Световно известната оперна прима Шила Кристиано, носителка на най-престижните награди за оперно изкуство, идва за първи път в България, за да участва в „Риголето“ от Джузепе Верди на 31-ви октомври, от 19:00 часа в Зала 1 на НДК.

Почитателите на оперното изкуство ще имат възможността да се насладят на невероятното ѝ изпълнение редом с едни от най-обичаните български солисти – Александър Крунев, както и популярния далеч извън границите на страната ни тенор – Камен Чанев – певец, който продължава да затвърждава славата на оперния талант на българите. Диригентската палка ще бъде в ръцете на брилянтния Маестро Найден Тодоров.

В разгара на изключителната си кариера, Шила Кристиано ще представи една от най-популярните си роли, а именно тази на Джилда в операта „Риголето“ от Джузепе Верди. В ролята на Херцога ще се превъплъти българският тенор Камен Чанев. Чанев е лауреат на конкурса “Йоси Бьорлинг”, Швеция, изявява се на големите оперни сцени в Европа, Азия и САЩ. Има престижни ангажименти на Виенската Щаатсопер, Арена Ди Верона, Дойче опер в Берлин, Лицео в Барселона, Ла Фениче – Венеция и др.

Александър Крунев е един от най-ярките представители на българската оперна школа, в ролята на Риголето е влизал стотици пъти. Сам я определя като една от най-трудните и в същото време любима роля, заради силния образ, който изгражда, драматичната сюжетна линия и въздействието, което класическото произведение на Верди оказва върху зрителя.

“Риголето“ е едно от така наречените „три големи“ – най-популярните оперни произведения. Джузепе Верди създава операта „Риголето“ по поръчка на венецианския театър „Ла Фениче“ в творчески тандем с либретиста Франческо Мария Пиаве. Разказът за трагедията на един любящ баща и най-скъпото за него – безкрайно влюбената му единствена дъщеря, винаги е бил обичан от публиката по света.

Любителите на оперното изкуство ще могат изцяло да се насладят на „Риголето“ от Верди в зала 1 на НДК, а организацията от страна на Монте Мюзик и Държавна Опера Русе ще бъде от най-висока класа. Зад творческата организация на проекта застава Маестро Найден Тодоров, който освен световнопризнат диригент, е директор на Държавна опера Русе. Маестрото се е заел лично със селекцията на солистите, музикантите в оркестъра, хора, постановъчния екип, като обещава на българската публика, че при подготовката на продукцията, ще приложи големия си опит от световните сцени. Билетите за „Риголето“ вече са в продажба, а цените са от 20, 30, 40, 50 и 60 лв.

СОЛИСТИТЕ:

ШИЛА КРИСТИАНО
Родена в Болоня, Италия, Шела Кристиано започва кариерата си още на 13 в „Палечко“ от Ханс Хензе и „Вълшебната флейта“ на Моцарт. Изпълнява тези творби в Общинския тетър в Болноня, редом с големи имена като М. Девиа, А. Корбели, Е. Норберг-Шулц и Р. Скандиузи. Изучавайки едновременно пиано и пеене, сопраното завършва консерваторията „Г.Б. Мартини“ в родния си град. След като завършва музикалното си образование, тя продължава да разширява репертоара и уменията си, работейки с педагозите Глория Бандители, Уилям Матерузи, Джулио Лигуори и др.

През 2004 година Шила започва да работи с Оркестра Верди ди Милано, през същата година тя дебютира в ролятана на Джилда в Риголето.

Кристиано е брилянтен изпълнител с богат репертоар и носител на множество награди от световни конкурси, между които Riviera della Versilia (1998), Anselmo Colzani (2003), Ruggero Leoncavallo (2003), Tito Gobbi (2004) и Ishmael Voltolini (2006) .

Тя прави своя дебют в Театро Реджо ди Парма в продукцията Риголето по време на Верди Фестивал през юни 2009 г. Със същата продукция тя участва в турне в Китай, под диригентството на Донато Ренцети.

Сред последните й ангажименти са тези на Памина във “Вълшебната флейта” и соло партията на сопраното в Кармина Бурана на Карл Орф на оперния фестивал във Флоренция. Много успешни са Моцартовия “Реквием” и “Риголето”, в които тя участва на летния фестивал Мерциг в Германия.

Ролята на Джилда е една от най-обичаните от почитателите на Шила Кристиано, с нея тя се изявява в най-големите оперни театри в света.

През 2012 г. Шила Кристиано дебютира в ролята на на Виолета от операта “Травиата” в Ла Скала. Оперната звезда се радва на любовта на публиката в Санкт Петербург с участието си в “Реквием” на Моцарт.

През ноември 2013 сопраното отново е Джилда в Театро дел Монато в Тревизо, където о се радва на огромното одобрение на публиката и критиката.

През 2014 година Шила Кристиано приема поканата на Маестро Найден Тодоров да изпълни може би най-силната роля в кариерата си – Джилда от Риголето в оперната постановка, която ще се състои на 31 октомври, Зала 1 на НДК.

КАМЕН ЧАНЕВ е роден в Сливен, пее в прочутия детски хор на родния си град под ръководството на Методи Григоров, а за ориентирането му към оперно пеене голяма заслуга има проф. Сима Иванова. Завършва ДМА «Панчо Владигеров» (1991), Специализира в Рим, в Академията за изкуство и култура „Борис Христов”. Работил е с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианистът на Лучано Павароти). Лауреат е на конкурса “Йоси Бьорлинг”, Швеция.
Дебютира на сцената на Софийската опера с ролята на Херцога от операта "Риголето" на Верди (1993). След пет сезона се мести в Прага, където пее в продължение на две години.. Изявява се в основния теноров репертоар - освен в България и на най-големите оперни сцени в Европа, Азия и САЩ. През 2007 година Камен Чанев прави своя успешен дебют на сцената на Виенската Щатсопера, където е канен многократно в продължение на няколко сезона /Де Грийо от „Манон Леско”, на Пинкертон от „Мадам Бътерфлай”, Измаел от операта „Набуко”/. Гостувал е в Гран Театър дел Лисеу в Барселона в ролята на Манрико ("Трубадур"), в Дъблин като Макдъф ("Макбет"), в Дойче опер на Рейн, Дюселдорф като Каварадоси ("Тоска"). Във Франкфурт Камен Чанев прави своя дебют в ролята на Дон Карлос, след това пее във Валенсия под палката на Лорин Маазел Пинкертон ("Мадам Бътерфлай"). Следват ангажименти в Будапеща ("Тоска"), в Римини ("Кармен"), във Варшава с новата постановка на "Турандот" и Дойче опер Берлин ("Мадам Бътерфлай"). През сезон 2011/2012 Камен Чанев гостува в Римската опера ("Тоска", "Аида"), Севиля ("Дон Карлос"), Тел Авив ("Селска чест", "Тоска"), Варшава ("Турандот", "Набуко", "Дама Пика "), Франкфурт и Висбаден (" Тоска "), Базел (" Кармен "), Хамбург ("Манон Леско") и Мюнхен (" Тоска ", "Турандот"). През сезон 2013/2014 гостува в Тел Авив ("Бал с маски", "Тоска"), в Дойче Опер Берлин и Монреал ("Турандот"), Анкона ("Селска чест") и след това Франкфурт на Майн ("Дон Карлос"). Гостувал е на Арена Ди Верона (Калаф от „Турандот”), на летния фестивал „Терме ди Каракала”, Рим, в оперните театри на Атланта, Филаделфия, Сеул, Палма де Майорка, Амстердам, Рим, Лисабон, Мюнхен, Катания, Грац, Токио, Антверпен, Берлин, Дортмунд, Пекин, Венеция, Барселона, Дъблин, Франкфурт, Валенсия, Будапеща, Варшава и много други..

Заедно с Варшавската опера гостува в Кралския театър в Оман, а с венецианския Театро „Ла Фениче” в Китай, на сцената на "Яйцето" - най-атрактивната съвременна оперна сграда в света, проектирана от Жан Нувел за последната олимпиада в Пекин.

Репертоарът на певеца е разнообразен и включва над 30 главни роли – от лиричните партии, които изпълнява в началото на своята кариера до драматичните тенорови роли, с които певецът пожъна най-големите си международни успехи: Едгардо („Лучия ди Лачермур”), Дон Отавио („Дон Жуан”), Белмонте („Отвличане от сарая”), Алмавива („Севилският бръснар”), Тамино („Вълшебната флейта”), Фауст („Фауст”), Вертер („Вертер”), Алфред („Травиата”), Рудолф („Бохеми”), Херцогът на Мантуа („Риголето”), Де Грийо („Манон Леско”), Пинкертон („Мадам Бътерфлай”), Калаф („Турандот”), Радамес („Аида”), Манрико („Трубадур”), Канио („Палячи”), Туриду („Селска чест”), Дон Хосе („Кармен”), Каварадоси („Тоска”), Рикардо („Бал с маски”), Форесто („Атила”), Ерик („Летящият холандец”) и др.,

Камен Чанев има и богат кантатно-ораториален репертоар „Девета симфония” на Бетовен, „Реквием” на Моцарт, Верди и Дворжак, „Стабат матер” на Росини, „Симфония №8” на Малер. Има записи в БНР и БНТ.



АЛЕКСАНДЪР КРУНЕВ завършва Държавната музикална академия “Панчо Владигеров” – София в класа на проф. Илия Йосифов. От особено значение за неговото певческо формиране е работата му с големите български оперни певци Сабин Марков, Никола Николов и Гена Димитрова. Своя дебют на професионална сцена прави в ролята на Жорж Жермон от операта “Травиата” на Верди в Пловдив, веднага е назначен за солист на Пловдивската опера. На сцената на Софийската опера дебютира през 1990 година, където прави поредица от успешни дебюти и натрупва солиден солистичен репертоар с главните баритонови роли от оперите „Силата на съдбата”, „Набуко”, „Трубадур”, „Бал с маски”, „Риголето”, „Аида”, „Дон Карлос”, „Травиата”, „Макбет”, „Ернани” на Верди, „Севилският бръснар” и „Италианката в Алжир” от Росини, „Тоска”, „Бохеми”, „Мадам Бътерфлай”, „Турандот”, „Манон Леско” на Пучини, „Лучия ди Ламермур” и „Любовен еликсир” на Доницети, „Селска чест” и „Приятелят Фриц” на Маскани, „Палячи” /Силвио и Тонио/ на Леонкавало, „Алеко” на Рахманинов, „Княз Игор” от Бородин, „Хофманови разкази” от Жак Офенбах. В репертоара на певеца влизат още солистичните баритонови партии от оперите “Дон Паскуале” на Доницети, “Отело”, „Фалстаф”, „Атила” на Верди, “Кармен” на Бизе, “Евгений Онегин” на П. И. Чайковски и др.

Александър Крунев има богат кантатно-ораториален репертоар: “Коронационна Меса” на В. А. Моцарт , “Миса солемнис” и “Девета симфония” на Бетовен, “Кармина Бурана” на Карл Орф, “Едип цар” на Стравински и др.

Предпочитан и постоянен гост е на всички български оперни театри. Ангажираността на певеца е достигала до рекордната цифра от 150 спектакъла на година. Александър Крунев е познат в артистичните среди и със своята невероятна музикална памет със собствен рекорд за бързо заучаване на роля – за 38 часа подготвя дебюта си в операта „Манон Леско” под диригентството на Найден Тодоров. Пял е на сцените на Дойче опер-Берлин и Берлинска филхармония, гастролирал е многократно в Италия, Германия, Франция, Холандия, Белгия, Англия, Дания, Испания, Полша, Румъния, Македония, Република Корея, Япония и др. Има студийни записи в Българско национално радио и Българска национална телевизия.

Александър Крунев е партнирал е на почти всички български световно известни оперни певци като Гена Димитрова, Александрина Милчева, Николай Гяуров, Никола Гюзелев, Калуди Калудов, Бойко Цветанов и много други. Работил е с всички големи български диригенти Руслан Райчев, Димитър Манолов, Борис Хинчев, Найден Тодоров, Григор Паликаров, Джефри Тейд.



МАЕСТРО НАЙДЕН ТОДОРОВ
НАЙДЕН ТОДОРОВ
е сред най-талантливите български музиканти от младата генерация, с ярки интерпретации както на симфонични, така и на оперни творби. В края на 2012 г. той спечели наградата на публиката „Кристална лира” за 2012 г. (втора лира за него след присъдената през 2005 г. за изпълнението на втора симфония от Малер със Софийската филхармония). През месец март 2013 година Найден Тодоров е избран за „Музикант на годината“ от слушателите на Българското Национално Радио.

Диригентския си дебют прави на 16 години като ученик в Музикалното училище „Добрин Петков” в Пловдив, където създава Младежки оркестър „Пловдив”. От 1993 е студент на проф. Карл Остерайхер и проф. Урош Лайович във Виенския университет за музика, който завършва като бакалавър през 1996. През 1996-1997 е поканен от фондация Бърнстейн, Йерусалим, на специализация в Израел и там работи с Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. През 2001 получава магистърска степен като диригент в Нов български университет, в който през 2013 се дипломира и като мениджър в областта на културата.

От сезон 2004-2005 той е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, а от сезон 2005/2006 е директор на Държавна опера - Русе. Работи с различни оркестри в България и чужбина. Участва и в десетки международни фестивали България, Австрия, Германия, Словакия, САЩ.

Получава множество награди от наши и международни конкурси, както и награди от Словашкия музикален фонд, Ротари клуб-Виена, фондация Боргезе, наградата „София” за постановката на операта „Фауст” с Националната опера и балет, „Златно петолиние” за принос към развитието на българската музика, „Златна книга“ съвместно с Русенската опера за принос в развитието на българската култура, наградата на фондация „Джордж Уохтер” и др. През 1998-1999 Найден Тодоров е избран между повече от 150 кандидати за постоянен диригент на Северно-Израелския симфоничен оркестър в Хайфа. Същата година е поканен за артистичен съветник на Международния камерен фестивал в Лос Анджелис.

Найден Тодоров е осъществил многобройни записи за различни радио и телевизионни станции в България и чужбина - участва в над 130 компактдиска, издадени в Австрия, Великобритания, Дания, Израел, САЩ и Унгария. През последните години работи активно със звукозаписните компании Naxos, MMO, R-Music, Hungaroton, Danacord, Balkanton и импресарските агенции Melos, M-Art и Columbia Artists Management.

В края на 2013 година Найден Тодоров дирижира постановката “Тоска” в Зала 1 на НДК, с участието на солистите Алиса Зиновиева, Марио Маланини и Александър Крунев, хор и окестър на Държавна опера Русе, със специалното участие на хора на Софийските момчета. Това е най-посетената оперна постановка, състояла се в Зала 1 на НДК, с нея Маестрото и организаторите доказват, че оперното изкуство може да бъде достъпно за всички. Това е причината Найден Тодоров и Държавна опера Русе да застанат зад творческата реализация на оперната постановка “Риголето” в Зала 1 на НДК, отново в партньорство с музикална компания Монте Мюзик.