search icon

Любопитно

Японският театър Но открива 26-ите Дни на японската култура в България

26-ите Дни на японската култура в България ще бъдат открити с уникално представление на класическия японски театър Но

26-ите Дни на японската култура в България ще бъдат открити с уникално представление на класическия японски театър Но.

Той е включен в списъка на нематериалното световно културно наследство на ЮНЕСКО. Създаден е преди около 650 години и е най-древното запазено сценично изкуство, което се изпълнява до днес без прекъсване и без съществени изменения. Българската публика ще има възможността да премине границите на времето и да се докосне до тази старинна драма с постановките на театър „Ямамото Ногаку-до“.

Първото представление ще бъде изпълнено на 2 октомври от 19:00 ч. в Софийската опера и балет, като входът е с покани. Второто ще се проведе в Дом на културата „Арсенал“ в гр. Казанлък от 19:00 ч., а входът е свободен.

Като плод на културното сътрудничество между Япония и България, за пръв път в историята на театър Но някои от съпътстващите роли в пиесата ще бъдат изпълнени от български актьори, обучени лично от известния актьор Акихиро Ямамото от школата „Кандзе“ и директор на театър „Ямамото Ногаку-до“.

Създаденият през ХІV в. театър Но въплъщава в най-голяма степен богатството на японската култура и душевност. За негови основатели се считат актьорите драматурзи Кан-ами и синът му Дзен-ами, които успяват да обединят тогавашните танцувални и сценични изкуства. Закрилници на новия театър стават висшите военни, начело с шогуните от рода Ашикага. По-късно театър Но е определен като висше церемониално изкуство и четирите му (в момента пет) главни школи получават държавна издръжка. Когато Япония отхвърля феодализма и се отваря за западния свят през ХІХ в., театър Но губи държавната си издръжка, но продължава да бъде изкуство на висшата класа. Негови попечители стават заможните търговци и така традицията на Но успява да достигне до днес, когато този театър заема централно място в естетиката и културната идентичност на Япония.



Театър Но е известен и като изкуство на маските, тъй като почти всички главни герои носят маски. Рисунъкът и наклонът на маските в комбинация с цветовата гама на костюмите играят важна роля за определяне на възрастта, социалното положение и емоционалното състояние на героите. Актьорите поставят маските на лицата си задължително след поклон в знак на благодарност към духа, обитаващ маската, както и към предците, които са я носили на сцената. Има древни маски на над 300 години, които се използват само при изключителни поводи. Маските се изработват от японски кипарис хиноки по такъв начин, че да паснат на всякакво лице. Те сами по себе си са изключителна ценност и истинско произведение на изкуството.

Представленията от програмата включват две пиеси они-моно или т.нар. пиеси, разказващи за демони – „Момиджи-гари“ („Съзерцаване на кленовите листа“) и „Цучи-гумо“ („Земният паяк“).

Пиесата „Момиджи-гари“, която ще бъде поставена на сцената на Софийската опера и балет, разказва за сблъсъка на известния воин Тайра-но-Коремочи с демона на планина Тогакуши, преобразен като красива девойка. „Цучи-гумо“ пък е заглавието на пиесата, която жителите на Казанлък ще имат възможност да видят в Дом на културата „Арсенал“. Тя разказва за проклятието, тегнещо над воина Минамото-но-Райко, и битката му с демона Цучигумо.

Събитието е част от 26-ите Дни на японската култура и се организира от обществена фондация „Ямамото Ногакудо“ и Посолството на Япония в България. Културното мероприятие се осъществява със съдействието на Софийска опера и балет, „Арсенал” АД в гр. Казанлък и с финансовата подкрепа на Японската фондация.



За Дните на японската култура в България

Дните на японската култура се организират в Република България от Посолството на Япония от 1990 г. За двадесет и шеста поредна година българската публика има възможност да се докосне до древното и съвременното лице на богатата японска култура.

Свързани новини