Съдби
Калин Сърменов: Понякога съм много лют
04 септември 2012 | 14:03
Прецизен съм в мярката на професионализъм. Това е най-важно
- Калине, защо някога напусна Сатирата?
- Защото тогавашният директор Рашко Младенов ме извика и ме информира, че падат четири представления. Така той зачеркна една година от моя живот и аз си тръгнах. Бях започнал да не се харесвам. А никога не съм искал да бъда функция на глупостта.
- Играеш 13-и сезон във "Вечеря за тъпаци" на Иржи Менцел. Как го докарахте дотук?
- Ами Менцел знае как се прави театър. Представлението пълни салона със смях, глъчка и професионализъм. Ние не правим компромис. Не се превръщаме в жалки клоуни, които с цената на всичко забавляват публиката. Отстояваме художествените си позиции и затова зрителите идват, плащат и ни гледат. Така беше още от първия момент, а тогава нямаше нито "Комиците" с Христо Гърбов, нито "Седем часа разлика" с мен, а Иван Бърнев още не беше снимал в "Служих на английския крал". Но рекламата вървеше от уста на уста. Само Иван беше номиниран, но от така наречената гилдия никой не му обърна внимание. Защото трябва и можене. А ние отдавна не можем. Сега си говорим с кои режисьори ще работим. Ами проблем е! Онзи ден питам Снежина Танковска: "Какво се случва във ВИТИЗ? Образованието е кофти". А тя подскочи, но това са фактите.
- Защо трупата на времето беше супер?
- Имаше ясни и точни правила. Калоянчев, Таня Лолова и Стояна, които в неделя се обадиха да ме поздравят, защото сме много близки, преди години се въздържаха да говорят с мен, докато не разбраха колко струвам. Беше точно след премиерата на "Императорът". Дойдоха в гримьорната, викаха "Браво, браво" и започнаха да ме целуват. "Добре, де, защо толкова време не ме поздравявахте?". И Калата ми обясни: "А ако се беше оказал лайно, какво правим после. Първо трябваше да видим дали си добър, дали си свестен, а не да се сприятеляваме предварително!". Сега Таня по телефона ми напомни да си сложа шала, който ми подари, защото утре няма да може да дойде. Талантливи хора, винаги съм се разбирал с тях. Останалите омаловажават труда ти и искат да сложат на преден план собственото си бездарие.
- Какъв си като началник?
- Няма значение дали управляваш 30 или 70 човека. Театърът е бизнес - правим представления, които трябва да се продадат. Чакаме приходи от тях, а министерството ни финансира на база продадени билети. Ако започнем да си говорим само за изкуство, по-добре да затворим предприятието. За мен това е производство на продукти. А те трябва да бъдат конвертируеми - не на всяка цена, разбира се. Не говоря за крайности. Трябва някой да те гледа, иначе театърът няма смисъл.
- Капризен ли си?
- Не. Изключително взискателен съм. Прецизен съм в мярката на професионализъм. Това е най-важно - може да няма много талант, но да има професионализъм. Дарбите са божа работа - я дойдат, я не. Но няма ли професионализъм, нишката се къса. Държа всеки да подреди критериите си - трудолюбие и всеотдайност. Оттук нататък друго не ме интересува - кой с кого защо и кога. Това е извън бизнеса.
- Не си типичен артист. Кога се извъди такъв бизнесмен?
- Винаги съм бил - в нашите занаяти трябва да си организиран, да си наясно с уменията си. Ако можеш да се справяш с хора, защо да не овладееш и щуротиите в собствената си глава. То е същото. Ама аз съм разхвърляна творческа личност - няма такова нещо. Ама искаш да играеш, нали трябва да научиш текста си, да дойдеш навреме, да се поддържаш в добра физическа и психическа форма.
- Къде е бохемът, къде е рокаджията?
- Пак там, на същото място. Само в България хората мислят, че след като някой е рокаджия и бохем, е безотговорен. С часове сме стояли в студиото, за да се получи парчето - махаме китари, слагаме различна тоналност и така, докато стане. Да, сигурно през това време пием бири, но никой от нас не е казал: "Абе, карай". Затова "Контрол" беше страхотна група. Но в България всичко това не се разбира. Добрите отношения между хората се приемат като вид слободия - "Нема да бачкаме". А всъщност става дума за приятелска атмосфера. Без нея не може. В Сатирата я има благодарение на Иван Попйорданов.
- Има ли притеснени от това, че седна в горещия стол?
- Имаме път, който трябва да изминем. Но при подобни смени във водата винаги се образуват вълни. По една или друга причина всеки започва да се чувства несигурен, а енергийността се повишава.
- Ще бъдеш дипломат, така ли?
- Да, но в крайна сметка дипломацията бързо изчезва, ако липсва перфекционизъм. Тогава избухвам лесно и става опасно. Много съм толерантен, пускам аванси, но издъни ли се някой на последните пет сантиментра, количката се обръща и ела да видиш какво става. Колежка в моята фирма се шегува, че при нас всеки плаче поне веднъж в годината. Надявам се това в Сатирата никога да не се случва.
- Кога за последно се качи на сцената, за да пееш?
- По принцип отказвам, затворил съм тази страница. Но преди две-три години с мои приятели отидохме в клубче след вечеря. И там ми организираха изненада. Момчета от онова време искаха да ме поздравят и аз, както си бях с костюма от деня, се озовах на сцената - с чаша в ръка и с цигара, тогава още пушех. "Айде да забием някое парче", ме призоваха те. "А, няма да стане - забравил съм текстовете", опитах се да се измъкна аз. "Да пробваме", провокираха ме отново. Та до шест часа сутринта - то е като карането на колело, не се забравя. Даже хванах микрофона по същия начин.
- Какво е дереджето тук и сега на рока?
- Много е зле. Няма съпротивителна сила и качествен продукт. Затова сте виновни и вие, журналистите. Историята с киното и театъра е същата. Не може по първите страници на вестниците да бъка от знайни и незнайни герои - просто да умреш. Защо не сте по-критични? Режете! Тая песен е кофти, този спектакъл не става, онзи филм е за боклука. Ако на някой режисьор майка му, баба му и даскалицата му са спестили истината, че не става, поне шефът на трупата да го светне. Да му каже: "Ей, лайно, чии пари харчиш ти?". Толкова пари за кино не е имало от 20 години. Вежди Рашидов направи чудеса. Но ние продължаваме да правим лоши филми. Е, защо не го кажете във вестниците? Че "Стъпки в пясъка" и "Лора от сутрин до вечер" са безумия? То не се гледа. А те си раздават награди, целуват се един друг и всичко им е наред. Ето това ме влудява. Онзи ден ми казват колеги в Сатирата: "Ау, сега ти няма да харесаш нито едно представление". Е, за какво ме викате за директор - за да ви харесвам боклуците ли? Няма да стане.
- Винаги ли си бил бунтар?
- Майка и татко, светла му памет, са ме възпитали в тотална съвестност - правя ли нещо, да използвам целия си капацитет. Това не е бунтарство - аз полагам усилия да ставам все по-добър, а от другата страна няма нищо. Много е запусната историята в България. Талантливият човек започна да се спасява индивидуално. А това означава, че вече работи със собствените си недостатъци. Трудно се доверява, защото вижда колко е нестабилно всичко около него, че е на ниско ниво. Така убива дарбите си. А лишеният от талант се бори със зъби и нокти. Посредствеността е агресивна.
Източник: в. "Стандарт"