова. "Приказки за обой" са част от успешната програма Фортисимо фамилия, която вече четири години се налага като един от най-забавните и атрактивни образователни формати за деца с подкрепата на Фондация "Америка за България".



На 25 ноември, от 19.00 часа на сцената на Драматичния театър „Гео Милев” Пловдивската опера ще представи своята изключително новаторска и впечатляваща продукция „Омагьосаният”. Нейните създатели я определят като танц-театър, мадригална комедия от Божидар Спасов. Диригент Драгомир Йосифов, режисьор Симеон Симеонов, пластика Татяна Соколова, мултимедийна сценография Валентина Бонева, костюми Яна Дворецка. Солисти: Вера Гиргинова, Димитър Зашев, Пламен Кумпиков, Валерия Мирчева

Повече за "Омагьосаният":

Фабулата в „Омагьосаният” трудно може да послужи като основен носител на съдържание в спектакъла. Историята, която присъства като линия и в „Доктор Фауст” от Томас Ман, е кратка: Жена омагьосва любимия си да не може да прави секс с други жени. Обзет от съмнения, той посещава публичен дом, където открива, че може да извърши акт само с неговата любима. Мъжът споделя за опасенията си с отец и жената е изгорена на клада като магьосница.

В дълбочина „Омагьосаният” се занимава с Обсебването - желанието на човек да притежава нещо или някого на всяка цена, без да си дава сметка за последствията. От друга страна, всеки сам прави избора да бъде обсебен до степен на зомбиране. Инертността в ежедневието ни тласка да вършим едни и същи неща, по един и същи начин, а неизвестността ни плаши – предпоставка да позволим да бъдем обсебени. Нямаме право да съдим подобно житие, но се надяваме, че всеки притежава дух, воля за свобода, инициативност и индивидуалност, които могат да му помогнат да се освободи от зомбирането на фона на заобикалящия го инертен поток.

Авторът е описал „Омагьосаният” като мадригална комедия, което не изисква строга поучителност при поставянето на творбата на сцена. С лека усмивка творческият екип споделя наблюденията си върху „обсебването” без дидактика и насаждане на готови модели. Симбиозата от различни изразни средства позволява темата да се погледне от различни ъгли, а липсата на строга драматургична рамка стимулира процес на творческо търсене.

„Омагьосаният” е средоточие на различни мощни артистични сили. Електронна и инструментална музика, игра на светлини и 3D проекции, танци и пеене създават виртуална, но все пак – реалност. Физически театър, в който тялото води действието - летящи, разтягащи се, изчезващи, усукващи се тела, марионетни дуели, здрачни ритуали, фолклорни видения заместват актьорското уподобяване на живота. Многообразието на форми – танц, визия, музика, пеене - поставя трудност в обединението им в единна стилистична рамка. Предполага и интерес от различна публика - с афинитет към съвременното търсене, към свободата на формите и свободата на избора.

Екатерина Дочева за представянето на „Омагьосаният” в МФ „Мартенски музикални дни” в Русе , вестник „Култура” (брой 16, 24 април 2015):

„Органиката в съчетанието на съвременна акустична, електронна и мадригална музика ангажира вниманието на зрителя като една интелектуална игра. Самото представление, дело на Пловдивската държавна опера, разгръща жанра с една прекрасна, завидна лудост, в която музика и сцена са свързани във виртуозна мобилност. Сцената е дело на изумително сътворената истинска мултимедия на Валентина Бонева, в която идеите направо слисват. Постановката е на Татяна Соколова и Симеон Симеонов, художник е Яна Дворецка, асистенти по звука са Лукас Тобиасен и Петър Керкелов. Соколова е работила с певците така, че да са почти равностойни на балета в пластично отношение. Тук младите солисти Вера Гиргинова, Димитър Зашев и Пламен Кумпиков се открояват с рядка чувствителност, вокално и актьорско присъствие, като Гиргинова изпълнява три съвсем различни роли, Кумпиков – две. Добавям и характерното присъствие на Валерия Мирчева, както и великолепните музиканти от камерните оркестрови и хорови формации с диригент Драгомир Йосифов. Заслужено представянето на „Омагьосаният” бе едно от фестивалните събития, надявам се, че ще може да бъде видяна и в София.”

За автора на "Омагьосаният" Божидар Спасов:

Божидар Спасов е роден през 1949 в София, завършва Московската консерватория в класовете по композиция на Николай Сиделников и музикознание на Юрий Холопов. До 1990 година работи в БНР, ДМА, Пловдивската музикална академия и в БАН. Основател и ръководител на семинара по съвременни композиционни техники в ДМА - алтернативен център на напредничавите и несклонни към конюнктурно поведение млади музиканти от 80-те години на ХХ в. Тук негови студенти са били Боян Воденичаров, Михаил Големинов, Георги Арнаудов1 Емил Мирчев, Андриан Первазов, Иван Стоянов, Цветана Иванова, Драгомир Йосифов. Всяка премиера на Божидар Спасов раздвижва българското музикантство. Заедно с това неговата международна популярност също расте – участия в Дармщад, Франкфурт на Майн, Берлин, Лайпциг, Витен, Мюнхен, Москва, Братислава, изпълнения и поръчки от най-престижни форуми за нова музика, контакти с някои от най-големите фигури на съвременния музикален свят, ежегодни участия като теоретик на музиколожките конференции по време на знаменития Залцбургски фестивал, множество творчески стипендии. След 1990, Божидар Спасов живее и работи в Германия. В момента е доцент по оркестрация и теория във Висшето училище за музика и сценични изкуства в Есен. Автор е на издателство Ricordi – факт, който говори за композиторското му ниво. Сътрудник е на Центъра за изкуство и медии (ZKM) в Карлсруе, където създава множество мултимедийни творби, получили значително признание и разпространение.

Организаторите на 46-то издание на Фестивала за оперно и балетно изкуство-Стара Загора 2015 са много горди, че спектакъл от този ранг гостува на форума. Това е една фестивална продукция, която може да се види само на 25 ноември в Стара Загора. Не го пропускайте!

Специалните предложения на Старозагорската опера за ФОБИ
Цени на билетите от 5 до 15 лева
Карта КОЛЕКЦИЯ ФЕСТИВАЛ 93 лева
Включва всички събития от програмата на ФОБИ
Карта Цикъл БЕЛКАНТО 63 лева
Включва всички оперни спектакли от програмата на ФОБИ +
ГЛАСОВЕТЕ НА ИТАЛИЯ наследството на Лучано Павароти
Абонаментен план КОЛЕКЦИЯ 3+ с отстъпка до 35% от цената на билета
Абонаментен план КОЛЕКЦИЯ 7+ с отстъпка до 50% от цената на билета

БИЛЕТИ ОНЛАЙН през сайта на Операта: http://www.operasz.bg/online/
ОНЛАЙН и в разпространителската мрежа на www. eventim.bg
БИЛЕТЕН ЦЕНТЪР: южния вход на операта
Тел.: 042 622 431, 0885 509829
РАБОТНО ВРЕМЕ: 10.30ч.–13.30ч. и от 14,30-19,00 ч.
ПОЧИВНИ ДНИ: събота и неделя
КУЛТУРНО-ИНФОРМАЦИОНЕН ЦЕНТЪР – Областна управа
бул.“Цар Симеон Велики № 108
Телефон за връзка: 0887 444360.
РАБОТНО ВРЕМЕ: 10.30ч.–13.30ч. и от 14,30-19,00 ч.
Без почивен ден до края на фестивала